پاسخ سخنگوی سازمان سنجش به اعتراض پذیرفته‌شدگان کنکور ارشد

تهران (پانا) - پس از انتشار نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال 98، بسیاری از داوطلبان این آزمون به نتایج اعلام شده از سوی سازمان سنجش معترض شده‌اند و خواستار بررسی مجدد کارنامه خود هستند که سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره اعتراض این پذیرفته‌شدگان توضیحاتی را ارائه داد.

کد مطلب: ۹۵۲۷۲۰
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ سخنگوی سازمان سنجش به اعتراض پذیرفته‌شدگان کنکور ارشد

آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ در ۶ گروه آموزشی و ۱۳۱ کدرشته برای تمامی دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی از جمله دانشگاه آزاد در ۶ گروه آموزشی و ۱۳۱ کدرشته، ۷۷ شهر و ۱۶۲ حوزه امتحانی در روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد ۹۸ برگزار شد. در این آزمون ۶۱۵ هزار و ۴۵۲ داوطلب ثبت‌نام کردند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۱۲ هزار و ۹۳۳ نفر کمتر بود. از تعداد ۶۱۵ هزار و ۴۵۲ ثبت نام کننده در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ تعداد ۵۲۲ هزار و ۸۷۳ نفر در جلسه آزمون حاضر بودند و تعداد ۹۲ هزار و ۵۷۹ نفر در جلسه آزمون غایب بودند.

ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد سال ۹۸ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بدون احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد تعداد ۱۶۰ هزار و ۸۱۷ نفر بود که در نهایت تعداد ۱۵۱ هزار و ۷۳۹ نفر در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی (به جز دانشگاه آزاد اسلامی) و ۹۷ هزار و ۳۷۹ نفر در رشته‌های دانشگاه آزاد پذیرفته شدند.

پس از انتشار نتایج نهایی این آزمون از سوی سازمان سنجش، بسیاری از داوطلبان به کارنامه خود معترض شده‌اند. حسین توکلی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اعتراض برخی پذیرفته‌شدگان کنکور کارشناسی ارشد به کارنامه خود در این آزمون به پانا گفت: «سازمان سنجش پس از انتخاب رشته کارشناسی ارشد به بررسی اولویت‌های انتخابی داوطلبان می‌پردازد و در نهایت طبق نمره داوطلب، رتبه اکتسابی متقاضیان در هر رشته محل به همراه محل قبولی آن‌ها اعلام می‌شود. اکنون با توجه به اینکه همه داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد کارنامه خود را مشاهده کرده‌اند، چنانچه هر یک از داوطلبان به نتیجه آزمون خود اعتراض یا سوالی دارند، می‌توانند از طریق سایت با سازمان سنجش مکاتبه کنند و درخواست‌ها بررسی و پاسخ آنها داده می‌شود.»

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور درباره تاثیر کاهش تعداد داوطلبان کنکور ارشد سال 98 نسبت به سال گذشته در ظرفیت پذیرش پذیرفته‌شدگان گفت: «این موضوع هیچ تأثیری در ظرفیت‌ها ندارد. رتبه‌ها با توجه به تعداد داوطلب و متقاضیان و نمره آنها داده می‌شود. فردی که بالاترین نمره را می‌آورد طبیعی است که رتبه یک می‌شود و وضع به همین ترتیب ادامه دارد. در نتیجه تعداد داوطلب هیچ تاثیری در رتبه‌ها ندارد. ظرفیت پذیرش هم مشخص است و تغییری نکرده است.»

وی با بیان اینکه رتبه، وضع داوطلب را نسبت به سایر داوطلبان نشان می‌دهد، افزود: «منتهی یک داوطلب می‌گوید نمره یا رتبه‌اش با فرد دیگری مساوی است و کد رشته‌ها یکسان انتخاب شده است اما او قبول شده است و من قبول نشده‌ام یا همچنین ممکن است داوطلبی بگوید نمره دیگری، از من بدتر بوده اما او قبول شده است و من قبول نشده‌ام که این موضوع هم صحیح نیست و چنین چیزی وجود ندارد. رتبه از نمره به دست می‌آید و عکس یکدیگر است. وقتی نمره کل فردی از همه بالاتر می‌شود، طبیعی است که او رتبه یک شود چون نمره ملاک است و رتبه از نمره حاصل می‌شود.»

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره اعتراض پذیرفته‌شدگان کنکور ارشد مبنی بر اینکه سهمیه پذیرش به مناطق سیل‌زده اختصاص یافته است، گفت: «سهمیه مناطق‌ سیل‌زده جدا از ظرفیتی است که در دفترچه اعلام شده است و چیزی از دفترچه کم نشده که حقی از کسی ضایع شود. به عنوان مثال در چند رشته تشخیص داده شده است که در دانشگاه‌های مناطق سیل‌زده ظرفیتی برای داوطلبان در نظر گرفته شود و به معنی این نیست که از سهمیه‌های دیگر ظرفیتی کم شده است و این موضوع اصلا ارتباطی به دیگر سهمیه‌ها ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار