غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در تعطیلات تابستان

بوشهر(پانا)_ محقق و دانشجوی روانشناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت : اگر به مفهوم علمی و عامیانه اوقات فراغت توجه کنیم درمی یابیم که در کل به معنی بیکاری نیست.

کد مطلب: ۹۱۹۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در تعطیلات تابستان

فاطمه مهدی پور در گفتگو با خبرنگار پانا در راستای اهمیت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان بیان داشت : پس از یک سال تحصیلی سرانجام زنگ آغاز اوقات فراغت زده می شود. اوقات فراغتی که در کشور ما، بیش از 90 روز از زندگی را دربرمی گیرد و همین گسترش دامنه آن موجب شده که خانواده ها و نهادهای متولی برای گذران مناسب این ایام به فکر برنامه ریزی مناسب برای نوجوانان و جوانان باشند.

مهدی پور گفت : اگر به مفهوم علمی و عامیانه اوقات فراغت توجه کنیم درمی یابیم که در کل به معنی بیکاری نیست.

فاطمه مهدی پور با تأکید بر اینکه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان صرفاً به منظور تفریح و یا مشغول کردن آنها نباید باشد، افزود: باید نگرش‌ها نسبت به این موضوع تغییر کند بگونه ای که با برنامه ریزی صحیح، تقویت بُعد جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی و در نتیجه تکامل خود فرد با حضور در عرصه های مختلف تحقق یابد.

وی همچنین افزود: بچه ها به خاطر فشاری که در دوران مدرسه به آنها می آید دایم منتظر آمدن فصل تابستانند و فکر می کنند که نباید در تابستان کاری انجام دهند. در این شرایط والدین برای بچه هایشان برنامه هایی تدارک می بینند که عمده آنها شرکت در کلاس های آموزشی است. بسیاری از دانش آموزان به این دلیل به این کلاس ها مى روند که والدین به آنها فشار می آورند. به این ترتیب در بسیارى از مواقع برنامه هاى والدین براى اوقات فراغت بچه ها برای آنها حالت تکلیف پیدامى کند و نتیجه چندانی به بار نمی آورد.

مهدی پور تصریح نمود : گاهی والدین برای ثبت نام بچه ها در کلاس های مختلف با هم مسابقه می گذراند و اتفاقاً شرکت بچه ها در کلاس های هنری و ورزشی و …برای آنها هزینه زیادی هم به همراه می آورد. اما این آموزش ها غالباً تداوم نمی یابد و در نتیجه بچه ها از آنها چندان سودی نمی برند. ضمن این که در بسیاری از مواقع چنان که گفته شد به حالت تکلیف در آنها شرکت می کنند.

البته فرستادن بچه ها به کلاس های آموزشی بد نیست. اما نباید با زور و اصرار آنها را به کلاس های آموزشی فرستاد. درواقع بچه ها نباید احساس کنند که به اجبار باید در کلاس ها شرکت کنند. بلکه می توانیم آنها را به کلاس هایی بفرستیم که مهارت هایی مثل مکانیکی، نجاری، خیاطى، آرایشگرى یا گل سازى و …را در آنها بیاموزند.

مهدی پور گفت : به هر حال بسیاری از ما برای اوقات فراغتمان برنامه ریزی نمی کنیم و این در مورد اوقات فراغت دوره تابستان بچه هایمان هم صادق است. در حالی که با برنامه ریزی برای این دوره می توان به بچه ها کمک کرد تا خودشان و استعدادها و علایقشان را کشف کنند، مهارت هایی بیاموزند و حتی شیوه هایی برای برقراری مناسبات اجتماعی بهتر با والدین، دوستان و…را تمرین کنند.

و بر عکس اگر برنامه مناسبى براى اوقات فراغت بچه ها تدارک دیده نشود، از یک طرف کسالت و از سوی دیگر خشونت و رفتارهاى نابهنجار به سرعت میان برخی از آنها جا باز مى کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار