جهانگیری: برای مهارت‌آموزی شورای عالی تشکیل شده است

تهران (پانا) - معاون اول ریاست جمهوری از تشکیل شورای‌ عالی با حضور تمام دستگاه‌های مرتبط برای مهارت‌آموزی خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۹۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: برای مهارت‌آموزی شورای عالی تشکیل شده است

اسحاق جهانگیری در نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست‌جمهوری در سالن اجلاس گفت: «پرسش مهر به یک سنت حسنه بسیار خوب تبدیل شده است که از دولت اصلاحات و با ابتکار سیدمحمد خاتمی شروع شد و بعد از آن روسای‌جمهور تاکنون همواره آن را ادامه دادند.»

معاون اول ریاست‌جمهوری گفت: «مهم‌ترین هدف این کنگره این بوده است که دانش‌آموزان و فرهنگیان در موضوع پرسشگری نسبت به‌حال و آینده، محیط و جهان خود حساس شوند و انگیزه آنان برای این موضوع افزایش یابد.»

او افزود: «این که رئیس‌جمهور به‌عنوان بالاترین مقام کشور از نظر اجرایی هر ساله در ابتدای سال در یک مدرسه حضور دارد و همزمان با بهار تعلیم و تربیت سوالی را مطرح می‌کند که دانش‌آموزان را برای موضوع اساسی وادار به فکر، تحقیق و کارگروهی کند، ده‌ها هدف پشت آن است.»

جهانگیری گفت: «دانش‌آموزان باید پرسشگر و نقاد تعلیم‌گر باشند و بدانند در اطراف آنان چه اتفاقاتی می‌افتد. کار تحقیق و پژوهش نتیجه کاری است که در پرسش مهر انجام شده است به همت مدیران آموزش و پرورش تبریک می‌گویم که شورای سیاست‌گذاری و ستاد اجرایی برای این موضوع دارند.»

او افزود: «نظام تعلیم و تربیت برای کشور جایگاه مهمی دارد. اگر به آینده کشور و سرنوشت آن توجه داریم باید به سرنوشت آموزش و پرورش توجه کنیم؛ چون همه چیز از مدرسه و آموزش و پرورش شروع می‌شود.»

معاون اول ریاست‌جمهوری گفت: «روز به روز کشورها با مسایل پیچیده‌تر و چالش‌های سخت و جدی روبرو می‌شوند لذا اهمیت توجه به آموزش و پرورش و علم برای برون‌رفت از این مسایل بیشتر می‌شود.»

او گفت: «ما کشوری هستیم که در طول ۴۰ سال گذشته با برخی مسایل جدی در داخل کشور روبرو شدیم و امروز از زبان مسئولان کشور شنیدید که برخی چالش‌های دیروز امروز به ابرچالش تبدیل شده‌اند و هیچ‌کدام از آنان برطرف نمی‌شود جز با توجه به علم و سرمایه انسانی.»

جهانگیری افزود: «اگر به‌دنبال توسعه هستیم و می‌خواهیم برخی بیماری‌های مزمن اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را پشت‌سر بگذاریم و از تنگناها عبور کنیم، برای بازسازی سرمایه‌های مادی و معنوی، راهی جز توجه به مدرسه و آموزش و پرورش وجود ندارد.»

معاون اول ریاست‌جمهوری گفت: «اگر سرمایه انسانی مهم‌ترین سرمایه کشور است به این دلیل است که می‌تواند سایر سرمایه‌ها را به‌نحو ممکن بهره‌برداری کند. اگر کشوری از دخایر نفت و گاز و موقعیت‌های منابع طبیعی بهره‌بردار است سرمایه‌ انسانی آن و توجه به آموزش و پرورش و مدرسه مهم است.»

او افزود: «برای توسعه پایدار توجه به مدرسه و آموزش و پرورش مهم است. مقام رهبری می‌فرمایند نباید به هزینه در آموزش و پرورش از منظر هزینه مصرفی و جاری نگاه کنیم زیرا آموزش و پرورش مهم‌ترین هزینه سرمایه‌گذاری است.»

جهانگیری ادامه داد: «برای داشتن اقتصاد، فرهنگ و سیاست توانمند داشتن آموزش و پرورش روزآمد و پویا مهم است و باید به‌عنوان موضوع جدی در دستور کار همیشگی دولت‌مردان باشد.»

او گفت: «امروزه با جهانی طرف هستیم که به‌طور لحظه‌ای دچار تغییرات می‌شود. امروزه چند ساعت طول می‌کشد تا علم و فناوری دچار تغییرات جدی شود. فناوری‌های جدید و بروز شرایط جدیدی را به‌وجود آورده است که آموزش و پرورش با مدرسه و امکانات ثابت نمی‌تواند به تحولات جامعه پاسخ دهد.»

معاون اول ریاست‌جمهوری گفت: «آموزش و پرورش باید انسان‌های متفکر، خلاق، پرسشگر و نقاد تحویل جامعه دهد. بخشی از تنگناهای آموزش و پرورش ساختاری، فکری و مدیریتی است که باید به آنان پرداخته شود، برخی تنگناها اقتصادی است، هر تحول در آموزش و پرورش به این جهت نیازمند تامین‌منابع است.»

جهانگیری گفت: «مهم‌ترین موتور محرک معلم است. نیازمند هستیم که ذهن و توان او در مسیر توسعه آموزش و پرورش کشور باشد و پیش‌نیاز این، رفع دغدغه‌های مادی و مهیا کردن زندگی شرافتمندانه برای آنان است.»

او افزود: «ما در دولت تدبیر و امید با این باور در آموزش و پرورش کار را آغاز کردیم که روز به روز واقعی‌تر می‌شود. اگر به آینده کشور توجه داریم باید به آموزش و پرورش و سوال برون‌رفت از مشکلات آن فکر کنیم. آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجتماعی و حلقه اتصال نظام با خانواده‌هاست.»

معاون اول ریاست‌جمهوری گفت: «ما در دولت حدود ۴ سال در تحریم کامل بودیم. باید نشان می‌دادیم که ایران این ظرفیت را دارد با قدرت‌های بزرگ بشیند و مذاکره کند تا توافق مهم دنیا را رقم بزند. برجام چنین شرایطی داشت. ایران یک طرف و ۶ کشور دنیا در یک‌طرف.»

جهانگیری ادامه داد: «برجام در حالی صورت گرفت که ۶ قطع‌نامه شورای امنیت وضع شده بود. هنر دیپلماسی ایرانیان وجود سرمایه انسانی است که در این بخش در نبرد دیپلماسی با قدر‌ت‌های بزرگ به تواقق برسیم.»

او افزود: «ما نشان دادیم و دنیا بداند با مردمان تاریخ‌ساز روبرو است. طرف‌های برجام راهی ندارند جز آن که متعهد باشند. از دوستان آموزش و پرورشی و دکتر حسینی می‌خواهم شرایط اقتصادی و بودجه‌ای کشور را برای معلمان توضیح دهند تا فرهنگیان در جریان شرایط دولت باشند تا برای حل مشکلات راهکار بدهند.»

او افزود: «در بودجه ۴۴۰ میلیاد تومانی مصوب ۹۸، ۱۵۰ میلیارد تومان یعنی یک سوم درامد نفت است. ما در این ۶ سال تلاش کردیم در بین دستگاه‌ها در راس افزایش هزینه‌ها، آموزش و پرورش باشد. این است که بودجه ۹۸ آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۲ نزدیک به ۳ برابر شده است.»

جهانگیری گفت: «امیدوارم در سال ۹۸ بتوانیم برای آموزش و پرورش باوجود تمام محدودیت‌ها کار مثبت انجام دهیم‌. مقرر شده است که بودجه ۴۴۷ هزار میلیاردی به ۳۸۶ هزار میلیارد برسد یعنی ۶۰ هزار میلیارد کم شود. امیدوارم این موضوع در آموزش و پرورش اثر نگذارد و بتوانیم تحقق مطالبات و رتبه‌بندی را عملیاتی کنیم.»

معاون اول ریاست‌جمهوری گفت: «فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش باید قادر باشند که یک مهارت را آموخته باشند و فعالیت کنند چون مهارت از اولویت‌های آموزش و پرورش است تا دانش‌آموز مهارت زندگی و تصمیم‌گیری را بلد شود.»

او افزود: «دانش‌آموز باید توانایی مقابله با هیجان، حل مساله، هم‌زیستی با دیگران، کارآفرینی و کسب و کار را بلد باشد. مهارت کسب و کار در این مقطع با ۱۰‌سال گذشته متفاوت است. آموزش و پرورش باید درباره تحولات تحلیل داشته باشد و متناسب با آن فعالیت کند.»

جهانگیری گفت: «امروزه اقتصاد دنیا دیجیتالی شده است و کارافرین موفق متکی به مغز است تا فعالیت اقتصادی کند. آینده فناوری نو، حول فناوری اطلاعات است و کسب و کار متکی به این موضوع می‌چرخد.»

او افزود: «ما یک شورای‌ عالی برای مهارت‌آموزی تشکیل داده‌ایم تا تمام دستگاه‌های مرتبط حضور پیدا کنند و برای هم‌افزایی برنامه‌ریزی داشته باشند. شرکت بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ دانش‌آموز و فرهنگی در این کنگره را به فال نیک می‌گیریم و به آنان تبریک می‌گوییم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار