در نشست خبری مطرح شد

اعلام جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران از سوی کمالوندی

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی جزئیات سومین گام از مجموعه گام‌های ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود را اعلام کرد.

کد مطلب: ۹۵۲۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران از سوی کمالوندی

بهروز کمالوندی در جریان نشست خبری امروز (شنبه) خود با اعلام جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران که با دستور رئیس‌جمهوری از روز جمعه آغاز شده است، اظهار کرد: «هشت تعهد اصلی که ایران در برجام داده است عبارتند از مباحث مربوط راکتور خنداب، باز طراحی راکتور قبلی، تعهد مربوط به ۱۳۰ تن آب سنگین و محدودیت‌هایی در زمینه غنی‌سازی که هردو آنان در گام دوم پشت سر گذاشته شد به علاوه مباحث مربوط به بازپروری سوخت مصرف‌شده و موضوعات مرتبط با تحقیق و توسعه که موضوع مدنظر ایران در گام سوم محسوب می‌شود.»

او ادامه داد: «هشتمین تعهد ایران در برجام مربوط به نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شفاف‌سازی‌های ایران بود که فعلا جمهوری اسلامی بنا ندارد به تعهدات خود در این حوزه دست بزند و تغییری در آن ایجاد کند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد:‌ «بنابراین از هفت تعهد جمهوری اسلامی (بدون درنظرگیری موضوع مرتبط با نظارت‌های آژانس)، حدود ۴ و نیم تعهد را عملا لغو کرده‌ایم ولی موضوعات دیگر به صورت بسیار مختصر باقی‌مانده است.»

این مقام مسئول با بیان اینکه «مذاکرات برجام و مبحث تعهدات هسته‌ای اقدامات به گونه‌ای پیش رفت که مشکلی برای صنعت هسته‌ای ایجاد نشود»، گفت: «ایران در گام سوم و با کاهش تعهدات خود در بحث تحقیق و توسعه به سمت یک میلیون سو حرکت خواهد کرد به طوریکه امروز می‌توانم بگویم که با تغییرات اعمال شده در برنامه می توانیم یک میلیون سو را محقق کنیم.»

او ادامه داد: «تعهدات مربوط به تحقیق و توسعه در ایران به بندهای ۳۲ تا ۴۳ برجام باز می‌گردد. زمانی که بازرسان آژانس امروز مراجعه کنند، متوجه می‌شوند که ۸ تعهد مربوط به تحقیق و توسعه که در برجام ذکر شده، تنها ۴ مورد اجرا شده است.»

محدودیتی برای تحقیق و توسعه در برجام نداشتیم

کمالوندی با بیان اینکه «محدودیتی در تحقیق و توسعه در برجام نداشتیم»، گفت: «ماشینی که ما خودمان می‌سازیم نیاز به مستندسازی دانش دارد بر همین اساس تا کنون هزاران سند برای هر یک از سانتریفوژها صادر کرده‌ایم که امروز می‌توانیم بگوییم کیفیت آن‌ها افزایش پیدا کرده است ولی در گذشته به دلیل آنکه زمان برایشان امری مهم تلقی می‌شد، مستندسازی نمی‌کردند.»

این مقام مسئول تصریح کرد: «ما امروز ۴ اقدام را انجام دادیم که یکی در ارتباط با سند ۳۹ و در ارتباط با موضوع پسماندها است. اگر تا قبل از کاهش تعهدات هر ماشینی محصولش را به اورانیوم طبیعی تبدیل می‌کرد، از این پس ماشین‌های سانتریفیوژ همان‌طور که تحقیق و توسعه می‌کنند، به انباشت ذخایر نیز کمک خواهند کرد.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «ماشین IR6s قرار بود در سال ۱۱ سالگی برجام گازدهی شود ولی ما امروز گازدهی آن را شروع کردیم. راه‌اندازی ماشین IR4 نیز که قرار بود در ابتدای سال یازدهم برجام انجام شود امروز انجام شده و این سانتریفیوژ آغاز به کار کرده است.»

این مقام مسئول یادآور شد: «برای دو ماه اینده قبل از اینکه گام سوم به پایان برسد دو گام مهم دیگر داریم که ارزش بالایی دارد، مورد اول راه‌اندازی زنجیره شاهد ۱۶۴ تایی IR4 و دیگری زنجیره ۱۶۰ تایی IR2M که با این احتساب می‌توان گفت که شرایط به شکلی خواهد شد که انگار ۱۵۰۰ سانتریفیوژ به ذخایر کشور اضافه شده است.»

او ادامه داد: «راه‌اندازی و گازدهی زنجیره ماشین IR6 نیز که از دیروز آغاز شده به شکلی است که عملا ۶۰ ماشین از دیروز در حال افزایش ذخایر اورانیوم هستند.»

ایران نیازی به غنی‌سازی 20 درصدی ندارد

کمالوندی در ادامه درباره حضور مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نیز گفت: «موضوع دیگر دعوت ایران از مدیر کل موقت آژانس بود که طبق روال گذشته و همانند سفرهای آمانو صورت گرفت. او صبح فردا (یکشنبه) وارد کشور شده با دکتر رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه دیدار کرده و شب همان روز باز خواهد گشت.»

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که «جمهوری اسلامی در حال حاضر هم توانایی افزایش سطح غنی‌سازی و هم میزان آن را دارد.»

او در پاسخ به این سوال که گام ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و اینکه در گام بعدی غنی‌سازی ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است یا خیر گفت: «در فهرست اولیه موارد تا خروج از NPT در نظر گرفته شده بود و همزمان مباحث فنی باقی‌مانده بود که آن‌ها نیز حل شده و در حال حاضر تنها موضوع فوردو باقی مانده است. نگاه سازمان این نیست که در حوزه پادمان وارد شود چراکه ما معتقدیم نباید بهانه به دست دشمن دهیم بنابراین گام‌های بعدی باید از جنس فنی باشد و در این میان تنها فردو است که می‌تواند به لحاظ فنی به عنوان یک گزینه مطرح باشد. هرچند که در حال حاضر نیاز کشور غنی‌سازی 20 درصدی نیست.»

کمالوندی در ادامه در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه پایان برجام؛ بن‌بست مذاکرات با اروپا است یا خیر نیز بیان کرد: «در این مورد وزارت امور خارجه باید نظر دهد اما از بعد فنی عملا موضوع دیگر باقی نمی‌ماند و ایران ماشین‌های مورد نیاز خود را تولید خواهد کرد.»

جمهوری اسلامی با کاهش تعهدات خود از برجام فاصله می‌گیرد

کمالوندی در پاسخ به سوال پانا مبنی بر این که گام سوم چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد که اروپایی‌ها را مجبور کند که تا دوماه آینده به اجرای تعهدات خود بازگردند گفت: «جمهوری اسلامی با کاهش تعهدات خود دارد از برجام فاصله می‌گیرد و این حرکت محسوس است. البته شاید بعضی‌ها بگویند دارید اقدام تند انجام می دهید که این بحث ها مطرح است اما تصمیم گیری ها در فرایند فنی، سیاسی و امنیتی است.»

او افزود: «کسی که بیرون نشسته باشد از نگاه خود نظری می دهد که آن نگاه هم برای خودش محترم است، اما وقتی که اطلاعات کافی را با مسائل سیاسی و امنیتی کنار قرار دهید این اقدامات منصفانه است.»

سخنگوی انرژی اتمی تاکید کرد: «تصمیمات از جنس محکم و معقول و حساب شده ای است و تو خالی نیست. بعضی تصمیمات طوری است که ظاهرش بزرگ است اما داخل آن بزرگ نیست. با حسن عمل، حساب شده جلو می رویم که به نظر من این محاسبات را طرف مقابل دارد، البته جلو رفتن ما طوری است که طرف مقابل فرصت برای برگشتن داشته باشد.»


کمالوندی با بیان این که هرچقدر جلو می رویم کار سخت‌تر می‌شود گفت: «افزایش ذخایره ما از حدود ۲۰ روز دیگر جهشی خیلی بالایی خواهد داشت و برداشت تولید ما برداشت زیادی خواهد بود که در زمان خود اعلام می کنیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «در ارتباط با مسائل تحقیق و توسعه، تولیدات ما جمع آوری می شود و این مفهومش این است که ذخایر ما به سرعت افزایش پیدا می کند و طرف مقابل هم این مسائل را می داند، امیدواریم که به خودشان بیایند و اقدامات لازم را انجام دهند.»

کمالوندی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که سازمان انرژی اتمی در انتخاب گام‌های کاهش تعهدات برجامی و مشاوره‌ای که در این باره به هیات نظارت بر اجرای برجام می‌دهد بیشتر به شدت تاثیرگذاری آن بر طرف مقابل توجه دارد یا قابلیت بازگشت‌پذیری آن؟ با توجه به اینکه ایران همواره بر بازگشت پذیری تاکید دارد کدام مساله را در اولویت قرار می‌دهید؟ گفت: «زمانی که تصمیم می‌گیرید از تعهد ۳/۶۷عبور کنید پیام آن برای طرف مقابل این است که می‌توانید براساس نیاز خود 20‌% یا بالاتر هم غنی‌سازی کنید. اما میان آنچه اعلام می‌شود و آنچه اقدام می‌شود همواره تفاوت‌هایی وجود دارد. ما اعلام کردیم که تعهد ۳/۶۷را کنار گذاشته‌ایم اما زمانی که قصد اقدام داریم مبانی فنی و منطقی را در نظر می‌گیریم. توجه به مبانی فنی حتی پیش از آن است که به بازگشت‌پذیری یک گام فکر کنیم. ما باید در مسیر کاهش تعهدات برجامی یک روال منطقی را درپیش‌بگیریم. امروز اگر به سازمان گفته شود 20% را آغاز کنید و توجهی هم به نیاز آن نداشته‌باشید ما تابع امر هستیم. البته کشور در سالهای آتی طبیعتا به غنی‌سازی 20% نیاز خواهد داشت اما امروز تصمیم سیاسی برای انجام آن وجود ندارد. زمانی که از سازمان سوال می‌شود از نظر فنی این اقدام چه فایده‌ای دارد باید بگویم که حتی اگر قصد داشته باشیم به غنی‌سازی 20%هم روی بیاوریم ابتدا باید ذخایر ۴/۵% خود را افزایش داده باشیم.»

او ادامه داد: «ما می‌دانیم که برخی انتقادهای جناحی به عملکرد دولت وجود دارد و از نظر ما این مساله طبیعی بوده و در همه جای دنیا هم این رقابت‌ ها وجود دارد. اگر دوستانی که انتقاد می‌کنند و اتفاقا دلسوز هم هستند در جایگاه ما نشسته باشند و اطلاعاتی که ما در اختیار داریم را داشته باشند ، قطعا آنها هم همین تصمیم‌های ما را خواهند گرفت. چرا که تصمیم‌ها باید در راستای منافع کشور باشد و صرفا برای این نیست که جیغ طرف مقابل ( 1+4) را بلند کند.»

سخنگوی سازمان با اشاره به اینکه گام‌های ایران در طرف مقتابل تاثیرگذار هم بوده و هست ، خاطرنشان کرد: «پیام این اقدام‌ها این است که اگر طرف مقابل می‌خواهد ایران در چارچوب نگرانی‌های آنها حرکت کند باید بداند وقت رو به اتمام است. بعد از این مرحله گام های بیشتر، تاثیر بیشتری هم خواهند داشت و هرچه جلوتر می‌رویم بر میزان ذخایر ایران افزوده می‌شود. هرچه ذخایر بیشتر می‌شود این احتمال افزایش پیدا می‌کند که ایران به غنی‌سازی 20%نیاز پیدا کند. در این مقطع غنی‌سازی 20% نیاز کشور نیست اما اگر روزی به این درصد از غنی‌سازی نیاز داشتیم در انجام آن ابا نداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار