یک شکست و دو پیروزی؛ روز تلخ و شیرین امیدی‌ها در کمیسیون‌های مجلس

عارف کاندیدای ریاست کمیسیون آموزش نشد، حضرتی با قرعه‌کشی رئیس کمیسیون اقتصادی شد

تهران (پانا) - انتخابات هیات رئیسه چهار کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که فراکسیون امید در قیاس با عملکرد خود در صحن علنی، نمایش بهتری از خود نشان داد.

کد مطلب: ۹۲۲۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
یک شکست و دو پیروزی؛ روز تلخ و شیرین امیدی‌ها در کمیسیون‌های مجلس

ظهر امروز (یکشنبه) مهمترین اتفاق بهارستان نه در صحن علنی بلکه در کمیسیون‌ها افتاد. جایی که فراکسیون امید به رغم اتفاقات نه چندان خوشایند صحن علنی و سایر کمیسیون‌های مجلس، برای رسیدن به کرسی ریاست پنج کمیسیون اجتماعی، امنیت ملی و سیاست خارجی، آموزش و تحقیقات، اقتصادی و اجتماعی خود را آماده می‌کردند.

همه چیز مطابق زمان‌بندی اعلام شده پیش رفت ولی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این بین استثنا بود. انتخابات هیات رئیسه این کمیسیون که اصلی‌ترین کمیسیون بهارستان در راستای سیاست خارجی محسوب می‌شود قرار بود ظهر امروز برگزار شود ولی با عدم حضور اعضا در جلسه و به حد نصاب نرسیدن حاضران در کمیسیون این مهم به تعویق افتاد.

هنوز مشخص نیست علت حضور نیافتن این اعضا، آبستراکسیونی نانوشته است یا موضوعی تصادفی، با این حال اخبار رسیده حاکی از انصراف مصطفی کواکبیان به سود حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و علاء‌الدین بروجردی به نفع مجتبی ذوالنوری است و این یعنی، عزم جزم ولایی‌ها و امیدی‌ها برای ریاست بر یکی از مهمترین کمیسیون‌های بهارستان.

در این بین و به رغم برگزار نشدن انتخابات هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، انتخابات هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات برگزار شد ولی با یک اتفاق پیش‌بینی نشده و آن هم کاندیدا نشدن محمدرضا عارف، رئیس سال گذشته این کمیسیون بود.

در غیاب عارف، فاطمه سعیدی، نماینده اصلاح‌طلب تهران و محمدمهدی زاهدی، نماینده اصولگرای بهارستان به رقابت با یکدیگر پرداختند که مطابق انتظار، زاهدی که ریاست دو سال نخست این کمیسیون در مجلس دهم را عهده‌دار بود با 12 رای در مقابل 3 رای سعیدی به پیروزی رسید تا کرسی ریاست این کمیسیون نیز نصیب فراکسیون ولایی‌ شد.

محمود نگهبان سلامی و قاسم احمدی لاشکی نیز که جزء کاندیداهای فراکسیون مستقلان محسوب می‌شوند به عنوان نایب رئیسان کمیسیون انتخاب شدند. فریده اولاد قباد و علیرضا سلیمی نیز به عنوان دبیران این کمیسیون در کنار میرحمایت میرزاده که به عنوان سخنگوی کمیسیون آموزش در سال پایانی فعالیت خواهد کرد، انتخاب شدند.

«بهداشت» و پیروزی اصلاح‌طلبان

انتخابات هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز ظهر امروز با یک هفته تاخیر با رقابت یک ولایی و یک امیدی تمام عیار برگزار شد. علی نوبخت حقیقی کاندیدای اصلاح‌طلب این کمیسیون با حسینعلی شهریاری، کاندیدای اصولگرایان به رقابت پرداختند تا اینکه در نهایت قرعه فال را به نام امیدی‌ها زدند و نوبخت با 14 رای در مقابل 8 رای شهریاری در سال پایانی به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت شناخته خواهد شد.

نوبخت در دو سال ابتدایی کمیسیون بهداشت نیز ریاست این کمیسیون را عهده‌دار بود ولی در سال گذشته در جریان انتخابات با شکستی که در برابر شهریاری تجربه کرد، از ریاست بازمانده بود.

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین محمدحسین قربانی و مرتضی خاتمی را به عنوان نواب رئیس، اکبر ترکی به عنوان سخنگو، منوچهر جمالی و احمد حمزه را نیز به عنوان دبیران کمیسیون انتخاب کردند.

انتخابات هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی در سال چهارم دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز ظهر امروز برگزار و عبدالرضا عزیزی به عنوان رئیس این کمسیون و جایگزین سلمان خدادادی اصولگرا انتخاب شد.

سلمان خدادادی در سال گذشته حواشی بسیاری را به همراه داشت و به نظر می‌رسد یکی از دلایل کنار رفتن او از کرسی ریاست این کمیسیون، همین موضوعات باشد.

علی ساری و محمد وحدتی به عنوان نواب رئیس، ناهید تاج‌الدین و روح‌الله بابایی صالح به عنوان دبیران و جلیل مختار نیز به عنوان سخنگوی کمیسیون اجتماعی در سال پایانی فعالیت خواهند کرد.

خداحافظی یک همیشه رئیس

با این حال و در کنار برگزارنشدن انتخابات کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، یکی از مهمترین اتفاقات رخ داده در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون اقتصاددی رقم خورد. جایی که پیش‌بینی‌ها حاکی از ریاست ساده محمدرضا پورابراهیمی اصولگرا داشت ولی همه‌چیز در دقیقه نود تغییر کرد.

الیاس حضرتی در حالی که شاید خوش‌بین‌ترین امیدی هم گمانش را نمی‌کرد به عنوان رئیس یکی از اصلی‌ترین کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد تا رنگ شکست امیدی‌ها در کمیسیون آموزش اندکی کمرنگ‌تر شود.

نکته جالب این است که در جریان انتخابات هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی، تعداد آرا حضرتی و پورابراهیمی در عدد 11 برابر می‌شود و این یعنی تکرار شرایطی که سال گذشته در کمییسیون امنیت ملی اتفاق افتاده بود. سال گذشته در کمیسیون امنیت ملی تعداد آرا فلاحت‌پیشه و ذوالنوری در عدد 9 برابر شد و با قرعه‌کشی، فلاحت‌پیشه ریاست این کمیسیون را برعهده گرفت.

شانس خوب امیدی‌ها در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی سال جاری نیز تکرار شد و حضرتی در قرعه‌کشی توانست به عنوان آخرین رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم انتخاب شود.

اعضای کمیسیون اقتصادی در ادامه تغییرات خود، عامر کعبی و مهدی انارکی محمدی را به جای سیدحسن حسینی شاهرودی و عین‌الله شریف‌پور به عنوان نایب رئیسان این کمیسیون انتخاب کردند.

سیدتقی کبیری و داریوش اسماعیلی نیز با رای اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان دبیران کمیسیون اقتصادی انتخاب شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار