مسجد شش ناو تفرش، بخشی از زبان گویای تاریخ اسلام است

تهران (پانا) – تفرش، از جمله نگین های استان مرکزی است که تلالو رنگ طبیعتش زیرآفتاب بهار جلوه ای خاص از زیبایی را به نمایش میگذارد و در این میان مسجد شش ناو با عبور قناتی از زیر آن یکی از دیدنی ترین آثار تاریخی این مکان است.

کد مطلب: ۹۵۶۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد
مسجد شش ناو تفرش، بخشی از زبان گویای تاریخ اسلام است

به گزارش خبرنگار پانا، آب و هوای تفرش زبانزد عام و خاص است و مناطق بکر طبیعی و جاذبه های گردشگری این شهر بسته انرژی مضاعفی را به گردشگران هدیه میکند. به استناد اطلاعات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی منطقه تفرش از لحاظ تاریخی قدمتش به قبل از اسلام میرسد.
به مسجد شش ناو تفرش میرسیم. این بنای سلجوقی در مرکز شهر در محله فم قراردارد و یکی از مساجد با ارزش و قدیمی این شهرستان است. این مسجد در زمان های دور آتشکده زرتشتیان بوده که در دوره اسلامی به مسجد تغییر یافته است. این مسجد دارای مقصوره، شبستان، ایوان و صحن است و نام شش ناو از ناودان های شش گانه ای گرفته شاه است که آب از آنها عبور می کند. مسجد شش ناو از قدیمی ترین مساجد ایران است که به دستور امام حسن عسکری (ع) بنا شده است. محمد محدث یکی از نمایندگان امام بود که وجوهات شرعی مردم تفرش را خدمت ایشان می برد. امام حسن عسکری (ع) مبلغی بر این وجوهات افزود و به مرحوم محدث برگرداند و دستور ساخت مسجدی در تفرش را می دهد.


مهم ترین ویژگی شاخص این مسجد وجود قنات شش ناو است که از زیر مسجد عبور میکند. قناتی که در طول سال پرآب است و برای مصارف کشاورزی استفاده میشود.
مسجد شش ناو جز مجموعه تاریخی شش ناو شامل مسجد جامع، مسجدتابستانه، قنات، چنار، تکیه و حمام قدیمی است. برای ورود به این مسجد باید به داخل تکیه رفت و بعد از آن به حیاط مسجد وارد شد. مجموعه مسجد از یک مناره ی آجری بسیار قدیمی به ارتفاع حدود ۲۰متر و قطر ۳متر، گنبد بزرگی به ارتفاع حدود۱۵متر و قطر۱۶متر و همچنین دارای دو شبستان، ایوان، صحن، قنات، چندحجره تشکیل شده است. کاشی کاری و مقرنس های سقف و دیواره ایوان مسجد یکی از شاهکارهای مهم معماری سلجوقی در استان مرکزی است.

درختان کهنسال چنار در جای جای تفرش وجود دارد که عمر چنار مسجد شش ناو به بیش از ۱۰۰۰سال می رسد که این درخت ۹ متر محیط و ۸/۲ متر قطر دارد. یکی از بخش های جالب و کاربردی مسجد شش ناو که در کمتر جایی از ایران به چشم میخورد وجود غریب خانه می باشد که در قسمت غربی مسجد بنا گردیده و در گذشته های دور خستگی و مسافران را بدون هیچ هزینه ای به جان می خریده است. این مسجد در تاریخ ۱۳۷۹/۵/۱۹باشماره ۲۷۷۱در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

*فرناز معصومی، خبرنگار دانش‌آموز منطقه۱۰

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار