حاجی میرزایی: کانون اصلی آموزش و پرورش مدارس دولتی است

تلاش می‌‌کنیم در بودجه سال ۹۹ به گونه‌ای عمل شود که دیگر مشکل انباشت مطالبات به وجود نیاید

تهران (پانا) - گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد تقویت مدارس دولتی برای پیشبرد عدالت آموزشی نقش و جایگاه مهمی در برنامه‌هایش برای اداره این وزارت‌خانه خواهد داشت.

کد مطلب: ۹۵۰۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: کانون اصلی آموزش و پرورش مدارس دولتی است

محسن حاجی‌میرزایی در گفت‌وگو با پانا درباره مشکلات این وزارت‌خانه گفت: «آموزش و پرورش امروز از مشکلات زیادی رنج می‌برد و نیازمند تدبیری سریع و فوری است. البته برخی مشکلات نیازمند صرف زمان بیشتر و تدوین برنامه جامع و کامل است اما یکی از مشکلاتی که باید سریع و فوری حل شود مطالبات و معوقات فرهنگیان عزیز است.»

او ادامه داد: «در این باره تلاش‌ها و زحمات بسیاری کشیده شده و در چند روز گذشته پرداخت‌ها به فرهنگیان عزیز آغاز شده است. امیدواریم که این مهم استمرار داشته باشد تا این مطالبات اعم از حقوق معلمان حق‌التدریس و پاداش پایان خدمت بازنشستگان و ... به نحو مناسبی به طور کامل پرداخته شود.»

حاجی‌میرزایی میزان بدهی‌های آموزش و پرورش تا پایان سال ۹۷ را ۱۰هزار میلیارد عنوان کرد و گفت: «تا به امروز ۵۰ درصد پاداش بازنشستگان سال ۹۷ نیز پرداخت شده است و تا پایان شهریور این پاداش به طور کامل پرداخت می‌شود.»

گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش گفت: «نکته‌ای که در مورد معوقات و مطالبات فرهنگیان وجود دارد و باید بیشتر به آن پرداخته شود پاسخ به این سوال است که چرا چنین مطالباتی به وجود آمده و انباشته شده است؟ چرا پرداخت‌‌ها دچار کاستی می‌شود و با تاخیر به دست فرهنگیان عزیز می‌رسد؟ تلاش می‌‌کنیم در بودجه سال 99 به گونه‌ای عمل شود که دیگر چنین مشکلی در آموزش و پرورش به وجود نیاید.»

حاجی میرزایی درباره برنامه‌هایش برای مقابله با معضل کنکور گفت: «در ابتدا باید به اعلام نتایج کنکور سال ۹۸ اشاره کنم. سهم کم مدارس دولتی در نفرات برتر کنکور بسیار تلخ بود و نگرانی اصحاب رسانه و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت و خانواده‌های ایرانی را برانگیخت. اما باید با کمی تامل بیشتر درباره این موضوع داوری کرد. باید به طور دقیق بررسی کرد که سهم مدارس دولتی در رتبه‌های برتر کنکور به چه میزان بوده است و آیا اینکه نفرات برگزیده کنکور از مدارس دولتی نبودند معیار مناسبی برای قضاوت توانایی مدارس دولتی است؟»

او ادامه داد: اعتقاد عمیق و قلبی خودم این است که کانون اصلی آموزش و پرورش مدارس دولتی است و باید برای تقویت این مدارس تلاش کنیم. تقویت مدارس دولتی برای پیشبرد عدالت آموزشی نقش و جایگاه مهمی در برنامه‌های من برای اداره وزارت آموزش و پرورش دارد.»

حاجی‌میرزایی در ادامه صحبت‌های خود درباره کنکور گفت: «کنکور یکی از عوامل مهم در تولید استرس برای خانواده‌های ایرانی است. کنکور یک اقتصاد و گردش مالی بیهوده را شکل داده است که هیچ سودی به فرایند تعلیم و تربیت در نظام آموزش و پرورش نمی‌رساند.»

او ادامه داد: «نتیجه کنکور مهارت‌آموزی یا توسعه عدالت آموزشی نیست و خدمتی به پیشرفت آموزش و پرورش کشور نمی‌کند. ما باید تمام تلاش خود را با هماهنگی دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط انجام دهیم تا خانواده‌ها را از این وضع نجات دهیم و گردش مالی کنکور را به سمت پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت هدایت کنیم‌.»

دبیر هیات دولت گفت: «اکنون از گردش اقتصادی کنکور فقط مافیای اقتصادی و یک جمع کوچک بهره می‌برند و در نهایت برنده اصلی این بازی تلخ این جمع محدودند.»

حاجی‌میرزایی بر آگاه کردن خانواده‌ها درباره کنکور و آموزش عالی تاکید کرد و گفت: «خوشبختانه با تحولاتی که در عرصه آموزش عالی در کشور رخ داده است، امروز ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بسیار افزایش پیدا کرده است و حدود ۸۴ درصد از رشته‌محل‌ها بدون کنکور امکان پذیرش دانشجو دارند.»

او گفت: «اینکه خانواده‌ها و دانش‌آموزان دوست دارند که در یک دانشگاه مطرح و رشته‌های خاص تحصیل کنند تبدیل به عادت شده است و این خواست باعث ایجاد استرس می‌شود. ما باید اطلاعات دقیق‌تری از این رشته‌محل‌های دیگر در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم و بگوییم خیلی از این رشته‌محل‌ها مربوط به دانشگاه‌های دولتی هستند.»

حاجی‌میرزایی گفت: «برخی از ظرفیت‌های ما در دانشگاه‌های دولتی در بعضی از رشته‌ها تکمیل نمی‌شود؛ بنابراین دانش‌آموزان می‌توانند بدون کنکور به این دانشگاه‌ها بروند و به تحصیل ادامه دهند.»

او ادامه داد: «از سال گذشته فرایند جذب دانشجو بدون کنکور مجزا شده است یعنی قبل از اینکه دانش‌آموز برای کنکور ثبت‌نام کند، رشته‌محل‌های جدا از کنکور مشخص است و داوطلبان می‌توانند برای ثبت‌نام به این دانشگاه‌ها مراجعه کنند.»


حاجی‌میرزایی در پایان صحبت‌های خود به برخی انتقادات درباره بیگانگی و دوری او از فضای آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «۲۰سال سابقه کار در آموزش و پرورش و ارتباط تنگاتنگ با همه ارکان نظام تعلیم و تربیت سابقه کمی نیست. گمان من این است که علاوه بر سابقه حضور در نظام تعلیم و تربیت کشور سوابق دیگری نیز برای وزیر آموزش و پرورشنیاز است که می‌تواند نقش مکمل را ایفا کند.»

او ادامه داد: «تجربه پنج ساله من در سازمان بهره‌وری و تجربه شش ساله در بدنه دولت شناخت تفصیلی، عمیق و همه‌جانبه‌ای را به من برای کمک به نظام تعلیم و تربیت داده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار