شاید در آینده محقق شود

پاکسازی آب با کمک صدف‌های سیاه!

تهران (پانا) - پژوهشگران باور دارند که می‌توان در آینده از صدف‌های سیاه، به عنوان یک فیلتر برای تصفیه آب استفاده کرد.

کد مطلب: ۹۴۷۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد
پاکسازی آب با کمک صدف‌های سیاه!

به گزارش ایسنا از فیز، "صدف سیاه"(Mussel)، گونه‌ای از نرم‌تنان است که در صدف جای گرفته‌اند و در آب‌های شور یا شیرین زندگی می‌کنند. افراد بسیاری در سراسر جهان، نرم‌تنان داخل صدف سیاه را به عنوان یک غذای دریایی مصرف می‌کنند اما شاید ندانند که صدف سیاه می‌تواند یک فیلتر مافوق قوی برای تصفیه آب باشد و با آلودگی آب مبارزه کند.

صف سیاه در دریا مانند جاروبرقی عمل می‌کند و فیتوپلانکتون‌ها را به همراه ریزپلاستیک‌ها، مواد سمی و آلاینده‌های دیگر فرو می‌برد؛ در نتیجه شاید روزی بتوان از این توانایی صدف سیاه، برای پاکسازی آب استفاده کرد.

صدف دریایی، یک فیلتر مافوق قوی به شمار می‌رود و می‌تواند تا 25 لیتر آب را در روز پاکسازی کند. این موجود دریایی، یک نمونه واقعی از زیست‌انباشتگی آلاینده‌هایی است که همیشه در مورد آنها صحبت می‌شود.

هنگامی که صدف‌های سیاه، آب را با کمک آبشش‌های خود پمپاژ و تصفیه می‌کنند، تقریبا هر چیزی که به همراه آن است، در آنها ذخیره می‌شود؛ به همین دلیل برای مصرف صدف‌های سیاه به عنوان غذا، دستورالعمل‌های دشواری وجود دارد.

از صدف‌های سیاه می‌توان به عنوان زیست‌نشانگرهای سلامتی دریاها، دریاچه‌ها و رودخانه‌های محل سکونت این موجودات استفاده کرد.

ایده استفاده از صدف‌های سیاه در سراسر اقیانوس برای جذب میکروپلاستیک‌ها، در حال حاضر مانند یک رویا به نظر می‌رسد اما برای جذب آلاینده‌های دیگر می‌توان گروهی از نرم‌تنان موسوم به "دوکفه‌ای‌ها"(bivalves) را نیز به کار برد.

این پژوهش، در مجله "Environmental Pollution" به چاپ رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار