در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

حامد سلیمان‌زاده:در سینمای کودک محدودیت‌ کمتر و فرصت‌ رشد بیشتر است

تهران (پانا) –- عضو هیات انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک و نوجوان عقیده دارد سینمای کودک ایران به دلیل اشتراکاتی که در مفاهیم انسانی با سینمای کودک دنیا دارد می‌تواند با اندکی حمایت به جایگاه رفیع سینمای دهه 60 در دنیا برسد.

کد مطلب: ۹۳۱۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
حامد سلیمان‌زاده:در سینمای کودک محدودیت‌ کمتر و فرصت‌ رشد بیشتر است

حامد سلیمان‌زاده، کارگردان، مدرس و پژوهشگر سینما و تئاتر که معاون بخش بین‌الملل سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان و عضو هیات انتخاب این بخش است در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره فیلم‌های خارجی شرکت‌کننده در بخش بین‌الملل جشنواره امسال گفت: فیلم‌هایی از 40 کشور دنیا در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال حضور دارند که بعضی از آنها محصول مشترک هستند. ما در مرحله نهایی حدود 13 فیلم بلند سینمایی، 10 فیلم بلند انیمیشن، 10 فیلم کوتاه داستانی، 10 فیلم کوتاه انیمیشن خواهیم داشت که تعدادی فیلم ایرانی نیز در این بخش شرکت خواهند کرد.

این مدرس سینما درباره نحوه انتخاب فیلم‌های این بخش گفت: همگی فیلم‌ها از نامزدها یا برندگان جشنواره‌های مهم سینمایی دنیا هستند و مذاکره با کمپانی‌های پخش‌کننده فیلم‌ها بیشتر در کن و بازار برلین صورت گرفته است. البته امسال اولین پخش جهانی یکی از فیلم‌های بخش بین‌الملل در جشنواره فیلم کودک و نوجوان و در اصفهان خواهد بود.

وی درباره فیلم مورد نظر افزود: با توجه به اینکه هنوز اسامی فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره اعلام نشده فعلا نمی‌توانم نامی از فیلم ببرم. فقط می‌گویم این فیلم محصول کشور دانمارک است.

سلیمان‌زاده درباره محتوای فیلم‌های خارجی بخش بین‌الملل گفت: موضوعاتی مثل اعتماد به‌نفس، احترام به والدین و خانواده، استفاده از تخیل بهینه کودک برای ساخت جهانی بهتر که عموما در آثار فیلمسازان سینمای کودک دنیا مشترک است محتوای این فیلم‌ها را تشکیل می‌دهد.

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم کودک به برنامه‌های ویژه بخش بین‌الملل امسال اشاره کرد و گفت: امسال در چند بخش ویژه به سینمای کشورهای تاتارستان، دانمارک، گرجستان و جشنواره انسی فرانسه (جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی) می‌پردازیم.

در سینمای کودک اشتراکات بسیاری با دنیا داریم

وی در پاسخ به پرسشی درباره مسیر سینمای کودک و نوجوان دنیا و تفاوت‌های آن با سینمای ایرانی گفت: پیش از هرچیز باید میان سینمای کودک و سینمای نوجوان تفکیک قائل شویم. ما در سینمای کودک که مخاطب آن زیر 12 ساله‌‎ها هستند، چه در بخش انیمیشن و چه داستانی، اشتراکات بسیاری با دنیا داریم. مفاهیمی چون امیدبخشیدن به کودکان، توجه به توانایی‌های بالقوه کودک و تبدیل آن به توانایی بالفعل، ماجراجویی‌ها و رویاپردازی‌های کودک برای رسیدن به هدف همه موضوعاتی هستند که در فیلم‌های سینمای کودک در ایران و خارج ایران سوژه فیلم‌ها هستند. هدف از ساخت این آثار این است که ذهن کودک به نحوی با این مفاهیم پرورش یابد تا در بزرگسالی هم بر آن اساس فکر کند.

این پژوهشگر سینما افزود: اما در بخش نوجوانان تفاوت عمده‌ای میان فیلم ‌های ما و جهان وجود دارد. سینمای دنیا خصوصا غرب برای مخاطب 13 تا 18 سال وارد موضوعاتی مثل مسئله بلوغ می‌شود و اینجاست که انتخاب فیلمی مناسب با فرهنگ و ارزش‌های ما از میان این فیلم‌ها سخت می‌شود؛ به همین دلیل در بخش نوجوان به سمت سینمای شرق می‌رویم که به موضوعاتی مثل معضلات اجتماعی و مشکلات برقراری ارنتباط با خانواده می‌پردازد.

جای رشد بسیاری در سینمای کودک داریم

وی درباره اهمیت سینمای کودک در ایران و تاریخچه درخشان آن گفت: سینمای ما در دنیا با فیلم‌های کودک شناخته شد. با آثر فیلمسازانی همچون کیارستمی که در آن صلح، فداکاری برای هدف مشترک به تصویر کشیده می شود. این فیلم‌ها حرف های زیبایی داشتند که بعدها در آثار فیلمسازان بعد از انقلاب مثل مجید مجیدی پیگیری شد. با توجه به اینکه در سینمای کودک محدودیت‌ها کمتر و موضوعات انسانی‌تر است جای رشد بسیاری در این بخش داریم. باید کارگروه‌هایی با تفکر نوین شکل گیرد تا از این سینما حمایت کند تا ما بتوانیم جایگاه سینمای کودک دهه 60 ایران را بار دیگر در دنیا به دست آوریم.

سلیمان زاده به محدودیت‌های تکنیکی به عنوان نوع دیگری از محدودیت در سینمای کودک و نوجوان ایران اشاره کرد و گفت: سینمای کودک ما چه در ژانر ماجراجویانه و چه ژانر علمی تخیلی و حتی موزیکال نیاز به رفع این محدودیت ها دارد. با توجه به اینکه امروز ساخت فیلم‌هایی با دستاوردهای تکنولوژیک روز دنیا نیازمند بودجه هنگفت است، باید مورد حمایت قرار گیرد تا در مسیر پیشرفت بیفتد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار