بانوی کشتی گیر سبک سومو تیم ملی در گفت و گو با پانا

حیفم می آید بخاطر نبود پول، تمامی زحمات این چند ساله ام به هدر برود

یکی از دلایلی که ورزش رزمی را هم کنار گذاشتم، نبود اسپانسر و حامی بود

فاطمه بهروزی بانوی کشتی گیر سبک سومو تیم ملی ایران اهل اندیمشک در استان خوزستان است . در خانواده ای ورزشی متولد شده است و به ورزش اهتمام جدی دارد. از 16 سالگی به پیشنهاد دوستانش به این ورزش گرایش پیدا کرده و امروز از اضای تیم ملی کشورمان است .او در گفت و گو با پانا از خودش و دغدغه هایش می گوید.

کد مطلب: ۹۵۱۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد
حیفم می آید بخاطر نبود پول، تمامی زحمات این چند ساله ام به هدر برود

لطفاخودتان را معرفی کنید.

به نام نامی یزدان، فاطمه بهروزی هستم متولد هفدهم اردیبهشت ماه سال ۷۹؛ فرزندم دوم خانواده و تک دختر هستم؛ تمام اعضای خانواده‌ی من کامل ورزشکار هستند. دیپلم عکاسی دارم و الان هم دانشجوی تربیت بدنی هستم.


هدف شما از از دنبال کردن ورزش و نگاه هدفمند به آن چه بوده است؟

با توجه به اینکه من در یک خانواده ورزشکار بودم، از بچگی عاشق این بودم که یه ورزشکار قهرمان باشم و بتوانم برای خودم،خانواده ام، شهرم و کشورم افتخار آفرینی کنم و خدا را شاکرم الان توانستم به جایگاهایی که مدنظرم بوده است برسم.

از چند سالگی شروع به ورزش حرفه ای روی آوردید؟

از سن ۸ سالگی ورزش تکواندو را به صورت حرفه ای شروع کردم و ۸ سال رزمی کار بودم.
از سن ۱۶ سالگی کشتی را شروع کردم ولی بدلیل اینکه محدودیت وزنی داشت کشتی کلاسیک، نتوانستم در مسابقات آن شرکت کنم و به جرات میتوانم بگویم اکثرا فن ها را بلد هستم ولی نمیتوان گفت کاملا کشتی را بلدم.
حدود ۶ ماه کشتی الیش را دنبال کردم اما متاسفانه بدلیل اسیب دیدگی نتوانستم این رشته را ادامه بدهم.


بفرماییدکشتی سومو چه سبکی از کشتی است و چه شد که به این رشته گرایش پیدا کردید؟

سومو به طور کلی جدا از ورزش به نوعی سمبلی از تمدن و سنت کهن ژاپنی ها به شمار میرود و افتخاری بزرگ برای سامورایی‌ها است. در زمان‌های بسیار دور آن را به خدای شینتو (Shinto) نسبت میدادند که مظهر قدرت و استواری بود و امروزه نیز بسیاری از آداب و رسوم و تشریفات مذهبی ژاپنی‌ها به پیروی از شینتو برگزار می شود.

گفته می‌شود که قدمت کشتی سومو در ژاپن به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش می‌رسد. اگرچه مانند بسیاری از ورزشهای گروهی ژاپنی هرگز به عنوان یک ورزش پیشرفته و حرفه ای تا سده ۱۶۰۰ مطرح نشد و در کل از قوانین دست و پا گیر و سنتی برخوردار بود که تا حدی آن را از سایر ورزش‌ها متمایز میکرد. اما سرانجام با تشکیل فدراسیون بین‌المللی آن در ژاپن، سومو وارد دور جدیدی از فعالیت‌های خود شد.

سومو یک رشته باستانی از ورزش کشتی است که در آن وزن، اندازه و قدرت در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگرچه سرعت و یورش ناگهانی نیز مفید است. هدف شرکت‌کنندگان این است که حریف خود را از رینگ (به قطر ۴ متر و ۶۰ سانتی‌متر) بیرون انداخته یا او را وادار کنند تا یکی از اعضای بدن خود را بر زمین گذارد.

در راس سلسله مراتب کشتی گیران سومو کسی با لقب (Yokozuna) قرار می‌گیرد.

در حال حاضر تنها یوکوزونا این ورزش، آساشوریو (Asashoryu) می‌باشد که زاده کشور مغولستان است. هنگامی که یک کشتی‌گیر به مقام و مرتبه یوکوزونا می‌رسد، نمی‌تواند آن را کنار بگذارد، اما با گذشت زمان و پایین آمدن درجه توانایی و قدرت یوکوزونا، وی خود بازنشسته می‌شود. تعدادی از دوستانم کشتی سومو را به من معرفی کردند و گفتند که محدودیت وزنی ندارد و به همین دلیل من ورزش را در کشتی سومو ادامه دادم و الان فیکس تیم ملی سومو کشورمان هستم .

حال که بعنوان یک بانوی ورزشکار آن هم در این رشته و سبک به تیم ملی جهت حضور در مسابقات جهانی دعوت شده اید، چه نیازها و انتظاراتی دارید؟

من هیچ اسپانسر و حامی مالی ندارم و الان هم که به این مسابقات دعوت شده ام، برای هزینه های سفرم به مشکل برخورده ام؛ یکی از دلایلی که ورزش رزمی را هم کنار گذاشتم، نبود اسپانسر و حامی بود.من الان نیازمند یک اسپانسر برای حضور در مسابقات جهانی هستم و حیفم می آید بخاطر نبود پول، تمامی زحمات این چند ساله ام به هدر برود.

آیا این مشکلات مالی و نبود اسپانسر جهت حمایت مالی از شما برای حضور در مسابقات جهانی، باعث نا امیدی شما شده است ؟

من ناامید نیستم ولی توقع حمایت مالی و اسپانسری را دارم تا از من حمایت کنند تا بتوانم پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را در مسابقات جهانی به اهتزار در بیاورم.

با آرزوی پیروزی برای شما و سپاس از شرکت شمتا در این گفت و گو.

گفت و گو :یاسین دارسی /پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار