با تصادفات تابستانی بحث کیفیت خودروها داغ شد اما کارشناسان متهمان دیگری را معرفی می‌کنند

غیر از پراید هیچکس مقصر نیست؟

تهران (پانا) - بحث کیفیت و قیمت خودروهای ساخت داخل اصلا بحث جدیدی نیست، اما چند روزی است که حمله به خودروسازها داغ شده است و چهره‌های مختلفی درباره آن اظهارنظر می‌کنند

کد مطلب: ۹۳۰۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
غیر از پراید هیچکس مقصر نیست؟

به‌گزارش شهروند، فرمانده پلیس راه کشور با انتقاد از وضع ساخت خودروهای داخلی گفت: «بی‌کیفیت‌ترین خودروها با گران‌ترین قیمت به مردم فروخته می‌شود و طبق قانون، پلیس باید هر خودروی بی‌کیفیتی را شماره‌گذاری کند. تاثیر این خودروها در حوادث جاده‌ای غیرقابل انکار است. در بیشتر موارد خودرو به‌دلیل این‌که بدنه ضعیفی داشته و از آلیاژ مقاومی تولید نشده است، بدنه آن به‌طور کامل جمع شده و حتی نمی‌توان اجساد را از داخل خودرو خارج کرد.»

سردار محمدحسین حمیدی ادامه داد: «متاسفانه کنترل و نظارتی بر خودروسازی وجود ندارد و واردات محدود است، افرادی که مسئول استاندارد، صنعت و اقتصاد هستند، در این وادی نیستند. متاسفانه شعار و حرف‌های پوپولیستی زیاد گفته می‌شود، اما در عمل مردم و پلیس در ادوار گذشته چیزی ندیدند.»

اگرچه این حرف‌ها بارها زده شده، اما بازهم چنین جمله‌هایی می‌تواند واکنش‌های متعددی جلب کند و به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شود. اما ‌علیرضا باقری، کارشناس صنعت خودرو حرف‌های دیگری می‌زند و به بُعد دیگری از ماجرای تصادفات رانندگی اشاره می‌کند. او می‌گوید: «متاسفانه این کار خیلی باب شده که برای دور کردن اذهان عمومی از علت‌های واقعی اتفاقاتی مانند تصادفات رانندگی به‌سرعت انگشت اشاره را به‌سمت صنعت خودرو بگیریم و خب در این مسیر دیواری کوتاه‌تر از پراید هم پیدا نمی‌شود، در حالی‌که حجم بالای تصادفات تابع علت‌های مختلفی است که فقط یکی از آنها وضع فنی و ایمنی خودروهاست.»

او ادامه می‌دهد: «در کشور ما دایما وضع خودروها به‌عنوان نخستین دلیل تصادفات رانندگی قید می‌شود، اما کسی به علت‌های مهم‌تر که باید جلوتر از ایمنی خودروها بررسی شود، اشاره نمی‌کند، موضوعاتی مانند فرهنگ رانندگی و وضع راه‌ها. ایمنی خودرو تازه بعد از بروز تصادف اهمیت پیدا می‌کند، اما آن‌چه اساسا منجر به بروز تصادف می‌شود، عوامل دیگر است. همین چند روز پیش یک اسپورتیج تصادف کرد و تمام پنج سرنشین آن کشته شدند، آیا ایمنی اسپورتیج مشکل داشت؟»

باقری به تعادل قیمت خودرو و کیفیت آن هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «اول باید این را بگویم که محصولی مانند پراید تمام حداقل‌های استاندارد مورد نیاز برای دریافت مجوز تولید و گرفتن پلاک را دارد، به‌هرحال این مجوزها را سازمان استاندارد و چند نهاد معتبر دیگر صادر می‌کنند و وقتی یک محصول می‌تواند مجوزها را بگیرد، یعنی در چارچوب استانداردهای لازم بوده، اما به‌هرحال این خودرو همان‌طور که حداقل استانداردها را دارد، حداقل قیمت‌ها را هم دارد، اگر قرار باشد کیفیت از حد استانداردهای اولیه بالاتر برود، طبیعتا قیمت هم بالا می‌رود. از طرفی پراید همان‌طور که اندازه، مصرف سوخت و امکاناتش نشان می‌دهد خودرویی نیست که ما با آن در جاده بین‌شهری با لندکروز مسابقه بگذاریم یا حداکثر سرعت را هم رد کنیم. معلوم است که در چنین شرایطی اگر تصادفی رخ بدهد، خونبار خواهد بود، اما چه کسی باید جلوی این وضع استفاده از یک محصول را بگیرد؟ چه‌کسی باید بر ایمنی راه‌ها و فرهنگ رانندگی نظارت کند؟»

این کارشناس خودرو می‌گوید: «قیمت پراید از روز اولی که تولید شده تا الان ٤‌هزار و ٥٠٠ دلار بوده، زمانی‌که دلار ١٢٠٠ تومان بود، پراید ٦-٥‌ میلیون بود، وقتی دلار رفت بالا پراید شد ١٩-١٨‌میلیون و الان که داریم صحبت می‌کنیم اگر همین دلار ١١‌هزار و ٢٠٠ تومانی را در نظر بگیریم، قیمت پراید باید یک چیزی بین ٤٩-٤٨‌ میلیون تومان باشد، یعنی همان قیمتی که در بازار خرید و فروش می‌شود، اما خودروساز وادار می‌شود که پایین‌تر از این قیمت بفروشد، خب در چنین وضعیتی انتظار می‌رود آپشن‌های خودروهای بسیار گران‌تر روی این خودرو پیاده شود؟ به‌هرحال ما باید بدانیم که جامعه هدف این خودرو چه کسانی هستند و توان خودروساز برای کاهش قیمت‌ها چقدر است.»

او که خودش هم چند ‌سال پراید سوار بوده، می‌گوید: «والله ما نه تصادف کردیم و نه خودمان و خانواده‌مان کشته شدند، آن زمانی‌که ما پراید خریدیم، خودروی دیگری نمی‌توانستیم بخریم و الان هم خیلی‌ها این‌طور هستند. مگر ما خودروهای بسیار بهتر تولید نکرده و نمی‌کنیم، اما قیمت‌ها متفاوت است، همان‌طور که هدفی که پراید برای آن تولید می‌شود، یعنی مصرف درون‌شهری هم با هدف تولید خودروهای گران‌تر متفاوت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار