سیدجواد حسینی: فاصله مدیران در همه سطوح با ذی‌نفعان کاهش یابد

تهران (پانا)‌ - سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بر کاهش فاصله مدیران در همه سطوح با ذی‌نفعان تاکید کرد. او اعضای شورای معاونان، مدیران کل ستادی و استانی، مدیران مناطق و نواحی را ملزم کرد به‌طور روزانه به مدت ده دقیقه با مدیران مدارس، معلمان، دانش آموزان و اولیا به‌صورت تلفنی تماس بگیرند و در جریان مشکلات و مسائل قرار بگیرند تا فاصله تمام سطوح مدیریتی با مدارس کاهش پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۹۲۴۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد حسینی: فاصله مدیران در همه سطوح با ذی‌نفعان کاهش یابد

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، سید‌جواد حسینی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مشاوران وزیر، مدیران کل ستادی و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌های کشور، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و با قدردانی از زحمات سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: «باید به جامعه، تکریم بزرگان و صاحب‌نظران را آموزش دهیم و در نفی یکدیگر سخن نگوییم و عمل نکنیم. اما مهم استفاده از تجارب مدیران گذشته است بنابراین به‌صورت عملی این مدیریت دانش باید شکل بگیرد.»

او افزود: «در این دوره دو کار را باید در اولویت قرار دهیم؛ اول از کار مشترک، مستمر و مداوم دست برنداریم و دوم انسجام و فرهنگ‌ سازمانی را حفظ کنیم.»

باید نقطه مقابل تعارضات را نشانه بگیریم

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش ادامه داد: «همواره سازمان‌های بزرگ همچون آموزش‌ و پرورش در معرض تعارض به‌جای توافق و تعادل و واگرایی به‌جای همگرایی هستند و باید نقطه مقابل تعارضات را نشانه بگیریم.»

حسینی گفت: «باید فرهنگ ادراکات ذهنی‌مان را مشترک کنیم. لازم است به فهم مشترک برسیم و شفافیت سازمانی داشته باشیم، در علم مدیریت سازمان‌ها سه مدل کلبه‌ای، قاره‌ای و شیشه‌ای تعریف می‌شوند که در شکل قاره‌ای فقط نزدیکان مدیر سازمان از سیاست‌ها باخبر هستند، در شکل کلبه‌ای معاونان و مدیران، مطلعان سازمان هستند اما در سازمان شیشه‌ای همه ذی‌نفعان، مطلعان سیاست‌های سازمان هستند.»

او افزود: «برای فرهنگ‌ سازمانی به ارتباط مؤثر و سالم با شرکای آموزش ‌و پرورش نیاز داریم، باید ارتباط با جامعه را از طریق شرکا برقرار کنیم و خانواده، دولت، معلمان، تشکل‌های فعال و شناسنامه‌دار، هنرمندان، استادان دانشگاه و صاحب‌نظران، نخبگان و خیران و ... را با خود همراه کنیم.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «در فصل تابستان به تغییر و تحول نیروی انسانی نیندیشیم، چرا که در بسیاری از مناطق با همین نیروی انسانی تحولات انجام می‌گیرد و مدیران کل استان و مدیران نواحی باید مرتباً جلسات شورای معاونان را برای هماهنگی‌های بیشتر برگزار کنند.»

اصلی‌ترین اولویت کاری در آموزش ‌و پرورش اجرای متوازن سند تحول بنیادین است

در نهاد تحولی آموزش ‌و پرورش، سازمان تحول مدرسه است و کارگزار تحول معلمان هستند بنابراین معلم کارمند نیست، عنصر فعال تربیتی، علمی و اثرگذار است و اگر شأن و منزلت معلم را افزایش ندهیم، سطح جامعه ارتقا نمی‌یابد، بنابراین اگر افزایش انگیزش و صلاحیت‌ها در معلم صورت نگیرد در آموزش‌ و پرورش تحول نخواهیم داشت

سیدجواد حسینی اصلی‌ترین اولویت کاری در آموزش‌ و پرورش را اجرای متوازن سند تحول بنیادین اعلام کرد و گفت: «برای اجرای سند تحول بنیادین پاسخ به چند سؤال لازم است. چرا به آن تحول بنیادین می‌گویند؟ زیرا نهاد تحولی در جامعه آموزش ‌و پرورش است. تحول را با چه سازمانی اجرایی می‌کنند؟ پاسخ مدرسه است و اکنون به‌درستی بر روی رویکرد مدرسه‌محوری تمرکز شده است.»

او ادامه داد: «در نهاد تحولی آموزش ‌و پرورش، سازمان تحول مدرسه است، باید یادآوری کرد که کارگزار تحول معلمان هستند، بنابراین معلم کارمند نیست، عنصر فعال تربیتی، علمی و اثرگذار است و اگر شأن و منزلت معلم را افزایش ندهیم، سطح جامعه ارتقا نمی‌یابد، بنابراین اگر افزایش انگیزش و صلاحیت‌ها در معلم صورت نگیرد در آموزش‌ و پرورش تحول نخواهیم داشت.»

تعلیم و تربیت امروز از آموزش‌زدگی، کنکور، کلاس‌زدگی و امتحان‌زدگی رنج می‌برد

حسینی به چند جوهره اساسی سند تحول بنیادین کرد و آن‌ها را عارضه‌های تعلیم و تربیت دانست. او گفت: «تعلیم و تربیت امروز از آموزش‌زدگی، کنکور، کلاس‌زدگی و امتحان‌زدگی رنج می‌برد و برخی از این وضعیت به مدرسه میرا نام می‌برند لذا باید به سمت مدرسه مانا و زنده حرکت کنیم. تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی مهم است. در ساحت اخلاقی و اعتقادی تلاش بیشتری کنیم چراکه تربیت بر تعلیم مقدم است و ما متولی انسان تمام‌ساحتی هستیم.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «دومین جوهره سندتحول بنیادین چرخش‌های تحول‌آفرین است که در آن تعلیم و تربیت به‌ نظام آموزشی فرهنگی و اجتماعی تبدیل می‌شود و باید به‌ طور مرتب خلق موقعیت‌های یادگیری داشته باشیم.»

حسینی جوهره سوم را تعادل بخشی‌های هویتی دانست و افزود: «قبل از انقلاب بر هویت ملی تأکید می‌کردند و بعد از انقلاب فقط بر هویت دینی تمرکز کردیم و کم‌کم به این جمع‌بندی رسیدیم که هویت ایرانی، اسلامی و محلی مهم است همان‌طور که در سند تحول بنیادین هم بر تربیت چند ساحتی تأکید شده است.»

او گفت: «برای تحقق سه جوهره؛ ١٣١ راهکار در سند تحول بنیادین و شش خرده نظام دیده ‌شده است که خوشبختانه با تلاش همه همکاران کارهای خوبی صورت گرفته است و برنامه‌ها به سطح مناطق هم رفته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار