۱۳ هزار نفر در حاشیه شهر قم زندگی می کنند

قم (پانا) - معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: ۱۵۷۰ هکتار بافت فرسوده مصوب در ۶ منطقه شهری گسترش دارد و حدود ۸۰ هکتار سکونتگاه غیر رسمی و حاشیه نشین مصوب هم در ۱۳ محله تقسیم شده است.

کد مطلب: ۹۲۸۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
۱۳ هزار نفر در حاشیه شهر قم زندگی می کنند

غلامرضا جانقربان با اشاره به میزان مساحت بافت فرسوده شهری اظهار داشت: قم از جمله معدود شهرهایی است که بافت فرسوده آن نسبت به مساحت کل شهر بالا می باشد و ۱۵۷۰ هکتار بافت فرسوده دارد که در محدوده قانونی ۱۳ هزار هکتاری است که مستقیما خدمات ارائه می شود و در حریم نسبت به کنترل محدوده، کنترل و نظارت می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم به مقایسه دو شهر تهران و قم پرداخت و گفت: شهر تهران با جمعیتی بالغ بر ده میلیون نفر و حدود ۷۰ هزار هکتار مساحت شهری فقط ۳۶۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد اما جمعیت شهر قم حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر است و با توجه به نسبت جمعیت به مساحت شاهد رقم بالایی از بافت فرسوده مصوب در شهر قم هستیم.

جانقربان خاطرنشان کرد: این موضوع در ده سال گذشته در دستور کار دولت و شهرداری بوده، اما موضوع احیاء بافت فرسوده فقط مختص عملکرد شهرداری نیست بلکه موضوعی بین بخشی است که همه دستگاه‌ها از جمله اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی، بنیاد مسکن و دستگاه های خدمات رسان نقش بسیار بزرگی در احیاء این بافت های فرسوده و ایجاد فضای کار دارند، البته مشارکت مردم و متقاضیان یکی از مهمترین عوامل احیاء بافت فرسوده می باشد.

وی ارائه تسهیلات را یکی از راهکارهای موثر در زمینه احیاء بافت فرسوده خواند و افزود: شهرداری ها و دستگاه های دولتی باید زمینه هایی فراهم کنند تا مردم مستقیما بتوانند خود نسبت به احیاء و نوسازی و بازسازی منازل خود اقدام کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ادامه داد: دولت باید با همکاری بانک ها با ارائه تسهیلات بانکی از جمله وام های کم بهره، افزایش تعداد اقساط، افزایش وام ساخت و تعمیر و کاهش سود مشارکت در پیشبرد این هدف کمک کند زیرا افرادی که در این محله های هدف ساکن هستند از درآمد و سرمایه کافی برخوردار نیستند تا بتوانند نسبت به احیاء بافت های منازل خود اقدام کنند.

جانقربان تصریح کرد: امروزه هزینه هایی که برای تجدید و نوسازی در بافت های فرسوده تحمیل می‌شود سنگین است به همین منظور باید میزان تسهیلاتی که داده می شود متناسب با هزینه ساخت باشد و در اینجاست که باید دولت و بانک ها با افزایش وام مسکن و کاهش هزینه سود زمینه را فراهم کنند.

وی با اشاره به سند ملی بازآفرینی شهری، ابراز داشت: این سند ملی در سال ۹۵ از طرف دولت به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد و سهم دولت، شهرداری ها و دستگاه ها در سند ملی بازآفرینی شهری مشخص گردید.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم افزود: دستگاه های خدمات رسان از جمله شرکت آب، برق و گاز باید هزینه هایی که نسبت به ارائه خدمات در زمینه احیاء این بافت ها انجام می دهند را کاهش دهند.

جانقربان خاطرنشان کرد: کمبود سرانه های خدمات شهری یکی از بحث های جدی امروز ما در بافت هایی است که نیازمند بازآفرینی هستند به این معنا که ما در این محله ها با کمبود فضای سبز، خدمات فرهنگی، آموزشی و ورزشی مواجه هستیم، این در حالی است که جمعیت زیادی در این محله ها ساکن هستند و اگر ما بخواهیم این جمعیت را وارد مشارکت ساخت و ساز منزل خودشان کنیم باید محرک های توسعه را افزایش دهیم تا در پی آن ماندگاری این افراد در محلات خود بیشتر شود.

وی آغاز فعالیت شهرداری در زمینه ساخت فضای سبز را از جمله اقدامات مهم دانست و ادامه داد: شهرداری در چند سال گذشته علی رغم تملک سنگین با خرید املاک در محلات هدف به مبحث مهم فضای سبز ورود پیدا کرده، البته در بودجه های سالیانه به سرانه های فرهنگی و ورزشی هم توجه شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به افت شدید صدور پروانه ساخت و ساز در چند سال اخیر، یادآور شد: در شرایط فعلی بودجه شهرداری ها به صدور پروانه باز می گردد اما در طی چند سال گذشته با افت شدید ساخت و ساز و صدور پروانه مواجه بودیم اما با این وجود میزان اعتبارات در بافت های فرسوده کاهش داده نشده است و بر حسب میزان بودجه ای که هر سال داریم میزان اعتبارات برای این محلات هدف تخصیص داده شده است تا بتوانیم محرک های توسعه را ایجاد کنیم.

جانقربان با بیان کارهای صورت گرفته توسط شهرداری در محلات هدف، گفت: ۱۷ محور به عنوان گذرهای تاریخی، گردشگری و مذهبی در محلات هدف شناسایی و نسبت به احیاء این گذرها از قبیل زیرساخت های خدمات رسانی، کف سازی، جداره سازی، حذف زوائد و پیرایش این محلات با اعتبارات اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری اقداماتی انجام شده است و تاکنون در محور فرهنگی در دو منطقه یک و هفت خدماتی صورت گرفته است.

وی با اشاره به محرک های توسعه و ارائه تسهیلات در خصوص احیاء بافت فرسوده توسط شهرداری قم، بیان کرد: شهرداری در بخش احیاء بافت های فرسوده مصوب حدود ۷۵ درصد بخشودگی عوارض واحدهای (مسکونی) دارد و پروانه ساخت این مناطق به صورت ویژه صادر می شود که کلیه این اقدامات در راستای سند ملی باز آفرینی شهری صورت می گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم خاطرنشان کرد: ۱۵۷۰ هکتار بافت فرسوده در ۶ منطقه شهری گسترش دارد و اگر به طور میانگین سالیانه ۱۰ درصد این بافت ها احیاء شود در مدت ۱۰ سال می توانیم این بافت های فرسوده را احیاء کنیم.

جانقربان با اشاره به افزایش صدور پروانه ساخت و ساز در دو سال اخیر در بافت فرسوده عنوان کرد: در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ میزان صدور پروانه در بافت فرسوده افزایش داشته است و در سه ماهه اول سال جاری نیز نسبت به سه ماهه اول سال گذشته با افزایش تقاضا در این محلات هدف روبرو بودیم اما باید توجه داشت که ۴ هزار هکتار نیازمند بازآفرینی است که به دلیل تسهیلات زیادی که نیاز است فقط ۱۵۷۰ هکتار آن مصوب شده است.

وی با اشاره به ۳۰۰ هکتار سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه نشین در شهر قم، گفت: بخشی از این سکونتگاه ها در حریم و بخشی در محدوده است اما حدود ۸۰ هکتار مصوب آن در محدوده است که در ۱۳ محله تقسیم شده و بر اساس آنچه که نیازمند باز آفرینی است اقداماتی توسط شهرداری، دولت و دستگاه ها انجام می پذیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ابراز داشت: یکی از نگرانی های مهم در سکونتگاه ها مباحث مربوط به مسائل اجتماعی است که کلیه دستگاه ها با آن مواجه هستند، البته در راستای این دغدغه مندی دستگاه‌های نقش آفرین شامل بهزیستی، سازمان های مردم نهاد، اداره کل راه و شهرسازی، استانداری و کلیه نهادهای نقش آفرین به این امر مهم پرداخته اند و با تخصیص اعتباراتی به مسائل فرهنگی و ورزشی این محلات توجه شده است.

جانقربان ادامه داد: زمین هایی در این محلات به منظور ایجاد فضای سبز در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و به همت فرماندهی نیروی انتظامی قم و اعتبارات دولتی، کلانتری در این محلات احداث شده است، همچنین آسفالت معابر و محلاتی که نیازمند بازسازی بودند؛ انجام شده و ساخت ۲ سرای ورزشی در شهرک فاطمیه در سال جاری شروع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار نفر در این ۸۰ هکتار سکونت دارند، گفت: با تغییر نگرشی که در این دستگاه ها حاکم شده امید است اگر اعتبارات اختصاص داده شود با مدیریت خوب بتوان وضعیت این سکونتگاه ها را بهبود بخشید.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم خاطرنشان کرد: بخش زیادی از ساکنین این سکونتگاه ها غیر بومی هستند که حتی در مرکز شهر نیز می باشد البته شهرداری در این زمینه کارهای خوبی در بحث فرهنگی و خدمات شهری انجام داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار