معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور اعلام کرد

حذف مدارس خشتی و گلی به استثنای استان سیستان و بلوچستان از مهر امسال

تهران (پانا) - نشست خبری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس و مدیران کل استان‌های سراسر کشور با موضوع «حذف مدارس خشتی و گلی» و «جمع‌آوری بخاری‌های نفتی» از مدارس، بعدازظهر امروز در محل این سازمان برگزار شد.

کد مطلب: ۹۴۱۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد
حذف مدارس خشتی و گلی به استثنای استان سیستان و بلوچستان از مهر امسال

داریوش ورناصری در این نشست گفت: «در راستای سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس، موضوع جمع‌آوری مدارس خشتی و گلی و بخاری‌های نفتی در مدارسی که زیرساخت‌های لازم را دارند، به عنوان اولویت سازمان نوسازی مدارس در دستور کار همه استان‌های کشور قرار گرفت.»

او ابتدا به موضوع مدارس خشتی و گلی اشاره کرد و گفت: «از سال گذشته برنامه‌ریزی جمع‌آوری این مدارس انجام شد. اکنون در استان‌های کشور فقط ۴۰۰ کلاس درس خشتی و گلی باقی مانده است.»

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس از جمع‌آوری مدارس خشت و گلی در استان‌های لرستان، گیلان، خوزستان، فارس، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قزوین، تهران، البرز، قم، همدان، بوشهر و‌ کهگیلویه و بویر احمد، کرمان، یزد، اصفهان، اردبیل، اذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، سمنان، کردستان, زنجان، گلستان و مازندران تا ابتدای سال تحصیلی پیش‌رو خبر داد و گفت: «ابتدای مهر می‌توانیم بگوییم که در کشور، مدرسه خشتی و گلی به استثنای استان سیستان و بلوچستان نداریم.»

او به وضعیت استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: «در این استان اکنون ۱۶۷ کلاس درس خشتی و گلی وجود دارد که پیش از این ۴۰۰ کلاس درس بود که همه کلاس‌های باقی‌مانده هم تا پایان سال تحصیلی آینده جمع‌آوری خواهد شد.»

بخاری‌های نفتی مدارس موضوع دیگری بود که ورناصری به آن اشاره کرد و افزود: «مدارسی در سطح کشور داریم که فاقد بستر لازم برای استانداردسازی سیستم گرمایشی هستند. برخی از روستاها برق یا گاز ندارند و بالاجبار از سامانه‌های گرمایشی نفتی استفاده کنیم. برخی از مدارس که تعداد آن‌ها در ابتدای سال ۹۸ بیش از ۲۴ هزار کلاس درس بوده مدارسی هستند که لوله‌کشی گاز به آن‌ها رسیده ولی هنوز از بخاری نفتی استفاده می‌کنند، بنابراین برنامه‌ریزی ما این بوده که این تعداد را جمع‌آوری کنیم. الحمدلله این کار شروع شده، تامین اعتبار مناسب انجام‌شده و هم‌اکنون در حال انجام است و طبق برنامه در مهر امسال در هیچ نقطه‌ای از کشور مدرسه‌ای نداریم که گاز به دم در مدرسه رسیده باشد و هنوز از بخاری نفتی استفاده کند.»

او به مدارس استان‌های سیل‌زده هم اشاره کرد و گفت: «در سه استان سیل‌زده هم حتی در مهر امسال دیگر مدارس خشت و گلی و بخاری‌های نفتی را نخواهیم داشت.»

داریوش ورناصری گفت: «ما در مدارس در مجموع ۵۷ هزار بخاری نفتی داشتیم که تعدادی از آن‌ها جمع‌آوری شده و ۲۴ هزار مورد هم تا مهر برچیده می‌شود و بقیه زیرساخت لازم را برای استانداردسازی ندارند.»

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس برنامه ویژه بعدی این سازمان را جمع‌آوری مدارس سنگی، چوبی و بلوکی به ویژه در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، ایلام و ... اعلام کرد.

داریوش ورناصری به موضوع مدارس تهران به عنوان یکی از کلان‌شهرهایی که با مشکل جدی تامین فضای آموزشی مواجه است اشاره کرد و گفت: «تهران یک‌کلان شهر است که بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز دارد. یکی از مشکلات جدی این کلان‌شهر، درصد بالای مهاجر پذیری در آن است، بهدطوری که هر سال در اطراف تهران، حدود ۱۰ درصد رشد دانش‌آموزی را شاهد هستیم. مسأله دیگر قدمت شهر تهران است که طبیعتا با توجه به فرسودگی برخی از مناطق، برخی از مدارس هم فرسوده است. سرعت ساخت و ساز مدرسه هم متاسفانه همپای افزایش تعداد دانش‌آموزان در سطح استان تهران نیست و کنترل و تامین‌کردن فضای آموزشی در این استان بسیار سخت است.»

او افزود: «حدود ۶۰ هزار کلاس با ۶ میلیون متر مربع فضای آموزشی در کلان‌شهر تهران داریم که ۱۲۰۰ فضای آموزشی آن جزو فضاهای فرسوده محسوب می‌شوند. از این تعداد ۸۰۰ فضای آموزشی در شهر تهران فرسوده هستند و بقیه در شهرستان‌ها که قدمتی بالای ۴۰ سال دارند.»

۱۷۰ مدرسه خشتی و گلی در استان خوزستان جمع‌آوری شده است

علی قربانی، مدیرکل نوسازی استان خوزستان هم‌ در این نشست گفت: «۱۷۰ مدرسه خشتی و گلی در سال ۹۵ در استان خوزستان وجود داشته که اکنون جمع‌آوری شده است. بیش از ۱۰۰۰ کلاس درس ما اما بخاری نفتی دارند که در حال پایش و انجام کار هستیم که تا قبل از مهر می‌توانیم مدارسی را که لوله‌کشی گاز به در مدرسه رسیده است را جمع‌آوری کنیم.»

مدیرکل نوسازی استان سیستان و بلوچستان هم در این نشست خبری گفت: «نصف مدارس خشت و گلی کشور در استان سیستان و بلوچستان است، هرکجا شاخصی اعلام می‌شود متاسفانه استان ما جزو استان‌های است که سهم زیادی از کمبودها را دارد.»

او افزود: «۱۶۷ کلاس درس خشت و گلی ما هنوز باقی مانده است و در مناطقی واقع شده‌اند که دسترسی به آن‌ها بسیار سخت است.»

عملیات اجرایی ۲۱ پروژه شروع شده است

علی حیدری، مدیرکل نوسازی استان لرستان هم در این نشست گفت: «در استان ما خوشبختانه مدرسه خشتی و گلی نداریم. در سیل اخیر ۴۲۳ فضای آموزشی ما یعنی ۱۱۳ مورد تخریب و ۳۱۰ تعمیراتی مشکل‌ساز شد. خیرین پای کار آمدند و ۵۴۰ میلیارد ریال برای ۳۳ پروژه هم تعهد کردند که عملیات اجرایی ۲۱ پروژه شروع شده است.»

تعهد ۱۱۰ میلیارد تومانی خیرین برای ساخت و ساز فضاهای آموزشی

نظری، مدیرکل نوسازی استان کرمانشاه هم در نشست خبری مدیران کل نوسازی مدارس کل کشور گفت: «در زلزله کرمانشاه از ۷۵۷ مدرسه فقط ۴۱۵ کلاس یعنی ۷۸ مدرسه آسیب دید. ۵۲ روستایی و ۲۵ شهری. از شهری‌ها ۱۲ مدرسه تحویل شده و بقیه هم تا مهر تحویل می‌شود. خوشبختانه با ورود خیرین و استان‌های معین تفاهم‌نامه ۲۰۵ مدرسه در این مناطق بسته شد. عملیات اجرایی ۱۹۰ مدرسه شروع شده است. خوشبختانه باید بگویم استان ما مدرسه خشتی و گلی ندارد.»

او خبر داد خیرین بعد از زلزله اخیر این استان مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان برای ساخت و ساز فضاهای آموزشی تعهد کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار