۴۴ زن زیر ۱۵سال در همدان مادر شدند

تهران (پانا) - این روزها در حالی مسئولان از کاهش آمار ازدواج در کشور خبر می‌دهند که هنوز پدیده کودک‌همسری به‌عنوان یکی از دغدغه‌‌های اصلی در جامعه و برخی از استان‌ها وجود دارد. محمدمهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از کاهش آمار ازدواج در کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید: سال گذشته ۵۵۰‌هزار ازدواج در کشور اتفاق افتاده که این آمار نسبت به سال گذشته کاهش یافته و این موضوع پیام خوبی برای کشور ندارد.

کد مطلب: ۹۴۴۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد
۴۴ زن زیر ۱۵سال در همدان مادر شدند

به گزارش آرمان ملی، براساس آمارهای سال گذشته به ازای هر ٣ ازدواج یک طلاق اتفاق افتاده است. با توجه به این صحبت‌ها باید به این نکته اشاره کرد که طبق سرشماری سال 96 از 10‌میلیون و 930‌هزار دختر زیر 18سال که چهار‌میلیون و 381‌هزار نفر آنها بین سنین 10 تا 18سال هستند، 230 دختر متولد 83، 84 و 85 در شهرستان همدان ازدواج کردند و روز گذشته (12مرداد) مدیرکل ثبت‌احوال همدان از مادرشدن 44 نفر از این زنان 15 ساله خبر داد.
اسد حسن‌زاده، مدیرکل ثبت‌احوال همدان گفت: ۲‌درصد ولادت‌های استان همدان مربوط به مادران زیر ۱۵سال است. ۴۴ زن زیر ۱۵سال در این استان سال گذشته صاحب فرزند شدند. اسد حسن‌زاده بیان کرد: ۹۰‌درصد مادرانی که سال ۹۷ صاحب فرزند شدند بین گروه سنی ۲۰ تا ۴۴سال قرار دارند و بیشترین میزان موالید متعلق به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹سال با ۲۸.۸‌درصد است.

همچنینمیزان فرزندآوری در بین زنان بالای ۳۰سال در سال ۹۰ حدود ۳۱‌درصد بوده که در سال ۹۷ این آمار به ۴۴.۸‌درصد رسید که این آمار نشان از بالارفتن سن باروری و فرزندآوری است. وی با بیان اینکه میانگین سنی مادرانی که در نقاط شهری فرزند به دنیا آوردند ۲۹.۵ سال بوده و در نقاط روستایی ۲۸.۳ سال است، بیان کرد: همچنین یک‌هزار و ۷۵۹ مادر در پنج‌سال نخست زندگی صاحب اولین فرزند شدند و آمارها موید این است که در سال‌های بعدی میزان تمایل به داشتن فرزند دوم کاهش می‌یابد.
کبودراهنگ بیشترین آمار کودک همسری
کارشناسان بر این باورند که زایمان‌های زودهنگام در 10تا 15سالگی با بارداری‌های خطرناک همراه است و از سوی‌دیگر کودک‌همسرانی که زود مادر می‌شوند، اکثرا فرزندان آسیب‌پذیری را تربیت می‌کنند. این مادران خود براساس الگوهای حاکم در خانواده اقدام به تربیت فرزندانشان می‌کنند و به نوعی این مادران به‌علت محدودیت‌های اجتماعی و محروم‌ماندن از تحصیل بیشتر به رشد جسمانی کودکانشان اهمیت داده و باعث پرورش فرزندانی آسیب‌پذیر می‌شوند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان نیز با اشاره به ازدواج زودهنگام دختران و پسران در دو نقطه از مناطق استان همانند کبودراهنگ به‌علت وجود بافت سنتی، بیان کرد: از طریق گروه‌های ذی‌نفوذ، شوراهای موجود و ائمه جماعت برای فرهنگ‌سازی در این مناطق شناسایی شده برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته که خوشبختانه اثرگذار بوده و براساس آمارها شاهد کاهش ازدواج زودهنگام در این مناطق هستیم.

مهرداد نادری‌فر تبعات جسمی و روانی ازدواج در سنین پایین برای دختران و پسران را بسیار خطرناک خواند و مطرح کرد: ازدواج دختران و پسران در سنین پایین به علت عدم‌پختگی و درک لازم از زندگی مشترک، عدم‌آگاهی و آشنایی از آداب و رسوم همسرداری موفق نخواهد بود. این دسته از افراد از نظر روحی و روانی هنوز در سن کودکی و نوجوانی قرار دارند به همین علت قبول بار سنگین زودهنگام مسئولیت باعث می‌شود تا پس از گذشت مدت زمانی کوتاه دختران و پسران دچار دلزدگی شده و در نهایت باید شاهد طلاق‌های زودهنگام آنها باشیم، چراکه دوام این دسته از زندگی‌ها بیش از 6-5 سال نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار