سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: قیمت واقعی ارز 7 یا 8 هزار تومان است

تهران (پانا)- چرا کاهش قیمت دلار بر روی قیمت کالاها اثر نگذاشته است؟ این پرسشی است که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به آن پاسخ داده است. به گفته او ما باید به ثبات نسبی در بحث ارز برسیم. اقداماتی که در حال حاضر بانک مرکزی انجام داده ، اقدامات خوبی بوده است اما اقداماتی که پایدار باشد و اعتماد فعالین اقتصادی را جلب کند هنوز به وجود نیامده است و قطعا باید زمانی بگذرد تا این اعتماد به‌وجود بیاید.

کد مطلب: ۹۴۶۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: قیمت واقعی ارز 7 یا 8 هزار تومان است

به گزارش عصرایران، سیدحسن حسینی شاهرودی ادامه داد: یکی از دلایل توفیقات بانک مرکزی اقدامات انجام شده در حوزه تغییر ابلاغیه‌ها، بخشنامه‌ها و مصوبات بوده است که ما باید این ثبات را در زمان خاصی که بازار احساس امنیت و ثبات کند احساس کنیم .

نماینده شاهرود در مجلس با اشاره با بحث چسبندگی قیمت‌ها گفت: وقتی قیمت‌ها افزایش پیدا می کنند زمانی که می خواهند به جای خودشان برگردند نوعی مقاومت در حوزه های مختلف اعم از تولید کنندگان یا واسطه ها و فروشندگان ایجاد می شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: خیلی از مواد اولیه خریداری شده در زمانی بوده است که قیمت ارز ١٤و یا ١٥هزار تومان بوده است و واردات کالاها با همین قیمت ارز بوده است که باید تولید کننده و واردکننده مواد اولیه جدید با قیمت ارزان در اختیارش قرار بگیرد که کالا را با قیمت ارزانتر ارائه دهد تا بازار به تعادل برسد.

او ادامه داد: امیدواریم اقداماتی که بانک مرکزی شروع کرده است به سمتی برود که ارز به قیمت واقعی خودش که ٧ الی ٨ هزار تومان است برسد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: البته ما مشکل اساسی نیز داریم و آن بحث دستگاه‌های نظارتی ماست که به شکل سنتی عمل می کنند و برخط و انلاین نیستند و نمی توانند هزاران واحد صنفی، تولیدی و شرکت‌ها و مراکز توزیعی و خدماتی را رصد کنند، سامانه های این موضوع موجود است و فقط باید متصل شوند.

نماینده شاهرود در مجلس اضافه کرد: ما این سامانه را در قانون صندوق های مکانیزه فروش پیش بینی کردیم که مراحل نهایی اش را طَی کرد و ابلاغ می شود و شاید دو سه سالی اجرا آن زمان لازم داشته باشد ولی هم دولت و سازمان مالیاتی باید اصرار بر تسریع اجرای قانون داشته باشد که این سامانه ها بهم وصل شوند و یک ابر رسانه را ایجاد کنند که هم دستگاه‌های اجرایی و هم نظارتی متصل به این سامانه هاشوند که بتوانند رصد کند.

حسینی شاهرودی خاطر نشان کرد: مشکل ما در بحث نظارت این است که این نظارت هنوز سیستمی نشده است و نظارت سنتی است که در آن رانت و فساد،قصور کوتاهی اتفاق می‌افتد و طبیعتا چند میلیون واحد صنفی تولیدی را چند هزار نیروی انسانی نمی توانند نظارت کند.

او همچنین در مورد وجود دلالان در بازار برای عدم کاهش قیمت ها گفت: در بازار خودرو ،مسکن و حتی ارز و سکه نقش دلالان نقش اصلی در بحث افزایش قیمت بوده است و بازی با بازار داشتند، ما متاسفانه متولی در دستگاه‌های اجرایی برای رصد و همچنین برخورد با این حرکت دلالان نداشتیم و کمتر شاهد این برخورد بودیم، در حوزه ارزی شاید وزارت اطلاعات وارد شد و برخی از افراد را مورد شناسایی و دستگیر کرد اما در سایر حوزه ها کمتر شاهد این برخورد بودیم و بیش‌تر به تخلفات رسیدگی شد تا اینکه شبکه های فسادی را که باعث افزایش قیمت ها می شوند را مورد شناسایی قرار دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار