سیدجواد حسینی در مراسم تجلیل از شرکت کنندگان در المپیاد ریاضی لندن و المپیادی‌های فیزیک

هدف المپیادها این است که دانش افراد عمق پیدا کند و هدفمند شود

به دنبال گسترش کمی و کیفی جریان المپیاد هستیم/ المپیاد را وارد حوزه انسانی می‌کنیم

تهران (پانا) - سیدجواد حسینی، سرپرست آموزش و پرورش تاکید کرد که هدف المپیادها این است که دانس افراد عمق پیدا کند و آن دانش هدفمند شود.

کد مطلب: ۹۴۱۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
هدف المپیادها این است که دانش افراد عمق پیدا کند و هدفمند شود

سیدجواد حسینی در مراسم تجلیل از مدال‌آوران و شرکت کنندگان در المپیاد ریاضی لندن و المپیادی‌های فیزیک که عصر امروز در باشگاه دانش‌پژوهان جوان برگزار شد با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم گفت: اگر ادبیات جهانی را در حوزه علمی بررسی کنیم با مفهوم توسعه مواجه می شویم که توسعه دسترسی به اهداف کمی و کیفی همراه با برنامه ریزی است.

او با طرح این سوال که برای رسیدن به توسعه نقش برنامه ریزان و نخبگان چیست گفت: تجارب بشری در این باره ۳ نظریه دارند که نظریه اول این است نخبگان و مردان بزرگ اتفاقات را رقم زدند، نظریه دوم جبر زمان است که شرایط اجتماعی عامل اتفاقات و توسعه بزرگ در جامعه است نه نخبگان جامعه، نظریه سوم و اقتضایی این دو را بهم پیوند می زند و نقش ما و شما را مشخص می کند. در نظریه سوم آمده است که در جهان نخبگانی بوده اند که کانون تحولات مثبت بودند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: خوشحالیم که بعد از ۶۰‌ سال گذشت از اولین المپیاد جهانی، اکنون ۳۰‌سال بعد از انقلاب در المپیادهای بین المللی شرکت می کنیم؛ المپیادها یک فرایند ۱۸ ماهه هستند که شما آن را برای رسیدن به موفقیت طی می کنید.

او افزود: هدف المپیادها این است که دانش افراد عمق پیدا می کند و دانش هدفمند می شود تا امکان اثرگذاری داشته باشد. اکنون در رشته های المپیادی به صورت جهانی و در برخی المپیادهای دیگر مانند ادبی، سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی نیز شرکت داریم.

حسینی گفت: به دنبال این هستیم جریان المپیاد را که ویترین بین المللی است و نقش بی بدیلی در دیپلماسی دارد به صورت کمی و کیفی گسترش دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: المپیادها در سال ۹۸ از ۸ رشته به ۱۵ رشته گسترش پیدا کرد از این بابت خوشحالم. با همکاری بنیاد نخبگان و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور محورهای گسترس کمی و کیفی المپیادها را افزایش می دهیم من اخبار این موضوع را فردا در جلسه هیات دولت مطرح خواهم کرد و از موفقیت های شما می گویم.

او گفت: المپیاد را وارد حوزه انسانی می کنیم تا به رشته های مدیریت، حقوق، اقتصاد، کارافرینی و کسب و کار، علوم زمین و پژوهش وارد شویم.

حسینی افزود: خوشبختانه امروز با استعداد سرشار شما فرزندان ایران زمین جایگاه خوبی را در بین اولین های جهان در المپیادها تثبیت کردیم که با نقش اول ایران با همکاری یونسکو در معرفی المپیاد سلول های بنیادی و بازساختی نقش اول را داشتته ایم و ۴ بار میزبان‌ برگزاری المپیادها بودیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: از افتخارات ایران کسب ۷۳۸ مدال طلا، نقره و برتر است همچنین کسب و ثبت ۴ بار نمره کامل با برند مطلق جهانی در کارنامه خود باعث افتخار ما شده اید.

حسینی افزود: ایران ۶امین کشور است که به المپیاد پژوهشی پیوسته است امسال هم ۳ اتفاق قابل توجه تاکنون در المپیادها افتاده است؛ از دوستان المپیاد فیزیک که به پاسداشت ارزش های دینی، ملی و انقلابی و برای بی اعتنایی به رژیم غاصب و محکوم کردن اشتغال گرایی در المپیاد شرکت نمی کنند تقدیر می کنم و می خواهم فردا در جلسه هیات دولت این موضوع را مطرح کنم تا جایگاه واقعی مدال آفرینان دیده شود.

او افزود: نکته دوم این است که جوهره سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت تمام ساحتی است. کاری که دانش آموز سیدمحمد مهدی حاتمی در پل لندن انجام داد و به نماز ایستاد اشک شوق از من جاری کرد و پیام تبریکی صادر کردم تا جلوه ای از شخصیت ایرانیان نمایان شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون در المپیاد ریاضی به رتبه ۲۳ رسیدیم و ۳ رتبه ارتقا نسبت به سال گذشته داشتیم این موضوع جای تشویق دارد.

حسینی به چند سیاست اشاره کرد و گفت: در المیپادهای امسال دانش آموزانی که به مرحله دوم راه پیدا کردند ۶۷ درصد سمپادی، ۲۵ درصد غیرانتفاعی و ۸ درصد دولتی غیرسمپاد بودند. سیاست ما با رویکرد عدالت آموزشی است تا جریان المپیاد را از انحصار طبقاتی شدن خارج کنیم.

او افزود: با وزیر ارتباطات تفاهم نامه ای امضا کردیم که در آموزش و پرورش تمام مدارس روستایی و حاشیه شهر به شبکه اینترنت متصل و هوشمندسازی شوند همچنین سینا روبیک و تلویزیون تعاملی تحقق خواهد یافت تا مناطق مرزی و محروم نیز به جریان المپیاد پیوند بخورند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: اندیشکده دانش پژوهان جوان در گسترش موفقیت کیفی و کمی المپیاد موثر است که این موضوع جز سیاست ماست. برای گسترش المپیادها یکی از جاهایی که باید از نظر اداری ارتقا پیدا کند همین مرکز است که به سازمان تبدیل شود. در این جهت تمام تلاشم را خواهم کرد.

حسینی گفت: فردا از رئیس جمهور در هیات دولت مطرح می کنم که مدال اوران ۵ تا ۶ سال گذشته و امسال جلسه ای را با او برگزار کنیم همچنین جلسه ای با وزیر امور خارجه برای گروه المپیاد فیزیک خواهیم داشت.

در این مراسم برخی از دانش آموزان المپیادی درباره موضوعات مختلف به بحث و گفت و گو با سرپرست وزارت آموزش و پرورش پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار