هفته دوم مهرماه؛ از قطع انگشت نوزاد در بیمارستان شهریار تا صدور کیفرخواست برای قائم مقام قالیباف

تهران (پانا) برگزاری سومین جلسه دادگاه شبنم نعمت‌زاده و احمدرضا لشگری‌پور، اعلان قرمز برای «مرجان‌ شیخ‌الاسلامی» و «روح‌الله زم»، قطع انگشت نوزاد در بیمارستان شهریار، تشکیل کارگروه حقوقی محدودسازی حق طلاق شوهر، صدور کیفرخواست برای پرونده قائم مقام قالیباف، شهردار سابق تهران و بازداشت بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه که در فیلترینگ تلگرام نقش داشته است گزیده‌ای است از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۹۵۸۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
هفته دوم مهرماه؛ از قطع انگشت نوزاد در بیمارستان شهریار تا صدور کیفرخواست برای قائم مقام قالیباف

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

خطر گسترش فرونشست زمین در تهران

فرونشست زمین یکی از مخاطرات جدی است که از آن به زلزله خاموش تعبیر می‌شود. اکنون بسیاری از استان‌های کشور درگیر این پدیده هستند و تهران نیز از این موضوع مستثنی نیست به طوری که کارشناسان حوزه مخاطرات طبیعی می‌گویند فرونشست زمین تا فرودگاه‌های تهران نیز رسیده است، موضوعی که اخیرا محمد تقی‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران به آن واکنش نشان داده و گفته است که این مباحث مبنای علمی و کارشناسی ندارد و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

اما علی بیت‌اللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، با تأکید بر اینکه اگر درباره فرونشست زمین صحبت نشود، کل موضوع دچار فراموشی می‌شود، گفت علاوه بر اینکه خطر گسترش فرونشست زمین در دشت‌های کشور مشاهده می‌شود در استان تهران در مناطق جنوب، جنوب غرب تهران، ورامین، دشت شهریار، اتوبان قم و فرودگاه امام خمینی نیز فرونشست زمین دیده می‌شود.

او همچنین تأکید کرده است که هم‌اکنون مرز فرونشست زمین در تهران تا اطراف میدان انقلاب رسیده است، منتهی فرونشستی که در جنوب تهران وجود دارد و عدد آن به مرز 25 سانتی‌متر در سال رسیده است با عددی که درباره داخل شهر مطرح می‌شود، متفاوت است و این عدد برای فرودگاه امام خمینی(ره) و مهرآباد مطرح نیست و عدد فرونشست در این مناطق به مراتب پایین‌تر است.

سومین جلسه دادگاه شبنم نعمت‌زاده

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده، احمدرضا لشگری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا، در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد و در این جلسه قاضی مسعودی مقام از کشف انباری در کرج در ارتباط با این پرونده خبر داد. همچنین در این جلسه متهم لشگری‌پور نیز به دفاعیات خود پرداخت.

ادامه تلاش برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها

یکی از مطالبات زنان، حضور در ورزشگاه‌هاست و مسئولان دولتی نیز در تلاش هستند تا به این مطالبه در کنار سایر مطالبات توجه کنند. معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت که دولت یازدهم و دوازدهم همه مطالبات زنان را پیگیری و برای برآوردن آنها برنامه‌ریزی کرده است. او تاکید کرد: ما به تلاش خود را برای برآورده کردن مطالبات زنان ادامه می‌دهیم اما این مطالبات دلیل نمی‌شود که انکار کنیم. یکی از مطالبات زنان، حضور در ورزشگاه‌هاست؛ ما تلاش می‌کنیم این مطالبه زنان با رعایت مسائل شرعی محقق شود.

اعلان قرمز برای «مرجان‌ شیخ‌الاسلامی» و «روح‌الله زم»

از آنجا که گاهی برخی متهمان به خارج از کشور فرار می‌کنند، این وظیفه بر عهده پلیس بین‌الملل است تا موضوع را از طریق پلیس اینترپل پیگیری کند. سردار شیرزاد، رئیس پلیس بین‌اللمل ناجا با اعلام اینکه در شش ماهه ابتدای امسال، 291 درصد افزایش استرداد مجرمان اعلان قرمز شده است، از صدور اعلان قرمز برای «مرجان‌شیخ الاسلامی» و «روح‌الله زم» خبر داده است.

ماجرای قطع انگشت نوزاد در بیمارستان شهریار

فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن انگشت نوزاد یک ماهه‌ای به دلیل سهل‌انگاری یک پرستار در بیمارستان نور شهریار بریده شده است. در این فیلم پدر نوزادی مدعی شده است، انگشت فرزندش در بیمارستان فوق تخصصی نور شهریار به خاطر بروز خطا در مراقبت‌های پرستاری بعد از زایمان قطع می‌شود. گرچه این خبر از سوی وزات بهداشت تایید نشد، این اولین بار نیست که خطای پزشکی و پرستاری سبب نقص عضو بیماران می‌شود. محمد شریفی مقدم، معاون سازمان نظام پرستاری نیز گفته است که درباره فیلم منتشرشده با موضوع «قطع انگشت نوزاد در بیمارستان نورشهریار» اغراق صورت گرفته است و اگر خانواده نوزاد شکایتی دارند به مراجع قانونی مراجعه کنند تا با خاطیان برخورد شود. همچنین علی نوبخت نیز در نامه‌ای به رئیس سازمان نظام پزشکی خواستار بررسی موضوع قطع انگشت یک نوزاد در یکی از بیمارستان‌های شهریار در محاکم انتظامی مربوطه شد.

یک میلیون سالمند بعد از بازنشستگی در ایران کار می‌کنند

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس برآورد انجام شده در سال ۱۳۹۷ از کل جمعیت کشور ۹.۷ درصد جمعیت را سالمندان به خود اختصـاص داده‌اند، بـه عبارت دیگر در سال ۱۳۹۷ از هر ۱۰۰ نفر جمعیت کشور، حدود ۱۰ نفر در رده سنی سالمند قرار داشته‌اند. همچنین بیشترین درصد جمعیت سالمندان در مقایسه با کل کشور در بین استان‌های کشـور مربـوط بـه اسـتان گـیلان ۱۳.۹ درصد، مازندران ۱۲ درصد، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی و اصفهان ۱۱.۱و کمترین درصد به ترتیـب مربـوط بـه استان‌های سیستان و بلوچستان با ۴.۹ درصد، هرمزگان ۶.۲ درصد و بوشهر ۷.۱ درصد بوده است. این در حالی است که بخشی از سالمندان توان پرداخت هزینه‌های معیشت و تامین داروی خود را ندارند و مجبور هستند پس از بازنشستگی نیز کار کنند. طبق آمار وزارت تعاون، سن بازنشستگی در ایران ۶۰ سالگی است، اما حدود یک میلیون نفر از افراد ۶۰ ساله و بالاتر از آن در ایران همچنان کار می‌کنند.

همچنین در هفته‌ای که سپری شد سند ملی سالمندان به منظور ارتقای خدمات رسانی به سالمندان کشور و تحقق شعار «فرصت‌های برابر برای تمام سنین» رونمایی شد.

مناقشه دانشگاه آزاد و شورای سنجش و پذیرش دانشجو

پس از اعلام نتایج کنکور سراسری سال 98 و ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان، دانشگاه‌های غیردولتی از خالی ماندن بسیاری از صندلی‌های خود خبر داده‌اند به طوری که طبق اعلام اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی بیش از 50 درصد صندلی‌ها در موسسات آموزش عالی خالی مانده است، بدون شک آمار صندلی‌های خالی در دانشگاه آزاد نیز تاثیرگذار بوده است و مسئولان این مرکز آموزشی برای پر کردن ظرفیت رشته‌ها در دوره کارشناسی، به مرحله تکمیل ظرفیت روی آورده‌اند. این در حالی است که تکمیل ظرفیت کنکور در دانشگاه آزاد طی دو سه سال اخیر به محلی برای اختلاف نظر میان مسئولان شورای سنجش و پذیرش دانشجو و مسئولان این دانشگاه تبدیل و اکنون نیز فراخوان دانشگاه آزاد برای تکمیل ظرفیت کنکور سراسری سال 98 با واکنش شورای سنجش و پذیرش همراه شده است. پس از انتشار این اطلاعیه، شورای سنجش و پذیرش دانشجو، پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل‌ظرفیت دانشگاه آزاد را فاقد مجوز‌ و مغایر با مصوبه جلسه دهم شورای سنجش و پذیرش اعلام کرد. البته این اختلاف نظر دانشگاه آزاد و شورای سنجش و پذیرش دانشجو دور از چشم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیست و قرار است به گفته حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس این موضوع با حضور مسئولان مربوطه در جلسه اخیر کمیسیون ذیربط بررسی شود.

تشکیل کارگروه حقوقی محدودسازی حق طلاق شوهر

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اخیرا در لایحه‌ای، اصلاح ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی را با هدف حمایت از بنیان خانواده و مقید و محدودسازی حق طلاق از سوی شوهر پیشنهاد کرده است و آن را به کمیسیون لوایح هیات دولت ارجاع داد تا پس از بررسی‌های لازم به قوه قضائیه ارسال شود که این کمیسیون لایحه پیشنهادی را موقتا از دستور کار خارج کرده است. شهناز سجادی، دستیار حقوق شهروندی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز از تشکیل کارگروه مشترکی با حضور برخی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در راستای بررسی لایحه حق طلاق شوهر خبر داده و گفته است که طی یک ماه آینده نتیجه بررسی این کارگروه اعلام خواهد شد.

مهم‌ترین اخبار قضایی

در هفته‌ای که سپری شد، یازدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد و در این نشست مهم‌ترین و جدید‌ترین اخبار حوزه قضایی از زبان غلامحسین اسماعیلی اعلام شد. رفع تصرف ۱۶۷هزار هکتار از اراضی در کشور و استرداد برخی زمین‌ها به بیت‌المال، صدور کیفرخواست برای پرونده (عیسی شریفی) قائم مقام قالیباف، شهردار سابق تهران، بازداشت بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه که در فیلترینگ تلگرام نقش داشته است، صدور حکم زن متهم مرتبط با پرونده وزارت نفت در آینده نزدیک، آخرین وضع تجدد نظر در پرونده هفت تپه طبق دستور رئیس قوه قضاییه، محکومیت حسین فریدون به 5 سال حبس، آخرین وضع پرونده اکبر طبری و تایید حکم قصاص قاتل شیرمحمدعلی از جمله مهم‌‌ترین اخباری بود که سخنگوی دستگاه قضا آنها را اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار