خوانساری: تغییر نگاه از غرب به شرق، نتیجه بدعهدی اروپا بود

تهران (پانا) - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی تهران در پاسخ به انتقاد آلمانی‌ها نسبت به جایگزین شدن چینی‌ها در بازار ایران، می‌گوید سازوکار ویژه مالی اروپا (اینستکس) هنوز فعال نشده و ثبت آن تنها با سه هزار یورو انجام شده است. طبیعی است که ایران با این روش نمی‌تواند با اروپا ارتباط اقتصادی برقرار کند و به همین دلیل از غرب به شرق متمایل شده است.

کد مطلب: ۹۵۹۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
خوانساری: تغییر نگاه از غرب به شرق، نتیجه بدعهدی اروپا بود

«مسعود خوانساری»در نشست روابط تجاری آلمان و ایران - که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد - افزود: در ۴۰ سال گذشته روابط دو کشور در بهترین سطح بوده و کمترین چالش را با آلمان داشته‌ایم. باتوجه به سابقه آلمان در ایران، صنایع ما عمدتا آلمانی بوده و آشنایی تجار کشور با آلمان با هیج کشوری قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: خوشبین بودیم پس از برجام سرمایه‌گذاری‌های غربی در ایران افزایش یابد و روابط اقتصادی بیشتر شود اما پس از خروج آمریکا از برجام این اتفاق عملی نشد. در این مدت هم انتظار ایران از اروپا برآورده نشد و عملا اتحادیه اروپا نتوانست در مقابل آمریکا کاری از پیش ببرد.

خوانساری با تاکید بر اینکه اتکا به توان داخلی، توجه به همسایگان و صادرات باید مورد توجه کشور قرار گیرد، تصریح کرد: ایران با هشت کشور محصور در خشکی همسایه است که ظرفیت خوبی برای صادرات و حتی واردات ایجاد می‌کند. افزایش قیمت ارز نیز علیرغم صدماتی که وارد کرد، منجر به رشد صادرات محصولات شده و واردات را کاهش داد. چنانچه بسیاری از صنایع و قطعاتی که پیشتر از خارج وارد می کردیم را با توجه به قیمت دلار می‌توانیم در داخل بسازیم.

وی با اعتقاد به اینکه در زمان تحریم اگر مناسب عمل کنیم می‌توانیم به اقتصاد استحکام ببخشیم، تصریح کرد: سال گذشته بسیاری از انجمن‌های تولیدی کشور مانند پوشاک و قطعه‌سازان نسبت به واردات بیش از اندازه گلایه‌مند بودند، اما امروز بسیاری از کارخانه‌ها مثل نساجی با ظرفیت بالا مشغول به کار بوده و بسیاری از تولیدکنندگان با مهندسی معکوس، بسیار از قطعات را در داخل تولید می‌کنند و این‌ها فرصتی است که تحریم برای کشور ایجاد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت تجارت با همسایگان ادامه داد: تمام کشورهای همسایه که عمدتا وارد کننده محصولات ایرانی هستند، سال گذشته کمتر مورد توجه بودند. واردات کشورهای همجوار ما نزدیک به یک هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این گردش مالی، حدود ۴۰ میلیارد دلار است. به راحتی می‌توانیم با استفاده از ظرفیت برق و انرژی، این درصد را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه اگرچه صنعت غرب را نمی‌توان با شرق مقایسه کرد، اظهار کرد: در شرایط موجود باید به سمتی حرکت کنیم که مشکلاتمان را حل کند. پس از تحریم با اروپا حتی تبادل تجاری صورت نمی‌گیرد، سرمایه‌گذاری پیشکش.

رئیس اتاق تهران گفت: حتی اگر اینستکس فعال شود اما آمریکا اجازه ندهد اروپا از ایران نفت بخرد، تامین مالی آن چگونه صورت می‌گیرد؟

خوانساری ضمن انتقاد نسبت به تجارت یکطرفه با اروپا بیان کرد: نباید انتظار داشت ما کماکان واردکننده محصولات غربی باشیم بدون اینکه غرب از ما نفت و محصول بخرد. خواسته نهایی آمریکا همین است که ما به واردکننده محصولات نهایی تبدیل شویم، چنانچه این کشور واردات ماشین سواری به ایران را ممنوع نکرده اما واردات قطعات ماشین را تحریم کرده است تا ما را وابسته به کالای ساخته شده کند. بنابراین تنها در صورت وجود ارتباط تجاری دوجانبه می توان به ادامه ارتباط با اروپا امیدوار بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: درست است طرف اروپایی با آمریکا در حد بالایی تجارت می‌کنند، اما باید بپذیریم اتحادیه اروپا در هر صورت باید برای خودش استقلال داشته باشند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار