عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی پاسخ داد

آیا ورزقان دیگری در راه است

تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با توجه به زلزله های اخیر استان آذربایجان شرقی می گوید اگر میزان تاب‌آوری ساختمان‌ها بالا نرود احتمال اینکه ورزقان دیگری تکرار شود دور از انتظار نیست .

کد مطلب: ۹۲۸۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
آیا ورزقان دیگری در راه است

امیر ساعدی داریان در گفتگو با پانا در این باره گفت: 18 خرداد ماه سال 98 ، هشت زمین لرزه به بزرگی بین دو و نیم تا سه و شش دهم در مقیاس ریشتر در عمق بین 6 تا 10 کیلومتری به مرکزیت تسوج در شهرستان شبستر از توابع آذربایجان شرقی رخ داد. با توجه به عمق رخ داد زلزله، لرزش‌ها تا شعاع حدود 30 کیلومتر در اطراف محل وقوع نیز احساس شده‌اند و اکثر شهرها و روستاها در شهرستان شبستر از این زمین لرزش متاثر شدند. در طول چند سال اخیر این چندمین بار است که گسل تسوج موجبات رخ داد زلزله را فراهم کرده است. از آن جمله می‌توان به زمین‌لرزه 12 مرداد سال 97 به قدرت 3.3 در مقیاس ریشتر در عمق پنج کیلومتری زمین اشاره کرد. گسل تسوج از نوع معکوس و با طول حدود 55 کیلومتر است. شایان ذکر است این گسل پتانسیل لرزه‌ای بالای 7 ریشتر را داراست.

وی ادامه داد: زمین لرزه‌های سال‌های 1807 و 1857 میلادی که هر دو بالای 7 ریشتر بودند نشان دهنده این ادعاست. رفتارسنجی این گسل نشان دهنده فعالیت بالای آن است. این فعالیت هشداری برای متخصصان حوزه زلزله‌شناسی است و با نزدیک شدن به پریود رخ داد زلزله‌های بزرگ این گسل این هشدار دو چندان شده است. لازم به یادآوری است در همسایگی شهرستان شبستر در ورزقان زمین لرزه 21 مرداد سال 1391 رخ داد، این زمین‌لرزه به قدرت 6.3 در مقیاس ریشتر در 10 کیلومتری ورزقان و در عمق 10 کیلومتری رخ داد.

وی افزود: در این زمین‌لرزه حدود 300 نفر کشته و 5000 نفر مجروح شدند. در برخی روستاها با وجود گذشت سه روز از زلزله هنوز افراد زنده از زیر آوار منازل خارج می‌شدند. میزان خسارت وارده ناشی از این زلزله حدود هزار میلیارد تومان تخمین زده شد.

وی گفت: زلزله اخیر استان آذربایجان شرقی نیز گواه دیگری بر این مدعاست که این استان تحت تاثیر گسل های مختلف قرار دارد و این موضوع نگرانی تخریب های حاصل از زلزله را بالا می‌برد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: متاسفانه زیرساخت‌ها و ساختمان‌های بنا شده در شهر تسوج و شهرهای اطراف آن شامل خامنه، کوزه کنان، شند آباد، شرفخانه و در فاصله دورتر شبستر، وایقان و سپس به هیچ عنوان تاب‌آوری لازم در برابر زلزله‌ای با قدرت بیش از 7 ریشتر را ندارند و در صورت بروز چنین رخ دادی میزان تلفات و خسارات بیش از زلزله ورزقان خواهد بود.

به گفته وی با بودجه‌ای بسیار بسیار ناچیز نسبت به میزان هزینه لازم جهت بازسازی بعد از حادثه این محدوده می‌تواند از لحاظ تاب‌آوری لرزه‌ای به حد معقولی برسد. متاسفانه به نظر می‌رسد مسئولان در این حوزه با ماهیت خطر موجود ناآشنا هستند و نمی‌دانند که احتمال رخ داد این زمین لرزه چقدر بالاست و ارزیابی مناسبی از خسارات موجود ندارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار