مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

بی‌‌شناسنامه‌ها در پیچ و خم کسب تابعیت ایرانی

تهران (پانا) - نزدیک به 16 سال از مطرح شدن موضوع تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی در مجلس می‌گذرد. حالا لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که این روزها پس از تنظیم در دولت و تصویب در مجلس در انتظار تایید شورای نگهبان است با ایرادات این شورا از بُعد امنیتی مواجه شده است.

کد مطلب: ۹۲۲۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
بی‌‌شناسنامه‌ها در پیچ و خم کسب تابعیت ایرانی

در هفته‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

ایراد امنیتی شورای نگهبان به لایحه تابعیت به فرزندان زنان ایرانی

چند دهه است که فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی مشکلات عدیده‌ای برای ازدواج، تحصیل و شغل خود دارند، چون نتوانسته‌‌اند تابعیت ایرانی بگیرند. قانونی که اکنون در کشور وجود دارد نتوانسته نیازهای این افراد را حل کند. حالا لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که این روزها پس از تنظیم در دولت و تصویب در مجلس در انتظار تایید شورای نگهبان است با ایرادات این شورا از بُعد امنیتی مواجه شده است. آنگونه که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره ایراد این شورا با لایحه اصلاح تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفته که لایحه با قانون فعلی تفاوت چندانی ندارد و فقهای شورای نگهبان معتقد بودند در ماده اول این لایحه مسائل امنیتی حذف شده است و موارد دیگری نیز در رابطه با این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام اینکه شورای نگهبان با کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مخالفتی ندارد گفت که علی‌رغم آنچه در رسانه‌ها به نقل از سخنگوی شورای نگهبان اعلام شده مبنی بر رد این لایحه، باید بگویم که شورای نگهبان با کلیات این لایحه موافق است و فقط به دو ماده از لایحه ایراد گرفته است.

به گفته او، یک مورد مربوط به اقامت پدر خارجی و موضوع امنیت است که جای بحث دارد و دیگری مربوط به این است که در صورت درخواست مادر، تابعیت تا ۱۸ سالگی اعطا می‌شود و در غیر این صورت فرزند می‌تواند بعد از رسیدن به ۱۸ سال درخواست تابعیت کند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی تابعیت اعطا می‌شود که در ایراد شورای نگهبان این بخش مورد بحث است.

سرنوشت طرح احیای سازمان ملی جوانان به کجا رسید

ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی موجب به حاشیه و انزوا رفتن امور جوانان کشور شده است، مشکلات جوانان از جمله بیکاری و ازدواج نیازمند ساختاری چابک و مستقل است، لذا دولت در ماده لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت مقرر کرده است که امور جوانان از وزارت ورزش و جوانان منتزع شود. طرح تشکیل «سازمان ملی جوانان و انتزاع اختیارات و وظایف این سازمان از وزارت ورزش و جوانان» با امضای بیش از 80 تن از نمایندگان مجلس بهمن ماه سال گذشته از سوی هیأت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد. محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره آخرین وضع طرح احیای سازمان ملی جوانان و تصمیم نمایندگان مجلس در این زمینه گفته است که در اولین جلسه‌ای که اواخر ماه رمضان تشکیل شد، تصمیم گرفته شد تا این معاونت تبدیل به یک سازمان مستقل شود و زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری قرار بگیرد.

تندگویان گفت که طرح اخیر مجلس آن چیزی نیست که مدنظر ما و دولت بود. از ابتدا مدافع لایحه دولت برای احیای سازمان ملی جوانان بودیم. طرح اولیه خود نمایندگان نیز به این صورت نبود. حدود 88 نماینده ای که طرح تفکیک را مجددا مطرح کرده بودند خواستار جدا شدن حوزه جوانان و تبدیل آن به معاونت ریاست جمهوری بودند. الان هم نمی‌گویم این اقدام بی فایده است. به هر حال روی تصمیم گیری‌های حوزه جوانان در داخل وزارت خانه موثر است. اما از نظر پاسخگویی سایر حوزه‌ها تاثیری ندارد.

آزادی 4 محیط‌بان بازداشتی کرمان

11 خرداد سال‌جاری دو نفر متهم به شکار غیرمجاز طی تعقیب و گریز با محیط‌بانان پارک ملی خَبْر استان کرمان بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند. در حین تعقیب و گریز موتورسیکلت (شکارچیان) در حال فرار، تعادل خود را از دست داد و واژگون شد. محیط‌بانان بلافاصله با نیروهای امدادی تماس گرفتند اما به‌دلیل صدمات وارده هر دو شکارچی متأسفانه فوت کردند. به دنبال شکایت خانواده شکارچیان فوت‌شده، سه محیط‌بان و یک همیار محیط زیست متهم به قتل عمد شده و از آن روز در بازداشت به سر می‌بردند که بنا به اظهارات سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آزاد شدند.

کاهش مراجعه مردم به پزشک به‌خاطر گرانی‌ها

افزایش نرخ تورم و تشدید قیمت کالاهای اساسی در کشور طی یکسال اخیر مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است که یکی از این مشکلات افزایش هزینه‌های مرتبط با نظام سلامت است و مشکلات مالی و گرانی‌ها به هزینه‌های درمانی هم رسیده است و به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، ‌مراجعات مردم به مراکز درمانی به دلیل گرانی‌ها کاهش یافته است.

افزایش تمدید مدت گذرنامه‌ها

قرار است مدت زمان اعتبار گذرنامه‌ها از ۴ سال به ۱۰ سال ارتقا یابد و بنا به گفته سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا، نیروی انتظامی موافق افزایش تمدید مدت گذرنامه‌ها است و کارهای کارشناسی در این ارتباط انجام شده است.

تبدیل سالانه یک درصد خاک ایران به بیابان

بیابان‌زایی یکی از مهم‌ترین معضلات زیست محیطی کشور است که در خلال سال‌های اخیر به دلیل فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی به ابعاد نگران کننده‌ای رسیده است. ایران ۱.۲ درصد از خشکی‌های جهان و ۳.۰۸ درصد مناطق بیابانی جهان را در خود جای داده است. حدود ۶۱ درصد از مساحت کشور در اقلیم خشک و فراخشک قرار دارد که ۳.۱ برابر درصد جهانی (۱۹.۶ درصد) است. بیابان‌زایی مفهوم گسترده‌ای را شامل می‌شود و همه مولفه‌هایی که به تخریب سرزمین منجر می‌شود و باعث کاهش کارایی سرزمین می‌شود در شمار تعریف بیابان‌زایی قرار می‌گیرد. محمد درویش، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها می‌گوید نرخ بیابان‌زایی در ایران حدود یک درصد اعلام شده است و این رقم یعنی سالانه یک درصد از خاک سرزمین از حیز انتفاع خارج می‌شود.

به گفته او، حدود 40 هزار روستا در کشور متروکه شده است و همه اهالی روستا، محل زندگی خود را ترک کرده‌اند این مساله نشان‌دهنده شدت بیابان‌زایی در ایران است.

دو مشکل عمده در بازسازی مناطق سیل‌زده

از وقوع سیل مخرب فروردین ماه سال جاری در برخی استان‌های کشور از جمله گلستان، لرستان و خوزستان تاکنون حدود سه ماه می‌گذرد. ارزیابی واحدهای آسیب‌دیده در سیل اخیر حکایت از وارد شدن خسارت به 169 هزار و 377 واحد مسکونی در 21 استان دارد که از این تعداد 11 هزار و 864 واحد نیازمند احداث در شهرها و 56 هزار و 449 واحد نیز نیازمند احداث در روستاها هستند. طبق گفته مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزایش قیمت مصالح و کندی پرداخت تسهیلات بانکی دو مشکل اصلی در بازسازی مناطق سیل‌زده است.

مرگ سالانه 60 هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات

سالانه حدود 8 میلیون نفر در جهان به دلیل مصرف مواد دخانی فوت می‌کنند و از این تعداد حدود 55 تا 60 هزار نفر ایرانی هستند. در ایران سالانه 10 هزار میلیارد تومان صرف خرید دخانیات شده و 30 هزار میلیارد تومان نیز صرف هزینه‌های بهداشتی درمانی افرادی که دخانیات استعمال می‌کنند، می‌شود. همچنین 70 هزار میلیارد تومان هم صرف هزینه‌های غیر مستقیم مثل ناتوانی و مرگ و میر زودرس می‌شود.

اجرای پرونده الکترونیک سلامت از ابتدای تیرماه

طرح پرونده الکترونیک سلامت در دستور نظام سلامت کشور قرار دارد و قرار است از ابتدای تیرماه این طرح در 6 استان اجرایی شود. به گفته حیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت پرونده الکترونیک سلامت در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه مصوب بوده است اما متأسفانه عملیاتی نشده است. در این زمینه آموزش‌هایی نیز به کادر بیمارستان‌ها داده شد اما در سال جاری عزم وزارت بهداشت برای اجرای این طرح جدی شده است.

به گفته او، طبق اطلاعاتی که وزارت بهداشت اعلام کرده است استان‌های مازندران، گلستان، زنجان، فارس، خراسان رضوی و گیلان در بخش دولتی نسخه‌نویسی الکترونیک را آغاز می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار