در گفت وگو با پانا

بغزیان، کارشناس اقتصادی: حذف صفر از پول ملی باید در پایان اصلاح ساختار اقتصادی انجام شود

به جای حذف صفرها تبدیل ریال به تومان اقدام ملموس‌تری خواهد بود

تهران (پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه حذف صفر تاثیری واقعی بر اقتصاد نخواهد داشت، می‌گوید هنوز جای امیدواری وجود دارد که بتوان قیمت‌ها را کاهش داد و به نوعی بازگشت به عقب در برخی از قیمت‌ها از جمله مسکن وجود داشته باشد و بهتر است به جای حذف صفر، واحد پولی از ریال به تومان تغییر کند.

کد مطلب: ۹۴۴۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
بغزیان، کارشناس اقتصادی: حذف صفر از پول ملی باید در پایان اصلاح ساختار اقتصادی انجام شود

آلبرت بغزیان، کارشناس قتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد: «حذف چهارصفر یا سایر صفرها به دلیل وقوع رویدادی واقعی در اقتصاد نیست بلکه متناسب است با وضعی که در گذشته اقتصادی وجود داشته و اصلاحاتی است که دولت انجام می‌دهد تا کشور را به وضع قبل برگرداند.»

وی ادامه داد:‌ «این تجربه در ترکیه و آرژانتین نیز وجود داشته است. حذف صفر به طور معمول در پایان اصلاح ساختار اقتصادی انجام می‌شود نه در ابتدا. مجموعه‌ای از بهبود ساختارهای اقتصادی با اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی اجرایی می‌شود و پس از آن صفرها کم می‌شود تا قیمت‌ها متناسب با اصلاح ساختار همراه شود اما در کشور ما هنوز این زیرساخت‌ها فراهم نشده است و به طور معمول رفرم پولی در وضع ثبات قیمتی اتخاذ می‌شود.»

حذف صفر تاثیری واقعی بر اقتصادی نخواهد داشت

کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ «مهار و کنترل قیمت‌ها یکی از مهمترین راهکارها برای حذف صفر است. ما درگیر تحریم هستیم و به همین دلیل برخی از بخش‌های اقتصادی قادر نیستند خود را به شرایط رونق اقتصادی برسانند و بنابراین تغییر صفر تاثیری واقعی بربازارها نخواهد داشت.»

وی با بیان اینکه درسال‌های گذشته نیز این بحث مطرح شده است، گفت:‌ «در سال 86 نیز جهش‌های قیمتی وجود داشت و به تدریج ثبات قیمتی حاصل شد. اکنون نیز اگر قرار باشد که قیمت مسکن یا سایر کالاها متعادل نشود رکود بر بازارها حاکم خواهد بود و تغییر واحد پولی نیز تاثیر چندانی نخواهد داشت.»

بغزیان اظهار کرد:‌ «کشورهایی که پس از جنگ جهانی اول به اصلاح واحد پولی خود اقدام کردند در وضع جنگی و ابرتورم قرار داشتند و این گونه نبود که سال‌ها وضع آنها ادامه داشته باشد. شاید یکی از بهترین اقدام‌ها در وضع کنونی این است که به جای حذف صفر واحد پولی از ریال به تومان تبدیل شود.»

وی با بیان اینکه پرسش‌های زیادی درباره حذف صفر در ذهن مردم وجود دارد،‌ اضافه کرد:‌ «حذف صفر می‌تواند در هفته‌های نخستین سکوتی را در بازارها حاصل کند اما پس از آن تاثیری بر بازارها نخواهد داشت. مردم اکنون در بسیاری از امور اقتصادی از واحد تومان به جای ریال استفاده می‌کنند و حتی در منوی غذای رستوران‌ها واحد تومان استفاده می‌شود بنابراین به جای حذف صفرها تبدیل ریال به تومان اقدام ملموس‌تری خواهد بود.»

زمان کنونی فرصتی مناسب برای حذف صفر نیست

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: «زمان کنونی فرصت مناسبی برای حذف صفرها نیست. مردم نگران افزایش قیمت‌های بیشتر هستند. ابتدا باید افزایش قیمت‌ها کنترل شود و علاوه بر مهار رشد باید بخشی از قیمت‌ها به عقب برگردد چون تناسبی با قدرت خرید مردم ندارد.»

وی ادامه داد: «ساختارهای مالی ممکن است با حذف صفرها تسهیل شود و از نظر ذهنی ممکن است کمی برای مردم آرام‌کننده باشد اما تغییر خاصی حاصل نخواهد شد.»

بغزیان درباره اصلاح ساختارهای مالی که پیش‌زمینه اصلاحات پولی است، گفت:‌ «اصلاح ساختارها نیازمند بستر مناسب است و نمی‌توان در وضع بحران‌ها و تحریم‌های تهدید‌کننده توفیق چندانی در بهبود زیرساخت‌ها حاصل کرد. بنا و ساختمان باید تاب‌آور و مقاوم شده باشد تا پس از آن به نمای آن توجه کرد.»

وی ادامه داد: «تغییر واحد پولی گام نهایی اصلاحات اقتصادی است و پس از تکمیل همه اقدام‌های اصلاحی حذف صفر در دستور قرار می‌گیرد چون این فرض وجود دارد که دیگر کنده‌کاری اقتصادی در کار نیست.»

کارشناس اقتصادی اظهار کرد: «اگر بخواهیم قبل از سایر اقدام‌ها به اصلاح پولی اقدام شود افزون بر بی‌اثر کردن حذف صفر هزینه‌هایی ایجاد می‌شود که ضرورتی ندارد و چاپ دوباره پول‌، تغییر نرم‌افزارها و سردرگمی ذهنی مردم را به دنبال خواهد داشت.»

وی تاکید کرد:‌ «باید از تجربه کشورهایی مانند ترکیه یا سایر کشورها که حذف صفر داشته‌اند، استفاده شود تا این نتیجه حاصل شود که اصلاحات اقتصادی چگونه حاصل شده است و سیاست‌های همه‌جانبه و فراگیر چگونه اعمال شده است که منجر به رفاه بیشتر برای مردم شده است.»

تمرکز بر بهبود زیرساخت‌های اقتصادی باشد

بغزیان تصریح کرد: «ما تاکنون سخنی از اینکه قرار است اصلاحات اقتصادی همزمان با رفرم پولی چه باشد نشنید‌ه‌ایم و مطابق اظهارات صاحبنظران باید مجموعه سیاست‌ها همزمان با هم پیش‌رود.»

وی با بیان اینکه هنوز جای امیدواری وجود دارد که بتوان قیمت‌ها را کاهش داد و به نوعی بازگشت به عقب در برخی از قیمت‌ها از جمله مسکن وجود داشته باشد، اظهار کرد: «اکنون نیازی به رفرم پول وجود ندارد و بهتر است تمرکز دولت بر اصلاح ساختارهای اقتصادی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار