در نشست خبری با رسانه‌ها

ظریف: اگر 10 بار دیگر به گذشته برگردم برجام را امضا می‌کنم

اگر خواستید محضر می‌آیم و تعهد می‌دهم که در ۱۴۰۰ یا در منزل هستم یا دانشگاه

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه در نشستی با حضور خبرنگاران به مهمترین رویدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی ایران پرداخت و از دستاوردهای خارجی سال‌های اخیر وزارت تحت فرمانش دفاع کرد.

کد مطلب: ۹۴۴۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: اگر 10 بار دیگر به گذشته برگردم برجام را امضا می‌کنم

محمد جواد ظریف در جریان نخستین نشست خبری خود که با حضور علی ربیعی، سخنگوی دولت و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی برگزار شد با اشاره به فضای امروز جهان، اظهار کرد: «یک بار دیگر شاهد شکل‌گیری دو گفتمان در جهان هستیم که بیش از هر زمان دیگری در تقابل با یکدیگر است.»

او ادامه داد: «یکی گفتمان گفت‌وگو و صلح است و دیگری گفتمان تروریسم. در این مسیر باید پذیرفت که تروریسم افتصادی یک واقعیت است که مردم را هدف قرار می‌دهد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد: «دولت آمریکا می‌گوید مرم ایران اگر می‌خواهند نان بخورند باید از سیاست‌های آن‌ها پیروی کنند که این یعنی کشتن مردم ولی ما خدا را شاکریم که به آن‌ها نیازی نداریم. آن‌ها با رفتارشان نشان دادند که تروریست‌ها در چه حوزه‌هایی توان محدود کردن مردم را دارند.»

او یادآور شد: «ما علم خود را مجانی به آن‌ها دادیم و امروز آن‌ها اجازه نمی‌دهند که از آن بهره ببریم اما همچنان در حوزه هسته‌ای و ... آگاهی علمی ایران بسیار بالا است.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اقدامات ایالات متحده آمریکا، اظهار کرد: «گفتمان خصومت و قانون‌گریزی در کاخ سفید متبلور شده و در تیم B شکوفا شده است در حالی که گفتمان همدلی و همراهی و گفت‌وگو را جمهوری اسلامی مطرح کرده و به همین دلیل آمریکا امروز تنهاست و حتی در حوزه‌هایی که نقش ابرقدرتی دارد مثل حوزه نظامی نمی‌تواند ابرقدرتی کند چرا که کشورهای دیگر خجالت می کشند که از ایالات متحده حمایت کنند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: «آمریکا هر جا قدم گذاشته از افغانستان تا عراق که نتیجه حضورشان ایجاد داعش بود تا سوریه که جز بدبختی ایجاد نکردند تا خلیج فارس که هر گاه قدم گذاشتند جز کشتار چیزی نداشتند که نمونه آن کشتار ۲۲۰ نفر در ایرباس ایرانی است، حضور آمریکا جز خفت نداشته است.»

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: «دوره گفتمان سلطه و ابرقدرتی و زورگویی تمام شده است. البته ما با مردم آمریکا درگیری نداریم و روز گذشته بسیار متاثر شدیم که مردم بی‌گناه آمریکا گرفتار فرهنگ قلدری، هفت‌تیر کشی و زورمداری شدند، فرهنگی که خشونت و کشتن مردم بی‌گناه را تقدیس می‌کند و از جنگ به عنوان یک گزینه روی میز صحبت می‌کند، فرهنگ موفقی نیست.»

ما امنیت خود را هیچ‌گاه نخریدیم و نخواهیم خرید

او ادامه داد: «به همین دلیل است که آن‌ها مجبورند به تروریسم اقتصادی روی آورند و مسئولان و رهبری کشوری را تحریم کنند. تحریم وزیر امور خارجه یعنی شکست در گفت‌وگو. دنیای کنونی ما دنیای سلطه نیست. کنشگران متنوع شده و مراکز قدرت جابجا شده است، یک خبرنگار با یک موبایل می‌تواند دنیا را تسخیر کند، این دنیای امروز و ارزش رسانه در دنیای امروز است.»

ظریف درباره اهمیت رسانه در جهان امروز بیان کرد: «رسانه می‌تواند به آینده جهان شکل دهد، دوران ابرقدرت‌ها به سر آمده و دوران انسان‌ها و مردم آغاز شده است، جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته هیچ‌گاه در کنار قدرت‌ها نبوده و سیاست خود را با تکیه بر مردم خود تبیین کرده است، ما طرفدار روابط سالم با همه کشورها هستیم اما امنیت خود را هیچ‌گاه نخریدیم و نخواهیم خرید. امنیت ما از مردم نشات می‌گیرد. هر قدر ما را تحریم کردند و فشار اوردند با اتکای به مردم خود پیشرفت کردیم.»

او یاداور شد: «در زمان جنگ تحمیلی به ما سلاح نفروختند و ما را از ابتدایی‌ترین ابزار دفاعی از مردم خود محروم کردند در مقابل شوروی به عراق سلاح داد و آمریکا همه اطلاعات جنگی ما را در اختیار عراق گذاشت ولی ما با اتکا به مردم این دوران را گذراندیم، صدام امروز کجاست؟ ما روی پای خود ایستاده‌ایم و توانستیم پهپاد آمریکایی را با موشکی که تماما ساخت ایران بود، نابود کنیم حالا می‌گویند چرا ساختید؟ چون شما نمی توانید با تحریم جلوی ایران را بگیرید.»

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «در دهه پنجاه میلادی یک راکتور برای ایران ساختند بعد سوختش را ندادند ولی ما خودمان سوخت راکتور را ساختیم بعد گفتند چرا سوخت ۲۰ درصد ساختید برای اینکه شما ایران را با نوکران خود اشتباه گرفتید. کسانی که امنیت می‌خرند و گوش به فرمان هستند. ایران جنس دیگری است، تمدن به دنبال ایران است. امپراطوری ایران چند برابر عمر امریکا است. می‌دانیم همان‌طور که عمر امپراتوری ایران پایان یافت، آمریکا هم پایان می‌یابد. شما برای ایران خدا نیستید. ما این بار هم فشارهای شما را با اتکا به مردم و همکاری با کشورهای دوست و ... جبران می‌کنیم.»

او افزود: «اما پشت مردم قایم نمی‌شویم. وظیفه ما حمایت از مردم است، ما به مردم وامدار هستیم، مردم ولی نعمت ما هستند. مردم صاحب اختیار ما هستند و ما صاحب اختیار مردم نیستیم.»

در نیویورک به من گفته شد که اگر پیشنهاد آن‌ها را نپذیرم، تحریم خواهم شد

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مسائل مطرح شده درباره دیدار اخیرش با رند پاول، سناتور آمریکایی و درخواست او از ظریف برای حضور در کاخ سفید، گفت: «من بارها گفته‌ام که برای شرکت در جلسات مجمع عمومی به نیویورک می‌روم و این یعنی من به آمریکا سفر نمی‌کنم. بنابراین هیچ مقایسه‌ای بین سفر من با دیگران نیست که بحمد الله به همین محدوده محدوذ شدم که البته این محدودیت برای همکاران من یک عمل غیر انسانی است.»

او افزود: «من در آمریکا با افراد مختلفی ملاقات می‌کنم. اصحاب رسانه و افرادی که در گروه‌های مختلف حضور دارند اما چون آمریکایی‌ها بر خلاف ادعاهایشان، آزادی بیان ندارند و ممکن است بعدا برای آن‌ها مشکل ایجاد شود، من هیچ وقت اعلام نمی‌کنم که با چه کسانی دیدار کرده‌ام. البته منعی هم ندارد که آن‌ها خودشان این موضوع را اعلام کنند.»

ظریف تصریح کرد: «من به عنوان یک دیپلمات می‌توانم مذاکره کنم و طرف مقابل باید احساس کند که با من مذاکره می‌کند نه مصاحبه. اگر مطالب مطرح شده را بیان کنم، طرف مقابل نمی‌داند که ملاقات می‌کند یا مذاکره می‌کند بنابراین مسائل را درست بیان نمی‌کند . خاصیت دیپلماسی عمومی از بین می‌رود به همین دلیل خبر ملاقات‌های ما خیلی کوتاه است و دیپلماسی رسمی را از دیپلماسی عمومی جدا می‌کنیم.»

او بیان کرد: «من درباره موضوعات مطرح شده صحبت نمی‌کنم اما در سفر من به نیویورک به من گفته شد که پیشنهاد آنان (حضور در کاخ سفید و مذاکره با ترامپ) را بپذیرم وگرنه تحریم می‌شوم که خداروشکر نپذیرفتم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره حواشی تحریم خود و اینکه برخی در خارج از ایران می گویند که او در دیپلماسی ایران تصمیم‌گیرنده نیست نیز گفت: «ترامپ قبل از من رهبری را تحریم کرده است. سیاست خارجی در ایران یک پروسه جمعی است که بنده هم در آن حضور دارم. هیچ‌کس به تنهایی در سیاست خارجی ایران تصمیم‌گیری نمی‌کند. در شورای عالی امنیت ملی و دفتر رهبری و ... تصمیم‌گیری جمعی صورت می‌گیرد که من هم در آن حضور دارم.»

به بهانه 1400 مانع کار امروز ما نشوید

ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره احتمال نامزدیش در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 بیان کرد: «در کاری که الان می‌کنم (به عنوان وزیر امور خارجه) این کار را بلدم و احساس وظیفه می‌کنم که انجام دهم ولی من آن کار را بلد نیستم و دنبال آن نمی‌روم بنابراین به خاطر نگرانی از ۱۴۰۰ امروز مانع کار ما نشوید. اگر خواستید محضر می‌آیم و تعهد می‌دهم که ۱۴۰۰ یا در منزل هستم یا دانشگاه.»

او در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌هایی برای شکل‌گیری ائتلاف بین‌المللی د ر منطقه از سوی آمریکا برای تأمین امنیت خلیج فارس نیز گفت: «آمریکا آتش‌افروز است و کسی که آتش‌افروز است، نمی‌تواند آتش را خاموش کند. آمریکا هر وقت به خلیج فارس آمده نتیجه‌ای جز بدبختی و‌ کشتار نداشته است. این صحبت خود ترامپ است که ۷ تریلیون دلار در منطقه هزینه کردیم جز بدبختی نداشت. این‌ها ضرب‌المثل ایرانی عاقل از هر جایی یک بار گزیده می‌شود را نشنیده‌اند یا عقلشان مشکل دارد یا باید چند بار گزیده شوند که بفهمند چقدر این کار برای مردم آمریکا ضرر دارد.»

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از گفته‌هایش با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق، بیان کرد: «توجیه آن‌ها این است که اتحادیه اروپا تحریم کرده که حرف غلطی است، اتحادیه اروپا با تحریم‌های فرامرزی مخالف بوده است. چراکه اینکه کشتی به جایی که آن‌ها گفتند، نمی‌رفت بنابراین اقدام انگلیس همدستی با تروریسم اقتصادی بود. آمریکا مانع رسیدن غذا و دارو به مردم ایران می‌شود و انگلیس با آمریکا همکاری می‌کند پس شریک تروریسم اقتصادی امریکا است.»

ما یاد گرفته‌ایم که در کار دیگران دخالت نکنیم

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی ادامه داد: «اینکه نام خلیج فارس را گذاشته‌اند خلیج فارس به دلیل ساحل طولانی با ایران است. ما وظیفه تامین امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را برعهده داشتیم و گاهی اوقات از بعضی تخلفات چشم‌پوشی می‌کردیم اما امروز لزومی نمی‌بینیم از تخلف انگلیس که در تروریسم اقتصادی مشارکت می‌کند، چشم‌پوشی کنیم. باید تخلف نفتکش انگلیسی در دادگاه‌های ایران بررسی شود و اگر لزومی دیدیم، چشم‌پوشی می‌کنیم.»

او در بخش دیگری در پاسخ به این سوال که آقای روحانی چندی پیش در یک سخنرانی مطرح کردند که امکان دارد صحبت‌های ما با غربی‌ها به نتیجه برسد و از دیگر سو شاهد ایجاد یک ثبات در وضعیت ارزی کشور هستیم. نظر شما در مورد این تحولات چیست؟، گفت: «دولت موفق شده شرایط اقتصادی را به سمت آرامش پیش ببرد و حوزه ارز هم همین‌طور بوده البته من در حوزه‌ای که تخصص ندارم اظهارنظر نمی‌کنم هر چند دیگران عادت دارند در حوزه ما اظهارنظر کنند ولی ما یاد گرفتیم که دخالت نکنیم.»

ظریف تصریح کرد: «ما همواره گفت‌وگوها را با جدیت دنبال می‌کنیم، لازم است آمریکا دست از قانون‌شکنی بردارد اما تا زمانی که چنین چیزی رخ نداده، نمی‌توان کاری کرد البته راه‌هایی هم هست، اروپا تعهداتی بعد از خروج آمریکا از برجام داده که اگر اجرایی شود، امکان عبور از این مرحله وجود دارذ. در غیر این صورت جمهوری اسلامی اقدامات خود را اعلام کرده که دو اقدام انجام شده و سومین گام آن نیز در راه است. اقدام ایران هرچند که علاقه‌ای به انجام آن نداشتیم، در چارچوب برجام است.»

چه بولتون و چه کسانی در داخل، برای پایان دیپلماسی خیلی باید منتظر بمانند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه در پاسخ به این سوال که در صورت انجام گام سوم چقدر به خروج از برجام نزدیک می‌شویم، گفت: «برجام به اعتقاد من در داخل خود ظرفیت اقدام دارد و ما بر اساس برجام اقدام می‌کنیم. طرف مقابل اگر نخواهد هزینه کند موضوع جداگانه‌ای است که ما هم بر اساس آن عمل خواهیم کرد. امکان بازگشت به قبل برجام وجود ندارد. ما می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را با توسعه بیشتر ادامه دهیم اما طرف مقابل هرگز نمی‌تواند اجماع جهانی قبل برجام را علیه ایران داشته باشد. استفاده از مکانیزم ماشه برای طرف مقابل امکان‌پذیر نیست چون ایران بر اساس برجام عمل می‌کند.»

او ادامه داد: «ما چون در چارچوب برجام عمل می‌کنیم، نمی‌توانند علیه ما اقدامی در شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام دهند مگر اینکه از زور استفاده کنند که آن بحث دیگری است. تحریم من نشان‌دهنده این است که آمریکا به دیپلماسی علاقه ندارد. من نقل قول دارم از بولتون (مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا) که دیپلماسی یک ابزار از جعبه ابزار ماست بنابراین این اقدام حتما به ضرر ما نخواهد بود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که بعد از خروج ایران از برجام چه اقداماتی صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: «گام سوم، خروج ایران از برجام نخواهد بود. ما براساس برجام حرکت می‌کنیم. برجام را خیلی دقیق جلو بردیم و به همین دلیل از همان پیش‌بینی‌هایی که کرده بودیم، درباره بدعهدی آمریکا استفاده می‌کنیم.»

ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تحریمش به معنای پایان دیپلماسی است، گفت: «دیپلماسی هیچ‌گاه پایان نمی‌پذیرد و کسانی که آماده خواندن فاتحه دیپلماسی هستند خیلی باید منتظر بمانند چه بولتون و چه کسانی در داخل کشور.»

نباید از ما توقع داشته باشند تا زمانی که تروریسم اقتصادی وجود دارد با آن‌ها مذاکره کنیم

او افزود: «این اقدام نشان‌دهنده دو گفتمان است . یکی گفتمان گفت‌وگو است و دیگری گفتمان زور و یکجانبه‌گرایی که آمریکا در آن تنهاست. به جز اسراییل که حساب نمی‌شود، هیچ‌کسی از این گفتمان حمایت نمی‌کند، آمریکا اکنون با این گفتمان می‌خواهد ائتلاف درست کند ولی هیچ کشوری از آن حمایت نمی‌کند چون این ائتلاف کوتاه مدت است. آن‌ها در برجام نمونه آن را دیدند. آمریکا نیاز به بازسازی فکری دارد تا بفهمد در دنیا چه می‌گذرد.»

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره پیشنهادهای آمریکا برای مذاکره با ایران گفت: «آمریکا علاقه‌ای به دیپلماسی ندارد و تنها می‌خواهد مردم ایران را تحت فشار بگذارد. ما با تروریسم اقتصادی آمریکا مذاکره نمی‌کنیم. آن‌ها نباید از ما توقع داشته باشند تا زمانی که تروریسم اقتصادی وجود دارد با آن‌ها مذاکره کنیم. ما همیشه با همسایگانمان و با کشورهای اروپایی مذاکره می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت تیم B و ترامپ اظهار کرد: «من نه آقای ترامپ را از نزدیک دیدم و‌ نه با ایشان ملاقاتی داشتم که بدانم دنبال چه چیزی است. ایشان همیشه ادعا می‌کند که جنگ خسارت داشته است، همان چیزهایی که شما شنیدید من هم شنیدم. اما بر اساس اطلاعاتی که از بولتون و نتانیاهو دارم آن‌ها همیشه به دنبال جنگ بوده‌اند. ترامپ خودش گفته که بولتون به دنبال جنگ است.»

همسایگان ما نیاز ندارند جزء گروه B باشند

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: «نتانیاهو گفت اگر حمله کنید به عراق تغییرات اساسی در خاورمیانه ایجاد می‌شود، بله ایجاد شد؛ داعش. این‌ها بودند که کلی سرباز آمریکایی و صدها شهروند عراقی و افغان را قربانی طمع خود کردند.»

او یادآور شد: «آمریکا باید این سیاست‌ها را تشخیص دهد، مردم امریکا باید تشخیص دهند که یک گروه در حال تعیین تکلیف برای آن‌ها است درحالی که این گروه به دنبال جنگ است. تحریم من را این گروه دنبال کرده است. این اقدامات نشانه اهمیت گروه B است، الحمد الله اعضای گروه B کم می‌شود و ما خوشحالیم که کشورهای همسایه ما آگاه می‌شوند. دوست داریم همسایگان با ما رابطه خوب داشته باشند. سفره رابطه با ایران گسترده است، باید تصمیمی بگیرند که می‌خواهند جنایت در یمن متوقف شود یا خیر. آیا آمادگی دارید از خرید امنیت دست بکشید یا خیر.»

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی خاطرنشان کرد: «خرید امنیت برای شما جنگ کویت را به بار آورد. ۷۰ میلیارد به صدام پول دادید و همان موشک‌ها علیه کویت به کار رفت. امنیت را باید در منطقه به دست آورد. یا ما با هم امن هستیم یا امنیت نداریم. حج نماد وحدت مسلمانان است. جنگ یمن و کشتار مردم منطقه و فشار بر مردم سوریه و افغانستان را پایان دهید، بیایید سر یک سفره امنیت بنشینیم. ما دوست داریم همسایگان ما از گروه شرارت خارج شوند، شما نیاز ندازید جزء این گروه باشید.»

او در در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به این سوال که بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در حال گفت‌وگو با ایران است یا خیر، بیان کرد: «بنده از تماسی خبر ندارم و از درون ولیعهد عربستان سعودی هم خبر ندارم اما ما آماده‌ایم ولی باید کشتار در منطقه و یمن تمام شود. امیدواریم هر چه زودتر به این اشتباه پی ببرند و برگردند چراکه برای خودشان و‌ منطقه امنیت بیشتری دارد.»

ده بار دیگر هم به گذشته بازگردم، برجام را امضا می‌کنم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه نخستین نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال کیهان مبنی بر اینکه چرا باید توافقی که ارزش جوهر ندارد را حفظ کرد، بیان کرد: «چون برجام توافق با آمریکا نبود. ما باید قطعنامه‌هایی را که حالا نمی‌خواهم بگویم که در دولت مورد حمایت شما علیه ایران صادر شد را بر می‌داشتیم. برجام صد و پنجاه صفحه شد، چون ما به آن‌ها اعتماد نداشتیم. چرا ماده ۳۶ را در برجام گذاشتیم؟ چون اعتماد نداشتیم.»

ظریف یادآور شد: «به عنوان یک معلم حقوق می‌گویم که هیچ راه قانونی برای اسنپ بک وجود ندارد. بر خلاف ادعای دوستان معلوم شد برجام به نفع چه کسی بود و چه کسی از آن خارج شد. برجام هیچ‌گاه به نفع یک طرف نبود اما برجام برای ایران نفع استراتژیک داشت . ده بار دیگر هم به گذشته بازگردم، برجام را امضا می‌کنم چون برجام را با پشتوانه رهبری و مردم امضا کردم. برجام از روز امضا پشتوانه مقاومت بود ولی برخی از دوستان ما نخواستند، ببینند.»

او ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره روند صلح افغانستان و نقش ایران گفت: «ایراد مذاکرات آمریکا با طالبان این است که بدون مردم و دولت افغانستان، یک دولتی که هیچ نقشی در مناسبات منطقه ندارد در حال مذاکره است. ما از ابتدا موافق مذاکراتی بودیم که با حضور دولت و مردم افغانستان باشد. جمهوری اسلامی در هیچ توافقی شرکت نکرده مگر با مردم افغانستان باشد. هرگاه جلسه‌ای با حضور افغانستان باشد، ما حاضر خواهیم بود و جلسه‌ای که دولت افغانستان در آن نباشد را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

فروش نفت ایران باید به می ۲۰۱۸ برسد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی در این‌باره که کف مطالبات ایران برای خواسته‌هایش از برجام چیست، گفت: «کشورهای باقی‌مانده در برجام در ۱۵ ماه گذشته اقدامی نکردند و اگر بخواهند این روش را ادامه دهند، دلیلی برای صبوری نیست. رئیس‌جمهوری ایران و من به سران اروپا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامه‌ای نوشتیم و کف مطالبات را اعلام کردیم. فروش نفت ما باید به می ۲۰۱۸ برسد و منابع مالی که حدود ۲/۵ بشکه بوده باید در اختیار ایران قرار گیرد. این کف تعهدات اروپا است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا اروپا برای معامله با ایران از شرکت‌های کوچک استفاده نمی‌کند و ایا بر این اساس، گام سوم ایران تشدید می‌شود یا خیر، گفت: «ما بارها این بحث را با اروپایی‌ها داشته‌ایم. باید اروپا این تبریک را برای انتخاب دوستانی که حتی اجازه کار شرکت‌های آن‌ها را نمی‌دهند، بپذیرد. آمریکا حتی اینستکس را تهدید کرد اما اگر شرکت‌های بزرگ اروپا، شرکت‌های مهم نفتی روسی و ژاپنی تصمیم بگیرند که تحریم آمریکا را نپذیرند، نمی‌تواند همه آن‌ها را تحریم کند.»

او افزود: «من معتقدم این ترس کم کم ظاهر خواهد شد. چین و روسیه تصمیم گرفتند مبادلات را به دلار انجام ندهند. ما ۳۵ درصد مبادلات را با پول ملی انجام دادیم. امروز نظام مالی بین‌المللی که آمریکا بر آن تسلط دارد بر مبنای زورگویی است. به ما و ونزوئلا می‌گوید حق ندارید با هم کار کنید. آمریکا در چه موقعیتی است که به یک قاره و اتحادیه که توانایی اقتصادی بیش از آمریکا دارد، بگوید از روسیه گاز نخرید؟ لازم است اروپا توجه کند که تا چه حد می‌خواهد خود را گروگان تصمیمات آمریکا قرار دهد.»

ظریف تصریح کرد: «اروپایی‌ها باید چشمشان را باز کنند که آمریکا به خاطر منافع خود چه بلایی سر اقتصاد جهانی می‌آورد. من به شخصه از مردم ایران به خاطر کم‌کاری‌ها و کمبودهایی که داشتیم تا معیشت مردم آبرومند باشد، عذرخواهی می‌کنم اما ما از این مرحله خواهیم گذشت این شمایید (اروپا) که با این قلدر خواهید نشست.»

او در پاسخ به این سوال که آیا عربستان در هفته‌های اخیر پیامی برای ایران فرستاده است، گفت: «سفره ما به روی امارات و عربستان باز است و هرگاه بخواهند سیاست‌های خود را تغییر دهند، ما آمادگی داریم. من اطلاعی از پیام پشت پرده ندارم و بعید می‌دانم پیامی باشد. گفت‌وگویی بین مسئولان حج ما با آن‌ها بوده و تشکر می‌کنیم از میزبانی حج و امیدواریم این گفت‌وگوها نتایجی بیشتر از حج داشته باشد.»

نمی‌دانم چطور می‌توانند ادعای ولایتمداری داشته باشند و توهین کنند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در بخش پایانی نشست مطبوعاتی خود درباره مذاکره ایران و آمریکا، اظهار کرد: «من نظرم را درباره مذاکره با آمریکا عرض کردم. آنطور نیست که ما با آمریکا مذاکره انجام نداده باشیم، ساعت‌ها مذاکره با این کشور صورت گرفته و به نتیجه مشخصی ختم شده است همانطور که رهبری گفتند این نتیجه آزمایشی برای آمریکا است که اگر در آن سربلند باشد می‌تواند زمینه‌ای برای مذاکره در حوزه‌های دیگر باشد.»

او بیان کرد: «اینکه مقام معظم رهبری به بنده اجازه می‌دهند تا در جلساتی که در آن حضور دارم نظراتم را بیان کنم، نشانگر رهبری، گوش شنوا و سعه صدر ایشان است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: «ممکن است در یک موضوعی بنده به عنوان یک کارشناس نظراتم را بیان کنم که آن را وظیفه خودم می‌دانم ولی در نهایت تصمیم در آن مجلس گرفته می‌شود و رهبری نیز در نهایت جمع‌بندی می‌کنند. اینطور هم نیست که هیچ فرد دیگری صحبت نکند. در جلسات نظرات مختلفی مطرح می‌شود و مقام معظم رهبری در نهایت جمع‌بندی می‌کنند.»

ظریف گفت: «در پاره‌ای از مواقع نیز ممکن است نظراتی که از سوی افراد حاضر گفته می‌شود با نظراتی که رهبری می‌گویند یکسان نباشد ولی ایشان به نظرات مطرح شده گوش می‌دهند. رهبری ما با سعه صدر دستور می‌دهند که افراد نظراتشان را بگویند و اصرار دارند که افراد حاضر دچار خودسانسوری نشوند و این به نظر من از نعمت‌هایی است که ما داریم.»

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی همچنین خاطرنشان کرد: «اینکه برخی می‌خواهند تصویرهای غلطی دیگری ارائه دهند، چه در این طرف و چه در آن طرف، خیلی به آن‌ها توجه نکنید. من آنقدر از محبت‌های مقام معظم رهبری بهره‌مند بوده‌ام که نمی‌دانم برخی چطور می‌توانند ادعای ولایتمداری کنند و همزمان توهین کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار