اشرف بروجردی: میراث مستند سرمایه معنوی مکتوب هر کشوری محسوب می‌شود

تهران (پانا) - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می‌گوید میراث مستند سرمایه معنوی مکتوب بشریت است که در محمل‌های متعدد ملموس و منفور تاریخ زیست انسان از آغاز تا امروز را در برمی‌گیرد.

کد مطلب: ۹۵۱۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد
اشرف بروجردی: میراث مستند سرمایه معنوی مکتوب هر کشوری محسوب می‌شود

آیین افتتاحیه «دومین نشست منطقه‌ای برای شناسایی و تبادل میراث مستند» سه شنبه 12 شهریورماه با حضور نمایندگانی از برنامه حافظه جهانی یونسکو از کشورهایی چون استرالیا، تاجیکستان، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان،هند، ترکیه، پاکستان و ازبکستان برگزار شد.
همچنین در این مراسم اشرف بروجردی به عنوان رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و رییس کمیته ملی حافظه جهانی، حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و سوتان سوتکوفسکی سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران حضور داشتند.
اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و رییس کمیته ملی حافظه جهانی در ابتدای این نشست گفت: امیدوارم با بهره گیری از نظرات و کمک‌های شما برای حفظ میراث جهانی مکتوب کوشش کنیم زیرا این میراث را به عنوان سرمایه معدنی ملت‌ها می‌شناسیم.
وی با اشاره به اینکه بازگشت به دوران تبادل میان فرهنگی مهم ترین اهرمی است که می تواند با جنگ ادبی مقابله کند عنوان کرد: در شرایطی که بخش‌های مختلف جهان درگیر عمران‌های متعدد زیست محیطی، فرهنگی و طنش‌های قدرت طلبانه است برای ایجاد امکان گفت‌وگوی میانه پروری برای رفع نیازهای کشورها به یکدیگر نیازمندیم. کشف و شناسایی میراث مشترک یادآور تاریخچه نه چندان دور زیستی و تعامل سازنده و صلح مدار ملت‌ها را بازگو می‌کند.
کشورهای خاورمیانه از دیرباز با هم وحدت داشته‌اند
بروجردی با اشاره به وحدت کشورهای خاورمیانه از دیرباز توضیح داد: کشورهای منطقه از ایران، استرالیا، تاجیکستان، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، هند، ترکیه، پاکستان و ازبکستان در دوره‌های مختلف تاریخی به شکل‌های گوناگون در دوستی و اتحاد با یکدیگر بوده‌اند و از قبال همین دوستی میراث گران‌بهایی از زبان، هنر و دانش را به اشترک گذاشته‌اند.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با درباره جاده ابریشم عنوان کرد: گذرگاه تجاری جاده ابریشم نمونه‌ای از تعامل دیرینه کشورهای منطقه با یکدیگر است که در مسیر معادلات تجاری بخش زیادی از عناصر میراثی خود را به هم منتقل کرده‌اند لذا ازدیاد و تقویت مناسبات فرهنگی میان این کشورها در عین تحقق توسعه پایدار درون کشوری بدون آنکه میراث آن‌ها را به خطر بیندازد موجب برقراری فرهنگ صلح، دوستی و مدارا خواهد شد.
وی ادامه داد: میراث مستند سرمایه معنوی مکتوب بشریت است که در محمل‌های متعدد ملموس و منفور تاریخ زیست انسان از آغاز تا امروز را در برمی‌گیرد هر بخش شناسایی و معرفی شده این میراث نشانی بر اراده مندی فرهنگ‌ها، کشورها و دولت‌ها در اتحاد و اشتراک جهانی است.
رییس کمیته ملی حافظه جهانی درباره تخریب‌ها و صدماتی که به میراث مکتوب وارد شده گفت: متاسفانه بخش زیادی از این میراث در زمان‌های مختلف در جنگ یا بلایای طبیعی به تاراج رفته است. بنابراین محافظت از این میراث و انتقال آن به نسل‌های آینده رسالت همگانی محسوب می‌شود. یونسکو به میزان یک نهاد منادی صلح و تعامل برنامه حافظه جهانی را با هدف تقویت مناسبات و روابط میان ملت‌ها در شناسایی و حفاظت از این میراث ایجاد نموده است.
وی ادامه داد: برگزاری نشست شناسایی و تبادل میراث مستند با حضور شما عزیزان فضای مثبتی برای گشودن مجراهای تنفسی فرهنگی را ایجاد می‌کند تا عناصر مستند فرهنگی شناسایی شوند و این میراث می‌توانند علاوه بر معرفی ضروریت‌های پایدار به سایر اقوام و ملل و به اشتراک آن‌ها کمک کند.
بروجردی درباره مزیت‌های برنامه حافظه جهانی تصریح کرد: برنامه حافظه جهانی این امکان را فراهم ساخته تا تمام کشورها مشابه آثار فاخر و ارزشمند ایرانیان از پیشینه خودشان بیاورند و فارغ از مرزهای سیاسی جهان امروز با یادآوری و احیا محورهای زیست تعامل گرایانه به بازیابی و بازآفرینی گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها بیاندیشد.
وی افزود: رسالت کمیته‌های ملی حافظه جهانی در کشورهای مختلف شناسایی و معرفی میراث مستند کشورشان به جهانیان، حفاظت از یک میراث به عنوان سرمایه مکتوب بشری و تسهیل دسترسی عموم به آن است، در این مسیر آموزش و آگاه سازی عمومی نقش بسیار سازنده‌ای دارد که قطعا در این نشست همین ایده را با بهره گیری از آخرین تکنیک‌ها و روش‌ها عملیاتی خواهیم کرد.
میراث مستند نگهدار حافظه ملی ما هستند
سوتان سوتکوفسکی سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران در بخش دیگری از این نشست گفت: در ابتدا از کمیته ایران برای برگزاری این نشست تشکر می‌کنم، اسنادی که در طی زمان تولید می‌شوند باید حفظ شوند زیرا تاثیر بسیار مهمی در زندگی بشر دارند. میراث مستند نگهدار حافظه ملی ما هستند و بسیار شکننده.
وی ادامه داد: با وجود دستاوردهایی که طی سال‌ها برای نگهداری میراث مستند داشتیم باز هم بلایای طبیعی، مشکلات سیاسی و اقتصادی باعث از بین رفتن آن‌ها شده‌اند. از بین رفتن این اسناد فاجعه پنهان به حساب می‌آید. از سال 1992 یونسکو برنامه حافظه جهانی را شروع کرد و هدفش نگهداری نقشه‌ها، ایده‌ها و اطلاعات برای آینده است تا صلح را برای مردم به رمغان بیاورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار