تهران در سال ۲۰۱۸ با ۸ پله بهبود به رتبه ۲۳ آلوده‌ترین پایتخت دنیا رسیده است

یک خودروی اسقاطی ۲۰ برابر یک خودروی عادی آلایندگی منتشر می‌کند/در سال ۱۴۰۲ دتعدادخودروهای فرسوده تهران به بیش از ۶ هزار دستگاه می رسد

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت ایران در سال ۲۰۱۸ با ۸ پله بهبود به رتبه ۲۳ آلوده‌ترین کشور دنیا رسیده است.

کد مطلب: ۹۴۴۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
تهران   در سال ۲۰۱۸ با ۸ پله بهبود به رتبه ۲۳ آلوده‌ترین پایتخت دنیا  رسیده است

مهدی میرزایی قمی در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به رکند بهبود کیفیت هوا در سال‌ گذشته اظهار کرد: در سال ۹۷ اکثر گازهای آلاینده با کاهش کمی گازهای آلاینده مواجه بودیم و فقط آلاینده ازن افزایش یافته است. در سال ۹۷ تعداد روزهای پاک در شهر تهران نسبت به سال ۹۶ افزایش پیدا کرده است و طبیعتا روزهای ناسالم کاهش پیدا کرده است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سال ۲۰۱۷ تهران رتبه ۱۵ آلوده‌ترین پایتخت دنیا را داشته است که در سال ۲۰۱۸ با ۸ پله بهبود به رتبه ۲۳آلوده‌ترین رسیده است.
وی با اشاره به اهمیت موضوع اسقاط خودروها گفت: یکی از موضوعات اصلی که از سوی سازمان محیط زیست پیگیری می‌شود اسقاط وسایل نقلیه فرسوده است. طبق ماده ۱۱ آیین‌نامه فنی قانون هوای پاک، پلاک‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک موتور است و موتورهای برقی از شرط اسقاط معاف هستند.
وی ادامه داد: همچنین در سال‌های گذشته برای خودروهای تولید داخل و وارداتی در زمینه اسقاط تفکیک قائل شده بود. سال ۹۲ اسقاط خودروها بر اساس چرخه سوخت و مصرف سوخت در کیلومتر مشخص، تعیین شده بود. این مصوبه در سال ۹۶ اصلاح شد اما با تشکیل دولت دوازدهم و لابی خودروسازان مصوبه مربوط اسقاط خودروها به ازای تولید خودروهای تولید داخل ملغی شد و دیگر به ازای هر خودرویی که در کشور تولید می‌شود هیچ خودرویی اسقاط نمی‌شود.

رئیس مرکز ملی هوا یکی از چالش‌های جدی برای اجرا نشدن اسقاط وسایل نقلیه فرسوده را پایین بودن ارزش گواهی اسقاط در قیاس با قیمت خودروهای فرسوده در بازار آزاد عنوان کرد و گفت: یک گواهی اسقاط حدود ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد که به هیچ عنوان قابل مقایسه با قیمت خودروها در بازار نیست. یک خودروی اسقاطی ۲۰ تا ۲۵ برابر یک خودروی در حال تردد، آلایندگی منتشر می‌کند.
میرزایی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ۳۳ درصد ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده هستند، افزود: پیش‌بینی آمار ناوگان فرسوده شهر تهران نشان می‌دهد اگر عزم جدی بابت موضوع اسقاط فرایند اسقاط انجام نشود در سال ۱۴۰۲ خودروهای سواری فرسوده در شهر تهران به عدد ۶۳۵ هزار و ۱۶۱ دستگاه خواهد رسید و خودروهای سنگین فرسوده در شهر تهران نیر در این سال به رقم ۴۲ هزار و ۲۳۰ دستگاه خواهد رسید.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در مجموع در سال ۱۴۰۲ خودروهای فرسوده در تهران شامل خودروهای سبک و سنگین به ۶۷۷ هزار و ۳۹۱ دستگاه می‌رسد و از همه اسفبارتر موتورسیکلت‌ها هستند که در سال ۱۴۰۲ به ۲ میلیون ۳۹۲ هزار و ۴۱۸ دستگاه موتورسیکلت فرسوده هستند که عمده آلودگی در شهر تهران هم به دلیل تردد موتورهای کاربوراتوری است.
وی درباره اقدامات صورت گرفته نیز گفت: جلساتی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای استفاده از ظرفیت این ستاد برگزار شده است. همچنین دستورالعمل نحوه اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی موجود در پارکینگ‌ها و طرح‌های مربوط به نوسازی ناوگان فرسوده کشور نیز تهیه شده و از اقدامات انجام شده است.
به گفته وی، تعویق یک ساله ماده ۱۱ و ماده ۱۲ و تبصره ۴ آیین‌نامه فنی ماده دو قانون هوای پاک چالش بسیار جدی پیش روی محیط زیست است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار