امیر مشهدی عباس: درجشنواره‌های مهم دنیا فیلم اهمیت دارد نه نام فیلمساز

تهران (پانا) - امیر مشهدی عباس، فیلمساز کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جشنواره‌های مهم دنیا را اهمیت فیلم به جای فیلمساز می‌داند و می‌گوید در این جشنواره‌ها مسئولان و داوران مرعوب نام یک فیلمساز نمی‌شوند.

کد مطلب: ۹۱۸۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
امیر مشهدی عباس: درجشنواره‌های مهم دنیا فیلم اهمیت دارد نه نام فیلمساز

امیر مشهدی عباس، کارگردان فیلم سینمایی «دوچ» که این روزها برای شرکت در جشنواره فیلم «زلین» در جمهوری چک حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره ویژگی‌های این فستیوال بین‌المللی گفت: این جشنواره یکی از بهترین جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان دنیاست که امسال پنجاه و نهمین دوره‌ آن برگزار می‌شود. به عنوان فیلمسازی که عملکرد این جشنواره در سال‌های گذشته را نیز بررسی کردم می‌توانم بگویم تفاوت‌های ماهوی بسیاری میان این جشنواره و جشنواره‌های مشابه آن در کشور خودمان دیدم.

این فیلمساز ادامه داد: یکی از تفاوت‌ها این است که جشنواره صرفا با تمرکز بر مخاطب کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شده است مثلا سانس‌های نمایش فیلم‌ها صبح‌ها ویژه کودکان و نوجوانان، بعدازظهرها ویژه کودک و خانواده و شب‌ها ویژه هنرمندان بلیت‌فروشی می‌شود.

وی افزود: نکته جالب این است که بلیت‌فروشی ها دقیقا متناسب با جدول سنی مخاطبان انجام می‌شود؛ یعنی اگر سن مراجعه‌کننده مناسب فیلم موردنظر نباشد به او بلیت فروخته نمی‌شود. امکان ندارد بلیت فیلم کودک را به یک نوجوان بفروشند و برعکس.

کارگردان فیلم «دوچ» درباره حضور این فیلم در بخش مسابقه جشنواره مذکور می‌گوید: استقبال خوبی از «دوچ» شد و حتی در نشست پرسش و پاسخ فیلم 30 دقیقه بیشتر از فیلم‌های دیگر به «دوچ» وقت داده شد. نشریه جشنواره هم که یک صفحه برای معرفی هر فیلم اختصاص می‌دهد، دو صفحه و نیم به «دوچ» پرداخت.

وی افزود: با توجه به اینکه فیلم «دوچ» در سی و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برنده جایزه یونیسف هم شده است، فیلم از این منظر نیز مورد توجه قرار گرفته است.

این فیلمساز که با نخستین تجربه بلند سینمایی خود در این فستیوال شرکت کرده است، درباره داوری‌های فستیوال «زلین» گفت: آثار کودک و نوجوان جداگانه داوری می‌شود. فیلم‌های دانش‌آموزی و دانشجویی هم در بخش‌هایی جداگانه داوری می‌شوند. به جای ورک‌شاپ‌ها و کلاس‌های مختلف هم فضایی صمیمی برای گفت‌وگوی همه شرکت‌کنندگان در جشنواره وجود دارد و شما به همان راحتی که می‌توانید با نیروهای خدماتی صحبت کنید می‌توانید با دبیر جشنواره هم‌صحبت شوید و این فضای صمیمی خیلی در برقراری ارتباط و انتقال تجارب و دانش تخصصی نقش دارد.

مشهدی عباس یکی از ویژگی‌های این جشنواره را اهمیت فیلم به جای شخص می‌داند و می‌افزاید: در جشنواره‌های مهم دنیا از جمله همین جشنواره تنها به فیلم اهمیت می‌دهند نه فیلمساز. یعنی مهم نیست شما فیلمساز معروفی از امریکا باشید یا یک چهره تازه‌کار از عراق یا افغانستان. نام فیلمساز نمی‌تواند مسئولان یا داوران جشنواره را مرعوب کند یا باعث تبعیض در نوع برخورد و نگاه شود. درحالی که در جشنواره‌های ما برخورد مسئولان جشنواره با یک فیلمساز تازه‌کار بسیار متفاوت با یک چهره شناخته شده است.

گفتنی‌است فیلم «دوچ» روایت غلام‌رضا پسر ۱۰ ساله‌ای است که به دنبال پولی برای تعویض دوچرخه کهنه‌اش و خرید دوچرخه جدید و قابل رقابت است تا این‌که متوجه جایزه‌ نهضت سوادآموزی می‌شود. اگر بتواند در روستا بی‌سوادی را باسواد کند می‌تواند جایزه‌ای به اندازه پول خرید دوچرخه بگیرد. در روستا هیچ بی‌سوادی نیست و تنها بی‌سواد روستا، پیرزنی بد اخلاق و ۹۰ ساله است که هم چشمانش ضعیف است و هم گوش‌هایش نمی‌شنود. اما غلام‌رضا تصمیم خودش را برای باسواد کردن پیرزن و دریافت جایزه گرفته است و ماجرا آغاز می‌شود....

فیلم سینمایی «ضربه فنی» غلامرضا رمضانی به بخش چشم‌انداز و سه پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به بخش مسابقه جشنواره زلین چک راه یافته است و در این جشنواره به نمایش درمی‌آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار