معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

ورود «تست بسندگی زبان فارسی» به سنجش سلامت نوآموزان در دستور کار است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از ورود «تست بسندگی زبان فارسی» به سنجش سلامت نوآموزان خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۸۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
ورود «تست بسندگی زبان فارسی» به سنجش سلامت نوآموزان در دستور کار است

رضوان حکیم‌زاده در نشست اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان گفت: «ایران در این زمینه جز کشورهای بسیار پیشرو است و در جهت رشد کلی به خصوص شاخص سلامت نشانگرها می‌گوید خیلی خوب حرکت کردیم.»

او ادامه داد: «سعی داریم با توجه به خوب بودن این طرح در صورت امکان این طرح را به ۲ سال قبل از دبستان به عقب بکشیم تا امکان شناسایی سریع تر صورت گیرد.»

حکیم‌زاده گفت: «اهمیت پیش‌دبستانی و غربالگری زیاد است و امیدوارم به این موضوع توجه شود. این سنجش و غربالگری در راستای عدالت آموزشی است. بسیاری از کودکانی که تا زمان ورود به مدرسه مشکلاتشان شناسایی نمی‌شوند کودکان مناطق محروم و دورافتاده هستند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «آمادگی‌های حواس ۵ گانه و ذهنی لازم است. امیدوارم یک آمار آمادگی و بسندگی زبانی درباره زبان فارسی را در این باره اضافه کنیم. باید به یادگیری زبان فارسی که مورد تاکید رهبری و کلید پیشرفت تحصیلی است، باید اهمیت داده شود زیرا کودکان باید در شرایطی باشند که امکان درک مطلب را در پایه‌های اول داشته باشند.»

او افزود: «در بررسی‌های انجام شده درباره افت تحصیلی و تکرار پایه، کودکان دیرآموز و کودکانی که در مناطق دوزبانه پیش‌دبستانی نگذرانند جزو این دست هستند. امیدوارم آزمون بسندگی برای ورود به دبستان را به این مجموعه اضافه کنیم تا بتوانیم در پیش دبستانی آمادگی لازم از نظر زبانی را ایجاد کنیم.»

حکیم‌زاده گفت: «۸۳ هزار دانش‌آموز دیرآموز در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. نگرانی هایی داریم که وضعیت یاددهی یادگیری آنان را مدیریت کنیم که مستلزم آموزش معلمان و مدیریت تراکم دانش‌آموزی و سختی کار معلمان است.»

او افزود: «انعطاف‌پذیری در برنامه درسی نیز در برنامه‌های تلفیقی مهم است تا در جهت انتظارات برنامه درسی تعریف کنیم و موفقیت‌های بیشتری برای دانش‌آموزان داشته باشیم.»

او درباره تعداد دانش‌آموزان پایه اول و پیش‌بینی آمار امسال گفت: «در سال گذشته یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۲۶۲ نفر دانش‌آموز پایه اول داشتیم. پیش بینی برای امسال یک میلیون و ۵۰۱ هزار با رشد ۱.۷ درصدی است.»

حکیم‌زاده گفت: «تعداد دانش‌آموزان کل دوره ابتدایی با احتساب دانش‌آموزان اتباع حدود ۸ میلیون و ۷۰ هزار نفر در سال گذشته بود که پیش بینی امسال ما ۸ میلیون و ۲۲۹ هزار با رشد ۲ درصد است.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «نرخ ثبت نام خالص پایه اول سال ۹۶، ۹۷.۱۶ بود که امسال نیز همین آمار به ۹۸.۱۸ ارتقا پیدا کرده است تعداد بازماندگان از تحصیل ۳۱ هزار و ۹۱۰ نفر بود که به ۳۴ هزار و ۴۵ دانش آموز با افزایش ۲ هزار و ۱۳۵ نفری رسید.»

او در پایان گفت: «اضافه کردن بررسی آمادگی زبان فارسی را در دستور کار قرار داده‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار