معاون کل وزارت بهداشت

واکسیناسیون رایگان برای گروه‌های هدف، در صدر اولویت‌های وزارت بهداشت است

تهران (پانا) - معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید واکسیناسیون رایگان برای تمامی گروه‌های هدف، در صدر اولویت های وزارت بهداشت است.

کد مطلب: ۹۲۳۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
واکسیناسیون رایگان برای گروه‌های هدف، در صدر اولویت‌های وزارت بهداشت است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ایرج حریرچی در نشست منطقه‌ای سلامت و تغذیه کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا صندوق کودکان سازمان ملل متحد اظهار کرد: این نشست فرصت مناسبی است تا تجربیات و تحولات نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران را با شما درمیان بگذاریم و امیدواریم دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه، کشور ایران در سال 1363 ساختار PHC را در کشور بنیان نهاده است، افزود: در تمام این ٤ دهه همگام با تغییرات جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی کشور، این سیستم نیز تحولات، تغییرات و نوآوری‌هایی را تجربه کرده است که حاصل آن دسترسی و پوشش وسیع خدمات بهداشتی درمانی و ارتقای شاخص‌های بهداشتی بوده است.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: تلاش نظام سلامت ایران بر این است تا برای همه جمعیت کشور و به خصوص کودکان، خدمات بهداشتی روزآمد شده و به هنگام را با کیفیت و کمیت قابل قبول در گستره کشور در مسیر اهداف توسعه پایدار فراهم آورد.

حریرچی با اشاره به اینکه، یونیسف اولین سازمان وابسته به سازمان ملل بود که در اوایل دهه ٥٠ میلادى در ایران گشایش یافت، گفت: واکسیناسیون کودکان علیه سل و نیز تجهیز اولین کارخانه شیر پاستوریزه در ایران از سوی یونیسف انجام شد.

وی ارائه خدمات واکسیناسیون برای تمامی گروه‌های هدف، صرف نظر از قومیت و ملیت و به شکل رایگان و طبق استانداردهای بین المللی را در صدر اولویت‌های وزارت بهداشت ذکر کرد و گفت: پاک شدن کشور از فلج اطفال، حذف کزاز نوزادی و اخیرا حذف گردش ویروس بومی سرخک و سرخجه، کنترل همه گیری‌های دیفتری و سیاه سرفه و تغییر وضع اپیدمیولوژیکی بار بیماری هپاتیت B از شیوع متوسط به شیوع کم از جمله دستاوردهای برنامه ایمن‌سازی بوده است و به زودی با ادغام واکسن‌های پنوموک و روتاویروس در جهت تقویت آن اقدام خواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: کاهش چشمگیر شاخص مرگ کودکان و نوزادان به واسطه نظام گسترش شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور و پرورش کودکانی سالم با تکامل مطلوب، بدون سوء تغذیه و با سلامت روانی، اجتماعی مطلوب یک اولویت مهم است که برای آن سیاست‌ها و برنامه‌هایی منطبق بر ECD را اجرا می‌کنیم. برنامه‌هایی نظیر مراقبت‌های دوره‌ای و غربالگری‌های کودک سالم، ترویج تغذیه با شیر مادر، پایش رشد، غربالگری و ارتقای تکامل کودکان، استقرار نظام مراقبت مرگ نوزادان و کودکان، برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های کودکان و توسعه خدمات احیا پایه و پیشرفته نوزادان و کودکان از جمله اقدامات وزارت بهداشت است.

به گفته حریرچی، اجرای برنامه‌های حمایتی تغذیه‌ای برای بهبود وضع تغذیه مادران و کودکان زیر پنج سال که منجر به بهبودی شاخص‌های تغذیه کودکان و مادران باردار، آموزش‌های تغذیه مستمر در زمینه کاهش مصرف قند، نمک و چربی و تغذیه سالم در مراکز خدمات جامع سلامت و مهدهای کودک از سوی حدود 1200 کارشناس تغذیه شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت شهری در حال اجرا است.

وی افزود: ما برای HIV نیز تغییر سیاست درمان به «پیشگیری و درمان برای همه» را اتخاذ کرده‌ایم و برای دستیابی به اهداف بین المللی 90-90-90 دسترسی به تست‌های تشخیصی را گسترش داده و مراکز جامع سلامت و آزمایشگاه‌ها برای تست اچ ای وی را تجهیز کرده‌ایم. نوزادان مبتلا به اچ ای وی بیشتری را در 48 ساعت اول تولد شناسایی می‌کنیم و جهت ارائه خدمات در مناطق محروم موبایل کلینیک اچ آی وی را در کشور راه اندازی کرده‌ایم.

حریرچی با اشاره به اینکه، تحریم‌هاى یکجانبه و ظالمانه امریکا علیه جمهورى اسلامى ایران، متاسفانه علیرغم شعارهاى اعلامى امریکا، سلامت و نیازهاى دارویى، پزشکى و غذایى مردم را مستقیما هدف قرار داده است، گفت: وقت آن است که سازمان‌هاى بین المللى مانند یونیسف، بهداشت جهانى و سایر آژانس‌هاى ملل متحد، قاطعانه وضع و تداوم تحریم‌هاى یکجانبه امریکا را محکوم کنند و عملا و بیش از پیش به یارى مردم و کودکان ایران زمین بشتابند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار