بطحایی در نشست صمیمی با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی:

آموزش‌وپرورش و معلم بالاترین امتیاز سرمایه اجتماعی را در کشور دارند

حقوق دانشجو معلمان را پیگیری خواهم کرد

تهران (پانا) - نشست صمیمی وزیر آموزش و پرورش با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی بعد از ظهر امروز برگزار شد.

کد مطلب: ۹۱۸۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌وپرورش و معلم بالاترین امتیاز سرمایه اجتماعی را در کشور دارند

سیدمحمد بطحایی در این نشست بر لزوم برگزاری نشست‌های بیشتر برای رسیدن به راهکارهای جدیدتر در حل مشکلات آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: متاسفانه کارکردهای فرهنگی آموزش و پرورش به دلایل مختلف نسبت به کارکردهای آموزشی آن کمتر شده است در حالی که مهمترین کارکرد آموزش و پرورش عمومی، فرهنگی-تربیتی است. به همین خاطر است که مهمترین پیام سند تحول بنیادین این است که مدرسه باید به کانون تربیتی تبدیل شود و حتی در بسیاری از کشورها آموزش و پرورش عمومی آنها نیز چنین رویکردی را دنبال می‌کند.

مهمترین کارکرد آموزش و پرورش تعمیق هویت بچه‌ها است

او ادامه داد: مهمترین مولفه در هویت، فرهنگ است و مهمترین کارکرد آموزش و پرورش تعمیق هویت بچه‌ها است تا بچه‌ها در دوران تحصیل مولفه‌های هویت را بشناسند و از آن پاسداری کنند و این یک حلقه مفقوده در آموزش و پرورش ما است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: براساس سند تحول بچه‌های ما در دوران مدرسه باید زندگی کردن را تمرین کنند در حالی که امروز مدرسه ما مهمترین وظیفه خود را حفظ معادلات و فرمول‌ها می‌داند، برای دانش‌آموزانی دست می‌زنیم که رتبه برتر شیمی و فیزیک آورده‌اند و برای رتبه برتر فرهنگی دست نمی‌زنیم. همچنین تاکید می‌کنم که نباید در هیچ جای آموزش و پرورش، رقابت فردی حاکم و رقابت گروهی در مهجوریت باشد.

بطحایی گفت: همانطور که تخریب و انحراف آموزش و پرورش کار ۱ سال و ۱ ماه و ۱ روز نیست، برخلاف سایر ساحت‌های اجتماعی، اصلاح تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش نیز کار ۱ سال و ۱ ماه و ۱ روز نیست. سیاست وزارت آموزش و پرورش اصلاح این رویکرد فعلی است آموزش و پرورش باید به این سمت برود که بچه‌ها مهارت‌های لازم را برای زندگی فردی و اجتماعی خود در مدرسه تمرین کنند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بچه‌ها باید اخلاق و صبوری را تمرین کنند و این چیزهایی است که آموزش و پرورش عمومی ما باید برای بچه‌ها تمرین کند اما متاسفانه امروز سبد یادگیری ما پر از لایه‌های دانشی به ویژه حافظه‌محوری است که به زودی دانش‌آموزان آن را فراموش می‌کنند، بنابراین این رویکرد باید اصلاح شود.

مردم همچنان اعتمادشان به معلمان بیش از سایر اقشار جامعه است

بطحایی گفت: آموزش و پرورش یک میلیون پرسنل شاغل در ۱۰۰ هزار مدرسه و ۶۰۰هزار کلاس درس دارد. براساس نظرسنجی‌ها همچنان معلم و آموزش و پرورش بالاترین امتیاز سرمایه اجتماعی کشور را دارند، مردم همچنان اعتمادشان به معلمان بیش از سایر اقشار جامعه است بنابراین یکی از وظایف ما این است که تا جایی که می‌توانیم باید از این پایگاه اجتماعی محافظت کنیم.

او با آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: مدرسه آینه جامعه است، مدرسه آینه‌ایست از بیرون مدرسه؛ ما تمام تلاش خود را می‌کنیم در آموزش و پرورش با رصد هوشمندانه نشانه‌گانی که نشان می‌دهد آسیب وارد می‌شود از آن جلوگیری کنیم و هر هفته در این باره جلسه داریم و باید حواسمان را جمع کنیم تا پایگاه اعتمادی مردم را به آموزش و پرورش حفظ کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چگونگی شکل‌گیری شبکه ملی سینا روبیک گفت: ما در آموزش و پرورش نیازمند شبکه ملی ارتباطات داخلی بین خودمان، معلمان، معلمان و مدیران با خانواده‌های دانش‌آموزان و ... هستیم. بنابراین برای راه‌اندازی این شبکه توانستیم با سازمان تبلیغات که دارای پلتفرمی در این زمینه بود، وارد مذاکره شویم، قراردادی امضا کنیم و شبکه سینا روبیک شکل گرفته و هیچ نفع شخصی در آن برای کسی وجود ندارد و ماهیت آن کاملا دولتی است.

انتصابات در وزارت آموزش و پرورش بر اساس فشار هیچ کسی نبوده است

بطحایی در پاسخ به سوالات دانشجویان راجع به اعمال فشار در برخی انتصابات نیز گفت: انتصابات در وزارت آموزش و پرورش بر اساس فشار هیچ کسی نبوده است، بنده با ۳۶ سال فعالیت، آخرت خود را برای دنیای دیگری نخواهم فروخت. اما باید آموزش و پرورش تعامل داشته باشد و آموزش و پرورش نیازمند همراهی نمایندگان، ائمه جمعه و جماعات، استانداران و کانون‌های مختلف و ... است و باید آن‌ها را در کنار خود داشته باشد.

او با اشاره به اینکه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود تاکید کرد: اگر مواردی از مشکلات دانشجویان در هیات امنا قابل حل است، باید هرچه سریعتر این اتفاق بیفتد و آن چیزی که نیاز به هیئت وزیران دارد بنده به نمایندگی از دانشجویان هم آن را به هیئت وزیران خواهم برد.

حقوق دانشجو معلمان را پیگیری خواهم کرد

وزیر آموزش و پرورش همچنین وعده داد حقوق دانشجو معلمان را پیگیری خواهد کرد تا قانون اصلاح شود.

بطحایی در ادامه تاکید کرد: فضای سیاسی و فعالیت‌های سیاسی در فضایی که معلم در آن تربیت می‌شود نباید فضایی بسته باشد. این معلم باید تحمل کردن و صبوری کردن را یاد بگیرد، اگر فرایندهای گزینش و حراست آن را ایجاد کرده باید اصلاح شود و داخل دانشگاه باید فضا سنگین نباشد، باید تشکل‌های مختلف حرف بزنند و نقد کنند و از مهمانان مختلف دعوت کنند. اهمیت این موضوع در دانشگاه شهید رجایی به نسبت سایر دانشگاه‌ها بیشتر است.

در ابتدای این دیدار نیز هر یک از نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی نظر پیشنهاد و انتقاد خود را بیان کردند که توجه به خوابگاه متاهلان، ساخت مسجد در دانشگاه، توسعه کمی و کیفی دانشگاه و همچنین توجه بیشتر به دانشگاه شهید رجایی و اعتماد به توانمندی‌های آن، تشکر از افزایش سطح علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر، تقویت همکاری آموزش و پرورش مناطق با برگزارکنندگان اردوهای تدریس جهادی در استان‌ها، اصلاح احکام حقوقی دانشجویان، توجه بیشتر به راهکارهای مختلف جذب نیرو از جمله راهکار جذب دانشجو معلمان، برگزاری دوره‌های بیشتر فرهنگی تربیتی در دانشگاه، توسعه کانون دبیران دانشگاه، توسعه گستره فعالیت شورای صنفی دانشجویان، یکپارچه‌سازی سیستم اطلاع رسانی آموزش و پرورش و توجه بیشتر به معلمان در شرایط سخت اقتصادی امروز از جمله مهمترین این موارد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار