طرح جدید مهارت‌آموزی همه مقاطع تحصیلی در انتظار تایید شورای عالی آموزش و پرورش

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش خبر داد طرح جدیدی در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی نهایی است که طبق آن آموزش مهارت برای تمامی دانش‌آموزان از مقطع ابتدایی تا پایان دوره متوسطه براساس اهداف دوره‌های تحصیلی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کد مطلب: ۹۵۲۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد
طرح جدید مهارت‌آموزی همه مقاطع تحصیلی در انتظار تایید شورای عالی آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومی دفتر آموزش متوسطه آموزش و پرورش، عباس سلطانیان در مراسم افتتاحیه اردوی باشگاه کارآفرینان نوجوان ویژه برگزیدگان جشنواره ایده‌های برتر دانش‌آموزی شهر تهران گفت: آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگی تربیتی کشور است که مأموریت تأمین نیروی انسانی حال و آینده کشور را بر عهده دارد. یعنی برنامه‌ریزی در جهت تربیت تمام ساحتی در جهت تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی.

او ادامه داد: پدران و مادران مهمترین سرمایه خود را که فرزندانشان هستند را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهند تا این منابع ارزشمند انسانی تحت تعلیم معلمان به سرمایه انسانی تبدیل شود. آموزش و پرورش متعلق به جامعه و همه مردم است، بنابراین باید تمامی ارگان‌ها، سازمان‌ها و اقشار جامعه در اداره آن مشارکت کنند.

سلطانیان به نقش بی‌بدیل معلمان در شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: هنر معلم در آموزش و پرورش کشف استعداد و هدایت آن در مسیر شکوفایی است. ما کلاس درس را تنها مکان یادگیری نمی‌دانیم و همانگونه که در سند تحول آموزش و پرورش تأکید شده است مکان‌های یادگیری زیادی وجود دارد که باید در فرآیند یاددهی-یادگیری به آن توجه کرد که کانون‌های فرهنگی و تربیتی، پژوهش‌سراها، موزه‌های علوم، کتابخانه‌ها و .... از آن جمله هستند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش به اهمیت برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات دانش‌آموزی در شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در دوره ابتدایی طرح جابر بن حیان، دوره اول متوسطه جشنواره نوجوان خوارزمی و ایران مهارت و در دوره دوم متوسطه جشنواره جوان خوارزمی و مسابقات آزمایشگاهی را برگزار می‌کنیم. پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ما مهمترین مراکز علمی پژوهشی در آموزش و پرورش هستند که در آن ضمن آموزش روش‌های صحیح مطالعه و پژوهش به دانش‌آموزان، علوم نوین از جمله سلول‌های بنیادین و پزشکی بازساختی، زیست فناوری و همچنین گیاهان دارویی و طب ایرانی، نجوم، کد‌نویسی و ...آموزش داده می‌شود.

او به اهمیت هدایت تحصیلی هم اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته رشته ریاضی بیشترین انتخاب دانش‌آموزان در بحث هدایت تحصیلی بود و اکنون رشته تجربی و انسانی جای آن را گرفته است، اما نقش آموزش‌های مهارتی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و ما باید تا پایان برنامه ششم توسعه سهم ورود دانش‌آموزان به شاخه‌های مهارتی را به پنجاه درصد برسانیم.

سلطانیان از طرح جدیدی در شورای عالی آموزش و پرورش نیز گفت و افزود: بر اساس این طرح که در مراحل بررسی نهایی است، آموزش مهارت برای تمامی دانش‌آموزان از مقطع ابتدایی تا پایان دوره متوسطه براساس اهداف دوره‌های تحصیلی در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت نقش کارآفرینان در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: کارآفرینان پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی هستند و موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار