مدیرکل دفتر سلامت مدارس وزارت بهداشت:

4/3 میلیون دانش‌آموز زیر پوشش برنامه‌های بهداشتی و پیشگیری هستند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت بالغ بر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دانش‌آموز تحت پوشش برنامه‌های بهداشتی و پیشگیری این وزارتخانه هستند و این جمعیت سالانه معاینه می‌شوند.

کد مطلب: ۹۵۶۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
4/3 میلیون دانش‌آموز زیر پوشش برنامه‌های بهداشتی و پیشگیری هستند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، حامد برکاتی افزود: این معاینات در دو سطح غیر پزشک و پزشک و بر اساس بسته‌های خدمات گروه سنی هدف، ویژه پزشک و غیر پزشک انجام می‌شود. خدمات غیرپزشک شامل، ارزیابی مقدماتی فرد از نظر وضع واکسیناسیون، رشد (قد و نمایه توده بدنی BMI)، بینایی، شنوایی، پوست و مو (شپش و گال)، دهان و دندان، سل و آسم، سلامت روان، فشارخون، رفتارهای پرخطر (تغذیه نامناسب، کم تحرکی، در معرض مواد دخانی بودن، مصرف مواد دخانی و سوء مصرف مواد است.

وی رفتار جنسی ناایمن، خشونت، ارائه خدمات اولیه در فوریت‌ها (سوختگی، گزش جانوران زهردار و سایر آسیب‌های محیطی)، احیای پایه قلبی- عروقی و آموزش بهداشت فردی، تغذیه مناسب و تغذیه دوران بلوغ، فعالیت فیزیکی، پیشگیری از حوادث ترافیکی، توصیه‌های ایمنی، دوران بلوغ و بهداشت دوران بلوغ) و آموزش‌های موردی بر اساس ابتلا فرد به بیماری را از دیگر برنامه‌های غیرپزشکی برای دانش‌آموزان نام برد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: خدمات پزشکی نیز شامل، بررسی از نظر سابقه بیماری، عادت در خانواده، شناسایی افراد مبتلا به بیماری‌های نیازمند مراقبت ویژه (دیابت، صرع، آسم، بیماری قلبی عروقی، سل، هموفیلی، تالاسمی) معاینه سیستمیک و بررسی قد و نمایه توده بدنی BMI (موارد ارجاعی از سطح اول ارائه خدمات)، واکسیناسیون (موارد ارجاعی از سطح اول ارائه خدمات)، بررسی مخاطات از نظر آنمی و هپاتیت، معاینه چشم و گوش (موارد ارجاعی از سطح اول ارائه خدمات)، پوست و مو و تیروئید است.

برکاتی افزود: خدمات ریه (موارد ارجاعی آسم و سل از سطح اول ارائه خدمات) قلب و عروق، فشارخون (موارد ارجاعی از سطح اول ارائه خدمات)، اسکلتی- عضلانی، شکم، ادراری تناسلی، روند بلوغ، روانپزشکی، رفتارهای پرخطر (مصرف مواد دخانی، سوء مصرف مواد، رفتار جنسی ناایمن و STI)، ارائه خدمات اولیه در فوریت‌ها (سوختگی، گزش جانوران زهردار و سایر آسیب‌های محیطی) و احیای قلبی- عروقی از دیگر برنامه‌های پزشکی برای دانش‌آموزان است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه جمعیت نوجوانان غیر دانش‌آموز در حدود ۲ میلیون نفر برآورد شده است، افزود: نظام مراقبت سلامت گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال غیر دانش آموز با هدف کلی ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال غیردانش آموز طراحی شده است.

برکاتی افزود: شناسایی جمعیت نوجوانان غیر دانش‌آموز در گروه سنی پنج تا ۱۸ سال در مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و در سنین ۵ یا ۶ سالگی، ۹ سالگی، ۱۲ سالگی و ۱۵ سالگی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره برنامه مدارس مروج سلامت نیز گفت: این برنامه با هدف کلی ترویج و استقرار مفاهیم ارتقای سلامت در بین دانش‌آموزان و اولیای مدارس و با رویکرد به محورهای، برنامه جامع آموزش سلامت در مدارس، ارائه خدمات بالینی در مدارس، سلامت محیط مدارس، بهبود تغذیه در مدارس، تحرک فیزیکی و فعالیت بدنی در مدارس، ارتقای سلامت کارکنان مدارس، خدمات سلامت روان و مشاوره‌ای در مدارس، مشارکت والدین و جامعه در برنامه‌های ارتقای سلامت در مدارس و شبکه داوطلبان سلامت دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

برکاتی با اشاره به فعالیت ۱۸ هزار مدرسه مروج سلامت در کشور افزود: با اجرای برنامه مدارس مروج سلامت سعی در توانمندسازی دانش‌آموزان، والدین، کارکنان و اولیای مدارس در زمینه مفاهیم ارتقای سلامت نوجوانان و مدارس و ساختار مدارس مروج سلامت، ارائه بسته‌های خدمات سلامت در یک مجموعه ادغام یافته و تامین شاخص‌های آن در سطح کلیه مدارس کشور و بهبود الگوی تغذیه‌‌ای دانش‌آموزان داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار