مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش خبر داد:

فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی آموزش‌و پرورش از شهر سیل‌زده آق قلا آغاز می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش از آغاز رسمی فعالیت‌های پایگاه تابستانی از فردا، دهم تیر، در شهر آق قلا خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۵۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی آموزش‌و پرورش  از  شهر سیل‌زده آق قلا  آغاز می‌شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده در مورد اوقات فراغت دانش‌آموزان گفت: «فصل تابستان و اوقات فراغت فضای بسیار خوبی است که دانش‌آموزان فارغ از دغدغه‌ها درسی و نگرانی‌های امتحانات و تحصیلات به فعالیت‌هایی که خودشان علاقه‌مند هستند، بپردازند.»

او افزود: «همان طور که می‌دانید قانون‌گذار فعالیت اوقات فراغت جوانان را به وزارت ورزش و جوانان سپرده است. آموزش و پرورش هم بر اساس آن جمله معروف که مدرسه تعطیل می‌شود اما تربیت نمی‌شود قطعاً فعالیت‌های هر ساله‌ای را برای دانش‌آموزان پیش‌بینی کرده است. امسال هم ستاد اوقات فراغت در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با مسئولیت علیرضا کاظمی راه‌اندازی شده است و دبیری آن بر عهده اداره کل فرهنگی و هنری قرار گرفته است. بخش‌های دیگر وزارت آموزش و پرورش و معاونت‌های مختلف نیز با معاونت پرورشی و فرهنگی در این زمینه با رویکرد تشکل‌های دانش‌آموزی همکاری می‌کنند.»

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: «چهار تشکل ویژه دانش‌آموزان شامل سازمان دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و همچنین جمعیت جوانان هلال احمر تشکل‌های دانش‌آموزی را شکل می‌دهند و با رویکرد فعال‌سازی این بخش‌ها جلسات مختلفی برگزار شده و نتایج بسیار خوبی داشته است و امسال حدود ۳۰ هزار مدرسه و پایگاه آماده پذیرایی از دانش‌آموزان هستند.»

او ادامه داد: «پایگاه‌های اوقات فراغت شامل تعدادی از مدارس در کنار مراکز دارالقرآن، کانون‌های فرهنگی و هنری، اردوگاه‌ها و همچنین سالن‌های ورزشی آماده اجرای فعالیت‌های اوقات فراغت با میل و رغبت دانش‌آموزان هستند که اول تیر آغاز می‌شود و ظرف مدت دو ماه یعنی هشت هفته این فعالیت ادامه خواهد داشت که البته هفته اول هفته ثبت‌نام در این فعالیت‌هاست و به صورت نمادین هم فعالیت‌های پایگاه تابستانی به واسطه سیلی که ابتدا در استان گلستان اتفاق افتاد دهم تیر در شهر آق‌قلا آغاز به کار می‌کند و همه آماده هستند تا تابستان خوبی را برای دانش‌آموزان رقم بزنند.»

مسیب‌زاده در مورد برگزاری مسابقات قرآنی گفت: «همان طور که مستحضر هستید امسال سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور را در مرحله چهارم که در واقع مرحله کشوری است در تابستان دنبال خواهیم کرد و خدا را شاکریم که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مسابقات قرآن 5 مرحله‌ای است و مرحله بین‌المللی نیز دارد که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود. امسال مرحله بین‌المللی مسابقات در فروردین برگزار شد که اتفاق بسیار ارزشمند و معنوی ویژه‌ای بود.»

او ادامه داد: «همچنین چهارمین دوره مسابقات فرهنگیان در ایام تابستان برگزار می‌شود که این هم جای افتخار دارد. علیرغم اینکه در آغاز تاخیر داشتیم ،چهار سال است که به‌صورت مداوم مسابقات فرهنگیان برگزار می‌شود و چهارمین دوره آن تابستان امسال در کنار مزار شریف حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و زمینه برای حضور دانش‌آموزان نیز مهیاست.»

مسیب‌زاده گفت: «همانطور که می دانید یکی از فعالیت‌های متنوع مسابقه‌ای را در آموزش و پرورش داریم که جا دارد من یادی کنم از زحمات ستاد عالی مسابقات قرآن کشور که همواره یار و مدد کار ما در انجام این مسابقات هستند و همچنین مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که انصافا با علاقه و باور قلبی حمایت و کمک می‌کنند و در واقع ما یک خانواده هستیم که این فعالیت‌ها را پیش می‌بریم و ۱۴ عنوان مسابقه در حوزه قرآن، نماز و عترت برگزار می‌کنیم.»

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره رشته‌های مسابقات قرآن، عترت و نماز گفت: «مسابقات قرآنی شامل حفظ قرآن، مفاهیم یا تفسیر و همچنین قرائت قرآن را است و در حوزه عترت نیز مسابقات صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه و مداحی را داریم و در حوزه نماز، اذان، انشای نماز و احکام نماز را داریم در بخش حفظ رشته‌های مختلف اعم از حفظ ویژه، حفظ موضوعی، حفظ جزء ۳۰ قرآن و حفظ کل قرآن مد نظرمان است که با برگزیدگان مراحل قبل مسابقات دو بخش مسابقات آوایی شامل خواندن و تلاوت قرآن، اذان، مداحی و تواشیح در شهر مشهد مقدس برگزار خواهد شد و بخش مسابقات پژوهشی در شهر زنجان برگزار می‌شود.»

او افزود: «باید از همکاران بسیار خوبم در دو استان خراسان رضوی که همواره یک پای ثابت هر ساله مسابقات هستند و همچنین از عزیزانمان در استان زنجان که از سال‌ها قبل بر اساس یک برنامه پنج ساله که پیش‌بینی کرده بودیم انشاالله امسال در تابستان میزبان خوبان قرآنی کشور هستند.»

مسیب‌زاده در مورد مراحل مسابقات قرآن، عترت و نماز گفت: «مرحله اول مسابقات که در سطح مدرسه است که در هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز در پایان آذرماه هر ساله برگزار می‌شود. سال تحصیلی گذشته حدود 7 و نیم میلیون نفر دانش‌آموزان در این مسابقات شرکت کردند. البته همه شرکت‌کنندگان، گل‌های بوستان قرآن هستند اما نمایندگان و برگزیدگان مرحله استانی در قالب حدود ۴ هزار نفر از دانش‌آموزان در مرحله کشوری شرکت خواهند کرد که با سهمیه انتخاب شدند.»

او درباره برآیند ایجاد فرهنگ قرآنی در آموزش و پرورش گفت: «بخشی از این امر را باید به اولیای دانش‌آموزان بسپاریم و در واقع وقتی وظایف‌مان را برای دانش‌آموزان انجام می‌دهیم اولین گروهی که تاثیرات آن را ملاحظه می‌کنند اولیای دانش‌آموزان هستند و گروه بعدی جامعه و مسئولان کشور هستند.»

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «خدا را شاکریم که در دیدار امسال معلمان با مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ اتفاق بسیار خوبی رقم خورد و حضرت آقا از فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش اظهار رضایت کردند. به هر حال دانش‌آموزانی که آموزش و پرورش، پرورش داده همین عزیزانی هستند که امثال مدافعان حرم را ایجاد کردند و فعالیت‌های ارزشمند بسیج را دنبال می‌کنند. این و فعالیت‌های ارزشمندی که در بخش‌های مختلف فرهنگی کشور انجام می‌گیرد در واقع توسط همین معلمان آموزش داده شده و من فکر می‌کنم فضای بسیار خوبی در آموزش و پرورش شکل گرفته است. علیرغم اینکه بارها تاکید کردیم برای رسیدن به سرمنزل راه نرفته بسیار است اما بابت اتفاقاتی که در این زمینه افتاده است خدا را شاکریم.»

او گفت: «همه باید در زمینه فعالیت‌های قرآنی و دینی تلاش کنیم و این امر منحصر به آموزش و پرورش نیست و همه بخش‌های فرهنگی کشور و حتی اولیای دانش‌آموزان باید برای رسیدن به این هدف بزرگ به آموزش و پرورش کمک کنند.»

مسیب‌زاده در مورد نشر و توزیع کتاب‌های دینی و قرآن گفت: «آموزش و پرورش در همه امور ید واحده است و در این زمینه هم کار تهیه، توزیع و نشر کتاب‌های درسی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انجام و در واقع کتاب‌های درسی قرآنی نیز در آنجا مهیا می‌‌شود. آموزش و توانمندی نیروی انسانی توسط منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود. در بخش دیگر هم مکمل کتاب درسی تدوین می‌شود که قطعا همه اینها به هم وابسته هستند. اما در حوزه حفظ قرآن نگاه‌مان به کتاب‌های درسی است و سعی می‌کنیم از تکرار پرهیز کنیم. مراکز دارالقرآنی که وظیفه آموزش‌های مکمل کتاب‌های درسی دارند تمام نگاه‌شان به کتاب‌های درسی و تکمیل آن است. باید عرض کنم همه فعالیت‌ها در کنار هم انجام می‌شود و از هم جدا نیست.»

او ادامه داد: «در حوزه مسابقات اتفاقات بسیار ارزشمندی در حال اجرا است و رشته‌های مختلف مسابقات برگزار می‌شود و بیش از ۱۰۰ نفر از اساتید و داوران ملی و بین‌المللی در مسابقات حوزه قرآن، عترت و نماز مشارکت دارند.»

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: «بر اساس هماهنگی که با کمیته فنی ستاد عالی مسابقات داشته‌ایم اساتید و داوران در رشته‌های مختلف از بهترین‌ها هستند. زیرا همانطور که می‌دانید برخی از رشته‌ها نوپا هستند و برخی از رشته‌ها زیر ۷ سال سابقه دارد؛ مانند مسابقات صحیفه سجادیه که اتفاق بسیار ارزشمندی است. اکنون صحیفه سجادیه از مهجوریت هم در حوزه‌های علمیه خارج شده است و مدارس ما در مسابقات مختلف آن شرکت کردند و در مسابقات نهج‌البلاغه قدیمی‌تر هستیم.»

70 عنوان کتاب در محتوای مسابقات قرآن، عترت و نماز تولید کردیم

او درباره تولید کتاب‌های متناسب با فهم و درک دانش‌آموزان برای مسابقات قرآن، عترت و نماز تولید شده است گفت: «حدود 70 عنوان کتاب در این زمینه تولید کردیم. تفسیر نمونه جزء منابع آزمون تفسیر است اما برای استفاده دانش‌آموزان خلاصه شده است و ۷ عنوان کتاب برای صحیفه سجادیه، 7 عنوان کتاب در زمینه نهج‌البلاغه و 7 عنوان کتاب تفسیر با عنوان بهره بیشتر تولید شده و در واقع تمام آن‌ها جز منابع مسابقات است که متناسب با فهم و دانش‌آموزان تهیه شده است.»

بیش از ۳۴ هزار هیئت مذهبی در مدارس داریم

مسیب‌زاده در مورد فعالیت‌هایی مذهبی داخل مدارس گفت: «اکنون در مدارس بیش از ۳۴ هزار هیئت مذهبی داریم که در واقع از سوی خود دانش‌آموزان و مسئولان مدرسه اداره می‌شود و این هیئت‌های مذهبی به صورت خودجوش از سوی دانش‌آموزان بدون اینکه بخواهیم به آن‌ها از نظر مالی کمک کنیم اداره می‌شوند و در واقع تبلور عینی فعالیت این هیأت‌ها در مراسم سوگواره احلی‌من‌العسل همزمان با روز ششم محرم هر سال دیده می‌شود چرا که دانش‌آموزان به تاسی از حضرت قاسم بن الحسن(ع) گرد هم می‌آیند که شور و شوق خاص دارد و کار مشترکی است که با حضور همه دستگاه فرهنگی کشور انجام می‌شود.»

او ادامه داد: «در سالنهای ورزشی نیز توجه ویژه به مسائل فرهنگی و قرآنی دارند. در کانون‌های فرهنگی و تربیتی یکی از درس‌های ثابت آموزش قرآن است و در تشکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی یک شعار قرآنی و آیه سال دارند که دانش‌آموزان باید این آیه را حفظ کنند.»

بهترین مسیر توجه به قرآن است

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: «باید بگویم که فضای قرآنی فضای غالب در فضا‌های آموزشی و پرورشی است و انتظار هم همین است و عرض کردم هر جا که نقص داشته باشیم باید به خودمان رجوع کنیم و یکبار دیگر وظایفمان را مرور کنیم. این حق مردم است که در زمینه تربیتی دینی و قرآنی مطالبه‌گر باشند و بارها گفته‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است و اگر می‌خواهیم درگیر بیماری‌های روانی نشویم بهترین مسیر توجه به قرآن است و باید به طرف آموزش‌های دینی و مذهبی برویم تا دانش‌آموزان در این زمینه بیمه شوند.»

او تاکید کرد خانواده‌ها هم باید آموزش قرآن، عترت و نماز ببینند و گفت: «این نکته مهمی است اگر بخواهیم زمینه‌ساز یک فعالیت جدی در حوزه آموزش‌های قرآنی و دینی باشیم باید به بخش‌های مختلف توجه کنیم که یکی از این بخش‌های اثرگذار قطعا خود اولیا هستند.»

مسیب‌زاده گفت: «یکی از آموزش‌های اولیا در بحث نماز است. زمانی را مهیا کرده‌ایم تا در مورد اهمیت و شیوه‌های جذب به نماز به آن‌ها آموزش داده شود اما از آن طرف این را هم باید اذعان کرد که توان و فعالیت‌های آموزش و پرورش محدود است. ما ۴ اصل را در حوزه فعالیت‌های قرآنی به طور جد مدنظر داریم: اصل اول محوریت مدرسه است یعنی تمامی فعالیت‌ها باید در مدرسه شکل بگیرد. حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز داریم و باید طرح‌ها فراگیر و اثربخش باشد و برای همه دانش‌آموزان باشد؛ نه فقط برای دانش‌آموزان قرآنی بلکه باید همه دانش‌آموزان را تحت شعاع قرار دهد تا این شرایط مهیا شود.»

او افزود: «بخش مهم دیگر مشارکت‌پذیری و توسعه مشارکت است بخش‌های مختلف فرهنگی و پرورشی کشور باید به کمک آموزش و پرورش بیایند. انصافا هم صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون فرهنگی هنری مساجد و مراکز مختلف کشور در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کرده‌اند و همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم فعالیت‌های اثر بخش قرآنی در کشور شکل دهیم.»

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: «اصل چهارم توجه ویژه به فعالیت‌های گروهی است که در تمامی فعالیت‌ها را با محوریت این 4 اصل انجام می‌دهیم.»

او در مورد برنامه آموزش و پرورش برای تربیت و جذب نیروی انسانی متخصص در زمینه قرآنی گفت: «تقریبا در ۵ سال گذشته 5 هزار نیروی متخصص قرآنی ویژه جذب کردیم که شاید در آموزش و پرورش بی‌سابقه بود و نیروهایی جذب شدند که متخصص قرآنی بودند. علاوه بر این برای هر سال دوره‌های توانمندسازی معلمان در زمینه کتاب‌های تازه تالیف شده و هم در بخش‌های مختلف برگزار می‌کنیم. در یک سال بیش از 750 نفر از مدیران دارالقرآن‌های سراسرکشور را گرد هم جمع کردیم و یکسال هم کارشناسان قرآنی مناطق کشور را گرد هم جمع کردیم. یعنی تمامی کسانی که در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در فعال هستند یک جمعیت تقریباً بیش از هزار و ۲۰۰ نفره که خودش عرض اندام زحمت‌کشان عرصه قرآنی هست که در سراسر کشور تلاش می‌کنند.»

مسیب‌زاده اشاره کرد: «امسال هم ان‌شاء‌الله این برنامه را در مرکز استان مازندران، شهرستان ساری در نیمه اول مهر و به صورت دو روزه برگزار می‌شود و تمامی انتظارات برای سال تحصیلی آینده را در آن گردهمایی مطرح و تبیین خواهیم کرد و بحث و بررسی انجام می شود و اساتید ویژه در این زمینه دعوت خواهند شد. فصل تابستان هم فصل فعالیت‌های تمهیدی ما است به طور مثال نمازخانه‌ها در فصل تابستان باید تجهیز، رنگ آمیزی یا بازسازی شوند.»

او در مورد اینکه آیا برنامه‌ای برای جذب نیروهای قرآنی آموزش و پرورش دارید گفت: «همانطور که گفتیم جذب نیرو در آموزش و پرورش یا از طریق دانشگاه فرهنگیان یا از طریق اعلام عمومی صورت می‌گیرد. البته با توجه به نیاز آموزش و پرورش هر ساله باید نیروهایی جذب شوند.»

فلسفه آموزش و پرورش اسلامی در تمامی کتاب درسی باید دنبال شود

مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره آموزش‌های قرآنی در سایر کتاب‌های درسی گفت: «این اتفاق بسیار ارزشمندی است که در واقع باید آن را در سند تحول بنیادین جستجو کنیم و بر اساس این سند باید دانش‌‌آموزان تمام‌ساحتی داشته باشیم و فلسفه آموزش و پرورش اسلامی در تمامی کتاب درسی دنبال شود. در این شیوه فقط درس قرآن، دینی، عربی مختص به فعالیت تربیتی و اسلامی نیست و این اتفاق در حال اجرا است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در این عرصه کار بسیاری زیادی کرده‌ا است. با حضور اساتید در این عرصه باید بتوانیم معجزات و تفکرات دینی را در تمامی دروس مدنظر قرار دهیم. اگر معلم ریاضی سر کلاس هست باید بداند ریاضی علم دین است و در حوزه های علمیه‌ در گذشته ریاضی تدریس می‌شد و بسیاری از علوم ریشه در فرهنگ اسلامی دارد.»

آموزش و پرورش عزم خود را جزم کرده تا سند تحول را اجرایی و عملیاتی کند

او افزود: «قطعا باید به فرهنگ اصیل اسلامی بازگردیم. در این فرهنگ سرشار علوم اسلامی که سرآمد جهان بوده است. باید دانش آموز تمام‌ساحتی به همه فعالیت‌های مختلف اعتقادی، مذهبی، دینی، ورزشی، فناورانه، زیبایی‌شناختی، اجتماعی و سیاسی توجه داشته باشد. این مساله در تمام کتابهای درسی مد نظر قرار و تحول جدیدی در این زمینه صورت گرفته است . در واقع توجه به فرمایش مقام معظم رهبری است که می‌فرمایند سند تحول بنیادین سند بسیار ارزشمندی است اما نیاز به اجرا دارد و اکنون آموزش و پرورش به شدت عزم خود را جزم کرده است برای اینکه این سند را اجرا و عملیاتی کند.»

به بحث مشارکت در امور تربیتی و قرآنی باور و ایمان داریم

مسیب‌زاده اشاره کرد: «ما به بحث مشارکت در امور تربیتی و قرآنی باور و ایمان داریم و باید از بخش‌های مختلفی که به ما در این عرصه کمک می‌کند تشکر کنم. از عزیزانمان در صدا و سیمای جمهوری اسلامی که در کار حفظ امسال کار بسیار ارزشمندی رقم زدند، همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی قرآن، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، روسای ادارات قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونان پرورشی استان‌ها، مشاوران و همه عزیزانی که به نوعی برای نشر و گسترش فعالیت‌های ارزشمند قرآنی زحمت می کشند باید تشکر کنم.»

او در خاتمه گفت: «امسال همزمان با نهم تیر، چهارمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز ویژه فرهنگیان از 9 تیر در مشهد مقدس با حضور 320 فرهنگی در چهار رشته روش تدریس احکام، نهج‌البلاغه، قرائت و حفظ قرآن و بخش ویژه امسال، حفظ کل قرآن برگزار می‌شود که اتفاق بسیار ارزشمندی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار