در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

فاضل نظری: رده‌بندی سنی به خانواده‌ها برای انتخاب فیلم کمک می‌کند

تهران (پانا) - مدیرعامل کانون پرورش فکری معتقد است اجرای رده‌بندی سنی فیلم‌ها به خانواده‌ها برای انتخاب فیلم کمک می‌کند و همین موضوع در فروش فیلم‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

کد مطلب: ۹۶۰۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد
فاضل نظری: رده‌بندی سنی به خانواده‌ها برای انتخاب فیلم کمک می‌کند

فاضل نظری، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره تولیدات سینمایی کانون و سیاستگذاری‌های جدید این حوزه گفت: «از زمانی که این مسئولیت را پذیرفتم، سینما و تولیدات سینمایی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه من بود. در حال حاضر در شورای حمایت وزارت آموزش و پرورش، که وظیفه آن تشخیص فیلم‌های مناسب گروههای سنی کودک و نوجوان است، کانون نقش مهمی ایفا می‌کند.»

وی درباره تجربه اکران ناموفق بعضی از آخرین ساخته‌های سینمایی کانون گفت: «متاسفانه معضل اکران مانند یک بیماری در سینمای ایران رسوخ کرده و اغلب میان کیفیت فنی و هنری فیلم و استقبال مخاطبان رابطه مستقیم وجود ندارد.»

وی افزود: «در اینجا نمی‌خواهم از بی‌مهری‌هایی که بر سینمای کودک و نوجوان ایران رفته و می‌رود حرف بزنم اما همه ما دیدیم که همین فیلم «دوچ»، که از آن به عنوان تجربه اکران ناموفق نام برده شده است، در معتبرترین جشنواره‌های دنیا حضور پیدا کرده است.»

تغییر رویکرد مستلزم ایجاد تغییر در همه اجزاء یک سیستم است

نظری درباره سیاست‌های جدید کانون در بخش سینمای کودک و نوجوان اظهار کرد: «قبلا اگر نام کانون در خارج از کشور در رویدادهای سینمایی مطرح می‌شد به‌دلیل نام فیلمسازان بزرگی بود که با کانون همکاری می‌کردند؛ اما امروز تولیدات کانون است که مورد توجه همگان قرار گرفته است. مثلا امسال در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان، فیلم «اقیانوس پشت پنجره» از کانون حضور داشت که علاوه بر پروانه زرین بهترین فیلم نوجوان جشنواره، برنده جایزه فیلم منتخب کودکان و نوجوانان و برنده جایزه یونیسف هم شد. بنابراین همانطور که این آثار در ادامه رویکرد کانون به سینمای کودک و نوجوان ساخته می‌شود، شاهد تغییر نگرشی در ادامه مسیر نیز هستیم. البته تغییر رویکرد مستلزم ایجاد تغییر در همه اجزاء یک سیستم است. این دستاوردها و نیز اکران خوبی که بعضی دیگر از فیلم‌های کانون پشت سر می‌گذارند نشان می‌دهد مسیر ما می‌تواند مسیر درستی باشد.»

رده‌بندی سنی فیلم‌ها و ساماندهی به سینمارفتن خانواده‌ها

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه به انتقاد از برخی فیلم‌هایی که در سینماهای کشور اکران می‌شوند گفت: «باید برای سینمای کودک و خانواده فکری کرد. چندماه پیش به اتفاق خانواده به تماشای فیلمی رفتیم که متاسفانه ادبیات به‌کار رفته در فیلم آنقدر نامناسب بود که نتوانستیم تا پایان فیلم در سالن بمانیم. شاید اگر رده‌بندی سنی فیلم‌ها وجود داشت با خانواده برای تماشای آن فیلم نمی‌رفتیم یا اصلا نمی‌رفتیم. این موضوع می‌تواند در میزان فروش فیلم‌ها بسیار تعیین‌کننده باشد. رده‌بندی سنی به خانواده‌ها برای انتخاب فیلم کمک می‌کند. در این راه قدم‌های بسیاری باید برداشته شود که کانون در همه آن بخش‌ها احساس مسئولیت می‌کند و در آن نقش خواهد داشت.»

وی افزود: «کانون حتی اگر فیلم چهلم خود را بسازد همچنان با جایگاه مطلوب خود فاصله بسیاری دارد؛ اینطور نیست که بگوییم بهترین قدمها را برمی‌داریم. قطعا ما هم اشکالاتی در کارمان داریم: ما را نمی‌توان یافت بیرون از این دو عبرت/ یا ناقص الکمالیم، یا کاملا قصوریم. ولی مهم این است که تلاش‌مان را برای رسیدن به فردای بهتر به کار بگیریم. «اگر مراد نگیرم، به قدر وسع بکوشم.»»

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار