از پکن تا پاریس؛ واکنش‌های فراسرزمینی به تحریم آقای دیپلمات

تهران (پانا) - بامداد چهارشنبه مورخ نهم مرداد ماه که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به OFAC طی بیانیه‌ای بعد از چند ماه کش‌وقوس رسما خبر تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را اعلام کرد که مطابق انتظار با واکنش‌های بسیاری در داخل ایران مواجه شد.

کد مطلب: ۹۴۳۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد
از پکن تا پاریس؛ واکنش‌های فراسرزمینی به تحریم آقای دیپلمات

در داخل جمهوری اسلامی از ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گرفته تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری و سایر مسئولان ایرانی به تحریم محمد جواد ظریف واکنش نشان دادند و یکصدا به محکوم کردن اقدام آمریکا پرداختند.

کاربران فارسی‌زبان و تاحدودی انگلیسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی نیز در واکنش به تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی آمریکا، این اقدام را گامی در راستای کشاندن جهان به سمت تنش بیشتر توصیف کرده و به حمایت از رئیس دستگاه دیپلماسی ایران پرداختند.

در این بین واکنش‌ها محدود به داخل ایران نماند و چین و روسیه به عنوان دو کشور نزدیک به ایران که در توافق هسته‌ای موسوم به برجام در کنار سه کشور اروپایی باقی مانده‌اند، اقدام ایالات متحده آمریکا و تحریم ظریف را محکوم کردند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، به اقدام دولت آمریکا در تحریم «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران واکنش نشان داد و گفت: «گاهی فهمیدن اینکه در ذهن آمریکایی‌ها چه می‌گذرد کار بسیار دشواری است. [ذهن آنها] کماکان یک معماست. ذهن آمریکایی‌ها مانند ذهن یک زن بسیار پررمز و راز است.»

تحریم؛ تنها ابزار آمریکایی‌ها

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، نیز در جریان نشست خبری هفتگی خود در واکنش به تحریم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه یران اظهار کرد: «آمریکا با تحریم ظریف، خود را به بن بست کشانده و نشان داد به ابزار دیپلماتیک برای حل و فصل مشکلات اعتقادی ندارند. ظاهرا تحریم تنها ابزاری است که دیپلماسی آمریکایی در دست دارد».

او همچنین با اشاره به تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در تنگه هرمز گفت: «تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی هیچ گونه پایه و اساس حقوقی نداشته و تنها هدف واشنگتن از تشکیل چنین ائتلافی در خلیج فارس، افزایش تشنج و تنش است، نه صلح و امنیت. آمریکا با ایجاد تنش ساختگی قصد دارد کشورهای دیگر را وارد بازی خود کند تا آن‌ها نقش پیاده‌نظام آمریکا در خلیج فارس را ایفا کنند».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: «واشنگتن با توسل به بهانه‌های بی اساس به دنبال تشدید تنش با ایران است و مقامات کاخ سفید با سخنان و اظهارات تهاجمی و تجاوزکارانه، مناقشه را به حد خطرناک نزدیک کرده‌اند».

گفت‌وگو؛ راه‌حل مشکلات تهران و واشنگتن

وزارت امور خارجه چین نیز با رد تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، خواستار تلاش بیشتر واشنگتن برای صلح و ثبات منطقه شده است.

هویا چانیینگ، سخنگوی این وزارتخانه گفته است که راه حل مسائل هسته‌ای ایران، گفت‌‌وگو است و تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هیچ گونه کمکی به حل مشکلات نمی‌کند.

او بیان کرد: «ما بیانیه آمریکا و پاسخ شخصی ظریف را رصد کرده‌ایم. مواضع چین مشخص است. چین با تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده مخالف است. تحریم‌های آن‌ها تاثیر مثبتی ندارند. تنها از طریق مذاکرات می‌توان راه حلی برای مناقشات دست یافت».

در این بین و در کنار دو شریک استراتژیک جمهوری اسلامی، کشورهای اروپایی نیز در به انتقاد از تصمیم وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا برای تحریم وزیر امور خارجه ایران پرداختند.

تداوم همکاری اروپا و ظریف

در همین زمینه اتحادیه اروپا تاکید کرد که سعی دارد توافق هسته‌ای را نجات دهد و به همین دلیل تصمیم اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را همانند ضربه‌ای علیه این تلاش‌ها توصیف کرد.

کارلوس مارتین، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در اظهاراتی جداگانه با ابراز تاسف از تحریم ظریف توسط اوفک، گفت: «ما (اتحادیه اروپا) با توجه با اهمیت حفظ کانال‌های دیپلماتیک، همکاری با جواد ظریف را به عنوان ارشدترین نماینده دیپلماسی ایران ادامه خواهیم داد.»

لزوم باز ماندن درهای دیپلماسی

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در همین راستا و در واکنش به تحریم وزیر امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده است که «این کشور مخالف تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی آمریکا است چراکه اعتقاد دارد با توجه به وضع کنونی و بحران جاری در منطقه درهای دیپلماسی را باید همچنان باز نگاه داشته شود».

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که «پاریس همراه با لندن و برلین با اقدام واشنگتن در تحریم وزیر امور خارجه ایران مخالف است».

وزارت امور خارجه فرانسه همچنین اعلام کرد که وزیر امور خارجه فرانسه به همراه دو شریک دیگر اروپایی یعنی آلمان و بریتانیا همچنان طبق روال گذشته با همتای ایرانی خود در تماس خواهند بود.

پاریس در این حال از تصمیم واشنگتن برای تمدید سه ماه معافیت‌های مربوط به همکاری هسته ای با ایران ابراز خرسندی کرده است.

تحریم ظریف؛ گامی در جهت افزایش تنش

وزارت امور خارجه آلمان نیز در همین راستا و در واکنش به قرار گرفتن نام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در لیست تحریم‌های آمریکا با بیان اینکه «این اقدام واشنگتن نفی راه‌حل‌های دیپلماتیک است»، نوشت: «ما این اقدام ایالات متحده را نادرست می‌دانیم».

در بیانیه وزارت امور خارجه آلمان همچنین آمده است: «در وضع کنونی مهم است که کانال‌های ارتباطی را حفظ و از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنیم».

وزارت امور خارجه آلمان نیز همچون وزارت امور خارجه فرانسه تاکید کرده است که «وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس به طور منظم با محمدجواد ظریف در تماس قرار دارند و به این کار خود ادامه خواهند داد».

لزوم خوشیتن‌داری در تمام سطوح

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دیگر مقام مسئولی بود که به تحریم وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان داد. او گفت: «از همه می‌خواهم تا در تمامی سطوح از خود نهایت خویشتن‌داری را نشان دهند. من به صورت عمومی و خصوصی، این پیام را برای سران کشورها ارسال کرده‌ام.»

او در اظهاراتی هشدارآمیز بیان کرد: «یک اشتباه محاسباتی کوچک می‌تواند به تقابلی عظیم منجر شود.»

گوترش همچنین از تمامی کشورها خواست تا به آزادی کشتی‌رانی در تنگه هرمز احترام بگذارند.

او خاطرنشان کرد: «آخرین چیزی که جهان به آن نیاز دارد، یک تقابل عظیم در خلیج فارس است که بر امنیت و اقتصاد تاثیر مخربی خواهد گذاشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار