نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

چرا قیمت دلار پایین می‌آید اما قیمت کالاها همچنان بالاست

دادن پول نقد به مردم آثار تورمی بیشتر به همراه دارد

تهران (پانا) - نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه عرضه پول نقد به منظور افزایش قدرت خرید مردم اثر تورمی بیشتر به همراه دارد می‌گوید کاهش قیمت دلار در قیمت کالا و خدمات تاثیری نداشته است به این دلیل که بازار خود را با بالاترین قیمت‌هایی که می‌تواند، تطبیق می‌دهد.

کد مطلب: ۹۴۷۳۵۳
لینک کوتاه کپی شد
چرا قیمت دلار پایین می‌آید اما قیمت کالاها همچنان بالاست

مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره اعلام خبر سبد معاش 7 میلیون و 500 هزار تومانی یک خانوار چهارنفره در کلان‌شهرها و ضرورت اصلاح حقوق کارگران و کارمندان گفت:‌ «تبعات تورمی عموما به خلق نقدینگی مرتبط است و خلق نقدینگی در راه‌های مختلف اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است. نقدینگی کشور هر پنج سال به دو برابر افزایش پیدا می‌کند و روند رشد نقدینگی حاصلی جز تورم به دنبال ندارد.»

اگر نقدینگی با رشدمثبت اقتصادی همراه بود تورم به همراه نداشت

حریری اظهار کرد:‌ «اگر نقدینگی با رشد مثبت اقتصادی همراه می‌شد تورم هم به دنبال نداشت اما واقعیت این است که نقدینگی خلق شده است بی‌آنکه رشد اقتصادی همگام و متناسب با آن حاصل شده باشد.»

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: «اقتصاد کشور رشدی متوازن ندارد، برخی از بخش‌های اقتصادی متناسب با سایر بخش‌ها رشد نمی‌کنند در نتیجه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تورم مزمن چندین ساله با کوچکترین نوسان و بحران متلاطم‌تر می‌شود و رشد بیشتری را تجربه می‌کند.»

دهک‌های مختلف اثر متفاوتی از کاهش ارزش پول ملی دریافت کرده‌اند

وی ادامه داد: «اگر قرار باشد که دولت برای جبران عقب‌ماندگی قدرت خرید مردم به آنها پول نقد پرداخت کند تاثیر بیشتری در توان خرید آنها ندارد. در سال 88 اگر هزار تومان نقدینگی معادل یک دلار بوده است اکنون به 12 هزار تومان معادل یک دلار است که این به معنای کاهش ارزش پول ملی است و تاثیر آن بر اقشار مختلف مردم متفاوت است. هر یک از دهک‌‌های درآمدی نیازهای متفاوتی دارند و تاثیری که آنها از کاهش ارزش پول ملی گرفته‌اند متفاوت است.»

حریری اظهار کرد: «ارائه کمک‌های نقدی برای سه دهک پایینی جامعه توصیه می‌شود و اکنون افرادی وجود دارند که زیر 100 دلار در ماه زندگی سختی دارند.»

وی افزود: «برای افرادی که در دهک‌های 6 و 7 جامعه قرار دارند نوع حمایت‌ها متفاوت است. دادن پول نقد به مردم اثر تورمی دارد و ارایه کالا نیز امکان فساد توزیع دارد بنابراین باید به برخی از دهک‌ها خدماتی از نوع بهداشت مناسب یا هزینه‌های آموزشی پرداخت کرد.»

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین عنوان کرد:‌ «به جای پرداخت یارانه نقدی برای برخی از دهک‌ها می‌توان خدمات آموزشی یا بهداشتی را از مراکز ارائه این خدمات خریداری کرد و به این افراد پرداخت. همچنین می‌توان خدمات حمل و نقل عمومی را برای بخشی از اقشار رایگان کرد و هزینه آن را به شهرداری‌ها یا سازمان‌های مختلف پرداخت کرد.»

وی تاکید کرد: «طبیعی است باید راهکارهایی با حضور متخصصان و مشاوران و کارشناسان به منظور تعیین میزان حمایت از گرو‌ه‌های آسیب‌پذیر جامعه تعیین شود. همه نیازهای مردم نیاز اولیه نیست و از محل این حمایت‌ها می‌توان در حفظ قدرت خرید مردم گام‌هایی برداشت.»

راهکارها باید کمترین زیان اقتصادی را به همراه داشته باشند

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد:‌ «هر نوع جبران این زیان‌ها اثر مثبت و منفی دارد و باید بررسی شود که کدام تصمیم کمترین زیان اقتصادی را برای کشور به همراه دارد.»

حریری خاطرنشان کرد:‌ «کاهش نرخ دلار در کاهش قیمت کالا و خدمات تاثیری نداشته است به این دلیل که بازار خود را با بالاترین قیمت‌هایی که می‌تواند تطبیق می‌دهد اما به همان نسبت چسبندگی را در بالاترین سطح نگاه می‌دارد. نمی‌توان انتظار کاهش قیمتها را در بازار داشت چون بازار خود را با متوسط افزایش قیمت‌ها تطبیق می‌دهد ضمن اینکه سوء استفاده‌هایی نیز همواره در بازار وجود دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار