سیدرضا علوی*

تقسیم سود حداقلی

این روزها بازار سرمایه، به مدد گزارش‌های بنیادین شرکت‌ها و همچنین تورم موجود در دارایی‌ها، اعداد و ارقام خوبی را در شاخص و بازدهی به‌خود می‌بیند. حجم نقدینگی بالای سرازیر شده به‌سمت این بازار در کنار رکود در بازارهای رقیب، موجب شده، با وجود تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه، شاهد ثبت رکوردهایی در حجم معاملات نیز باشیم.

کد مطلب: ۹۲۰۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد

با نگاه به سالیان نه‌چندان دور در می‌یابیم که ماه‌های ابتدایی سال، زمان شروع رونق در معاملات و حجم گردش سهام و به‌تبع آن کسب بازدهی مناسب بوده است. فصلی پررونق و پربازده که از آن به‌فصل مجامع یاد می‌شود و نقدینگی پارک شده در بازار پول به‌امید دریافت سودنقدی و افزایش در قیمت‌سهام و همچنین اخبار خوب مجامع، به این‌سو سرازیر شده و معمولا پس از مدتی تا پیش از پایان شهریور، مجددا به مبدأ خود یعنی بازار پول بازمی‌گردد. اما به‌رغم پویایی بازار در این روزها، فصل مجامع در این سال‌ها تفاوت اساسی با دوره‌های پیشین دارد. پس از ابلاغیه وزارت‌اقتصاد در تیرماه سال‌گذشته مبنی‌بر ارائه بخشودگی‌مالیاتی ناشی از افزایش‌سرمایه از محل سودانباشته که به‌جهت تشویق سرمایه‌گذاری بیشتر شرکت‌ها و ترغیب آنها به‌عدم تقسیم بخش بیشتری از سود و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه با هدف کاهش نیاز به اخذ وام و ایجاد اشتغال بیشتر، صورت گرفت، عملا مسیر شرکت‌ها در تقسیم‌سود به‌درستی تغییر پیدا کرد و موجب شد تا شرکت‌های عظیمی مانند فولاد مبارکه و ملی مس و برخی پالایشگاه‌ها در مجامع خود، تقسیم سودی کمتر از انتظار سهامداران انجام دهند.

با گسترش استقبال از این ابزار تشویقی و مبدل شدن این رویه به فرهنگ تقسیم سود حداقلی سرمایه‌گذاران معادلات جدیدی را برای فصل مجامع تعریف خواهند کرد. هرچند انتقال سود سهام به‌حساب سرمایه و افزایش‌سرمایه از این محل در بلندمدت می‌تواند ارزش بیشتری برای سهامدار تولید و به‌شکل اهرمی در جهت افزایش سودآوری بنگاه عمل کند، اما بخش عمده‌ای از بازیگران بازار که همان سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت هستند را از شرکت در مجامع شرکت‌ها منصرف کرده است. این حقیقت را می‌توان در معاملات شرکت‌های بزرگ و استقبال کمتر از حد انتظار سرمایه‌گذاران در ماه‌های اخیر، مشاهده کرد. جایی‌که تحلیلگران از عدم هجوم نقدینگی به سهام این شرکت‌ها به‌رغم گزارش‌های بسیار خوب در عملکرد ماهانه و سالانه، متحیرند. با ادامه این روند در سال‌های آینده، قطعا از جذابیت حضور در مجامع کاسته خواهد شد زیرا این حضور نه‌تنها عایدی نقدی به‌همراه ندارد، بلکه ریسک نقدشوندگی سهام به‌لحاظ بسته و باز شدن نماد و همچنین ریسک تغییرات نرخ محصولات در بازارهای جهانی در این‌مدت را در پی خواهد داشت. به‌هر‌حال به‌نظر می‌رسد، نوستالژی «رونق فصل مجامع» با ادامه این رویه، رو به پایان است، مگر آنکه ابزار تشویقی موجود، ملغی شود یا شرکت‌ها با توجه به‌ کسب سودهای بسیار خوب، به‌لحاظ نقدینگی به‌مرحله بلوغ نزدیک شوند و سیاست توازن در افزایش سرمایه و تقسیم سود را در پیش بگیرند.

*کارشناس بازار سرمایه

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار