کاهش قیمت برخی از اقلام لوازم خانگی دررکود نسبی بازار

تهران (پانا) - بازار لوازم خانگی در مواجهه با رکود نسبی شاهد کاهش قیمت آرام است؛ کاهش قیمتی که به گفته فعالان این بخش متاثر از کاهش قدرت خرید مردم و توزیع گسترده کالاهای قاچاق وارداتی از طریق شبکه‌های مجازی و پیامکی است.

کد مطلب: ۹۴۷۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
کاهش قیمت برخی از اقلام لوازم خانگی دررکود نسبی بازار

گشتی در بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد با وجود تشدید تحریم‌ها و خروج ظاهری برخی از برندهای تولیدکننده لوازم خانگی از کشور، بازار مملو از کالاست و کمبودی دیده نمی‌شود. فروشندگان می‌گویند برخی از کالاها و برندها به دلیل رکود نسبی بازار، قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند تا بتوانند تقاضا را تحریک کنند.

برخی نیز معتقدند دولت باید برای تحریک تقاضا و افزایش قدرت خرید مردم چاره‌ای اندیشه کند تا تولید بتواند ادامه داشته باشد. در سوی دیگر تولیدکنندگان از به ثبات رسیدن وضع تولید در کشور می‌گویند و معتقدند به ثبات رسیدن بازار ارزی در کشور و تامین به موقع مواد اولیه موجب شده است تا تولید از ابتدای سال جاری با کاهش همراه نباشد.

محمدرضا شهیدی، رئیس انجمن تولیدکنندگان صوتی و تصویری، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ «تولید لوازم صوتی و تصویری از ابتدای سال کاهش نیافته و تقاضای بازار به خوبی پاسخ داده شده است. برخی از تولیدکنندگان کره‌ای لوازم صوتی و تصویری با تشدید حلقه تحریم‌ها ایران را ترک کردند اما 15 واحد تولیدکننده وجود دارد که جای آنها را پر کرده‌اند و اجازه نداده‌اند که خلایی در بازار ایجاد شود.»

تشدید قاچاق لوازم خانگی با نزدیک شدن ارز نیمایی و آزاد

وی با بیان اینکه بخشی از دلایل رکود در صنعت لوزام خانگی به کاهش قدرت خرید مردم مربوط است، گفت:‌ «با نزدیک شدن ارز آزاد و نیمایی قاچاق لوازم خانگی به ویژه لوازم صوتی و تصویری تشدید شده است. این کالاها عمدتا از طریق شبکه‌های مجازی و فروش کانال‌های تلگرامی به فروش می‌رسد.»

شهیدی عنوان کرد: «فروشندگانی که کالای قاچاق را در کشور توزیع می‌کنند مالیات و عوارض پرداخت نمی‌کنند و این وضع موجب شده است تا تولیدکنندگان و فروشندگان مجاز با دشواری‌های بیشتری در وضع رکودی مواجه شوند.»

کنترل مرزها تشدید شود

وی ادامه داد: «درخواست همیشه ما از مسئولان کنترل مرزها و ایجاد تمهیداتی به منظور کنترل قاچاق در کشور است تا بتوانند قاچاق را به خوبی کنترل کنند. ارز حاصل از قاچاق به طور معمول دو طرفه است: از یکسو سوخت و کالاهای دیگر را از کشور قاچاق می‌کنند و از سوی دیگر کالاهایی مانند لوازم خانگی را با قیمت‌های پایین و بدون پرداخت عوارض و تعرفه‌های گمرکی به کشور وارد می‌کنند و در این میان تولیدکنندگان و فروشندگان شناسنامه‌دار مجبور به رقابت با آنها هستند.»

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری خاطرنشان کرد: «صادرات برخی از کالاها به جای آنکه از مسیرهای قانونی صورت گیرد به صورت قاچاق در حال انجام است و برخی از اقلام دیگر نیز به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود. »

شهیدی با تاکید براینکه بهتر است مردم کالای مورد نیاز خود را از مراکز معتبر خریداری کنند، اظهار کرد: «لوازم خانگی ازجمله لوازم صوتی و تصویری قاچاق ممکن است با شرایطی جذاب برای مشتری عرضه شوند که از جمله آنها تحویل در محل، خدمات پس از فروش جعلی یا رسمی است. به طور معمول این کالاها با حساب‌های مشخص بانکی و کارتخوان به فروش می‌رسند و اگر عزمی برای مقابله با آنها وجودداشته باشد ردگیری آنها کار چندان دشواری نخواهد بود.»

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری اظهار کرد: «تنوع خرید مردم به سمتی حرکت شده است که خرید آنلاین و اینترنتی برای مردم جذابیت دارد اما موضوع مهم این است که از طریق این فروش‌ها کالای قاچاق در کشور توزیع نشود.»

وی ادامه داد: «با افزایش تولید و عرضه بیشتر کالا در بازار قیمت واحدهای توزیع‌کننده نیز کاهش می‌یابد. قیمت لوازم خانگی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است به این دلیل که سال گذشته وضع کشور بسیار پرتنش بود و تولیدکنندگان نیز نوعی سردرگم بودند.»

بازگشت ثبات ارزی و خروج تولید از سردرگمی

رئیس انجمن تولیکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه تولید با ثبات ارزی به روال گذشته بازگشته است، گفت: «خروج تولیدکنندگان خارجی لوازم خانگی تاثیری بر میزان عرضه نداشته است. یک واحد کره‌ای با نام دیگری درحال تولید است و محصولات آنها درحال عرضه به بازار است و واحد دیگری نیز محصولات خود را ازابتدای مهرماه با عنوان دیگری در کشور عرضه خواهد کرد که بازار را به سمت اشباع کامل به پیش خواهد برد.»

شهیدی عنوان کرد:‌ «توقع ما از سیستم دولتی این است که با توجه به پرداخت مالیات و عوارض قانونی از سوی واحدهای مجاز از قاچاق کالا در کشور جلوگیری شود و به طور قطع کنترل قاچاق در بهبود بازار داخلی نیز موثر خواهد بود.»

وی ادامه داد: «رکود اصلی در همه بخش‌های اقتصادی و عمدتا ناشی از کاهش قدرت خرید مردم است.»

بازار نسبت به گذشته سخت شده است

وی با تاکید براینکه رکود کامل در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد، گفت: «بازار نسبت به گذشته بازار سختی شده است اما رکود به این معنا که انبارها از کالا پر شده باشد وجود ندارد و نسبت به سال گذشته لوازم صوتی و تصویری با کاهش 12 درصدی همراه است و تولید نیز نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است.»

شهیدی با بیان اینکه وضع ارزی از حالت نابسامان گذشته خارج شده است، گفت:‌ «تولیدکنندگان می‌دانند که بانک مرکزی در تثبت بازار ارزی کشور نقش داشته است و تلاش زیادی در این زمینه به انجام رسیده است. اکنون برای واردات مواد اولیه تولید مشکلی وجود ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار