علیرضا کاظمی: امر به معروف و نهی از منکر سخت‌ترین واجب فراموش شده است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی تاکید کرد امر به معروف و نهی از منکر شاید یکی از سخت ترین واجباتی باشد که به نوعی  در جامعه به فراموشی سپرده شده است

کد مطلب: ۹۱۷۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد
علیرضا کاظمی: امر به معروف و نهی از منکر سخت‌ترین واجب فراموش شده است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی ،جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر آموزش و پرورش با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی روح الله میرزایی، معاون اجتماعی ستاد احیار امر به معروف و مسیب زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز صبح امروز چهارشنبه 1 خردادماه برگزار شد.

علیرضا کاظمی در این جلسه گفت: امر به معروف و نهی از منکر شاید یکی از سخت ترین واجباتی باشد که به نوعی در جامعه به فراموشی سپرده شده است و متاسفانه جامعه ما امروز در مورد مسائل دینی کم کم به یک جامعه بی تفاوت تبدیل شده است و حتی در بعضی از مواقع در مورد مسائل اجتماعی و انسانی نیز بی تفاوت شده است که نشان می‌دهد باید بیشتر در این زمینه فعالیت کنیم.

او ادامه داد: اجازه می خواهم گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش در حوزه امر به معروف و نهی از منکر خدمتتان ارائه کنم تا متوجه شوید که دوستان ما در آموزش و پرورش با چه رویکردی گفتمان جدید آموزش و پرورش در حوزه امر به معروف و نهی از منکر را پیگیری می کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته اولین سالی بود که در این حوزه ورود پیدا کردیم ممکن است فعالیت‌ها خیلی عمق نداشته باشد اما امسال سعی می کنیم با همت بیشتر این برنامه ها را دنبال کنیم.

او خاطر نشان کرد: از روز اولی که فعالیت خود را به عنوان معاون پرورشی و فرهنگی در آموزش و پرورش آغاز کردم سعی کردیم فعالیت ها را تقسیم بندی کنیم و بر روی چند حوزه بیشتر تمرکز کنیم تا با توجه به نیازهای روز جامعه فعالیت‌ ها پیش برود.

کاظمی تصریح کرد: مهمترین مباحثی که در این فعالیت‌ ها مد نظر بوده است عبارتند از انقلاب اسلامی، اندیشه های امام خمینی (ره) و سبک زندگی اسلامی - ایرانی و فرمایشات مقام معظم رهبری که در همه این موارد اولویت هایی تعریف کردیم تا در سطح ملی بتوانیم آنها را انجام دهیم.

او ادامه داد: اقدامات فراوانی در حوزه های مختلف پرورشی و فرهنگی انجام می دهیم اما سعی کردیم در همه حوزه‌ها حداقل یک اقدام را به صورت برجسته و ملی انجام دهیم که اولین اولویت ما بحث توسعه، ترویج و تعمیق فرهنگ نماز، قرآن و عترت در آموزش و پرورش است که در همه حوزه های نماز، قرآن و عترت کارهای ارزشمندی انجام دادیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: در حوزه نماز توانستیم شورای عالی نماز را در سطح آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان شکل دهیم تا بتوانیم چارچوب محکمی برای توسعه فرهنگ توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در آموزش و پرورش و بخش های مختلف آن در زمینه کارهای تبلیغی، معرفتی و همچنین رصد و پایش برنامه های نماز به صورت نرم افزاری و سخت افزاری انجام دهیم که مهمترین فعالیت ما برگزاری جشنواره فرهنگی هنری گلدسته های سرو بود.

او خاطر نشان کرد: جشنواره گلدسته‌های سرو برای اولین بار در کشور برگزار می شود که دانش آموزان با استفاده از هنر در بحث توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز به صورت کشوری و ملی وارد می شوند که حدود ۵۰ هزار اثر هنری از سوی دانش آموزان برای این جشنواره ارسال شده است و قرار است اختتامیه این جشنواره امسال در استان گلستان برگزار شود.

کاظمی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم جریان بزرگی در کشور برای حوزه نماز به وجود بیاوریم فعالیتی شبیه اجلاس سالیانه نماز با عنوان اجلاس سالیانه دانش آموزی نماز در ۳۲ استان کشور برگزار می شود. همانطور که می دانید اجلاس سالیانه نماز یک بار در طول سال برگزار می شود اما اجلاس سالیانه دانش آموزی نماز در همه مراکز استان‌ها برگزار می شود که مطمئنم موج فرهنگی بسیار خوبی در ارتباط با نماز در سطح کشور رخ خواهد داد.

او تصریح کرد: در این جشنواره ما فعالیت های خلاقانه و برجسته مدیران موفق، طرح های موفق خدمتگزار موفق ، معلم موفق، منطقه موفق، مدرسه موفق و روحانی و امام جماعت موفق را در طول یکسال در سطح استان‌ها شناسایی و از آنها تجلیل می کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: از دیگر فعالیت های که در حوزه نماز انجام دادیم این است که پیام های و تکلیف هایی مقام معظم رهبری برای آموزش و پرورش در اجلاس های بیست و هفت گانه نماز طی سالهای گذشته تعیین کرده بودند را جدا کردیم تا ببینیم چه تکالیفی را انجام دادیم و چه کارهایی را باید انجام دهیم و در همین زمینه کتابی را تحت عنوان نور ولایت طراحی کردیم و از این کتاب در اجلاس بیست و هفتم رونمایی کردیم.

او افزود: در حوزه قرآن نیز تمرکز فعالیت های ما بر حفظ قرآن است زیرا معتقدیم بهترین مسیر برای انس با قرآن، حفظ قرآن است که باید از سوره های کوتاه آغاز شود که به همین منظور تمرکز را بر حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم گذاشتیم .

کاظمی گفت: در حوزه‌های مختلف پرورشی هفت پازل برنامه ‌ای تعریف کردیم که در این ۷ پازل برنامه‌ای به صورت عملیاتی در کف کلاس و مدرسه وارد شویم و از کلی گویی در این زمینه‌ ها پرهیز کردیم.

او ادامه داد: تفاهم نامه‌ای را با عنوان زنگ آسمانی با رادیو قرآن منعقد کردیم که روزانه ۵ دقیقه دانش‌آموزی قرآن می خواند و دانش آموز دیگری آن ترجمه می کند و سپس حجت الاسلام والمسلمین راستگو تحت عنوان قصه های عمو راستگو در عرض دو دقیقه یک تفسیر انجام می دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: علاوه بر این با کمک سازمان اوقاف و امور خیریه پوسترهایی برای حفظ قرآن برای هر کلاس تعریف کردیم یعنی حدود ۲۴۰ هزار پوستر طراحی کردیم که این پوستر ها در کلاس نصب می شود و اسامی دانش آموزان نوشته می شو د که یک رقابت نرم و خود ارزیابی بین دانش آموزان در این زمینه ایجاد می شود و امروز هم اختتامیه حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم در مصلای تهران برگزار می‌شود. و حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز در این طرح عضو شدند.

او خاطر نشان کرد: علاوه بر این در حوزه عترت نیز فعالیت‌های چشمگیری انجام دادیم که برای جلوگیری از طولانی شدن جلسه از بازگو کردن آنها پرهیز می کنیم.

کاظمی ادامه داد: سال گذشته امر به معروف و نهی از منکر را در اولویت برنامه‌های خود قرار دادیم و برای اولین بار دستورالعمل امر به معروف و نهی از منکر را تدوین کردیم و یک ساختار استانی، منطقه‌ای و مدرسه ای برای آن طراحی کردیم و به طور کامل در آموزش و پرورش این امر بومی سازی شد.

او ادامه داد: اما مهم‌ترین فعالیتی که در آموزش و پرورش در زمینه امر به معروف و نهی از منکر سال گذشته در مدارس کشور اجرا شد ایجاد شبکه امر به معروف و نهی از منکر با شعار هر مدرسه یک یاور معروف و هر کلاس یک یادآور معروف بود که کار بسیار ارزشمندی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در مدارس صورت گرفت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: بر اساس این طرح یکی از معلمان بنا بر محبوبیت در مدرسه به عنوان یاور معروف در مدارس انتخاب می شد و با دانش آموزان ارتباط برقرار می‌کرد و دانش آموزان نیز به عنوان پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر در مدارس بر چند معروف تمرکز می کردند و قرار است این شبکه را تقویت کنیم و جدی تر در آن وارد شویم علاوه بر این عمق بخشی به فعالیت‌ها در برخی آنها بازنگری خواهیم کرد.

او ادامه داد: برای اینکه فعالیت های این شبکه در مدارس ناتمام نماند یک جشنواره با عنوان جشنواره مفلحون طراحی کردیم که پس از ارزیابی های استانی از معلمان مدارس و دانش آموزان که در این شبکه موفق بودند و کارهای تحقیقاتی پژوهشی ، تبلیغی، ترویجی، خلاقانه و نوآورانه در مدارس انجام داده باشند در حضور ائمه جمعه تقدیر و تجلیل می شود.

کاظمی افزود: مهمترین فعالیتی که در مدارس دنبال می کنیم این است که بتوانیم سالیانه یک معروف را در مدارس ترویج کنیم که این یک کار بسیار ارزشمند است و به طور کلی در این حوزه به صورت جدی ورود پیدا کرده ایم و فکر نمی کنم هیچ دستگاهی با این جدیت و با این رویکرد در عرصه امر به معروف و نهی از منکر وارد شده باشد.

او خاطر نشان کرد: رویکرد آموزش و پرورش در حوزه مسائل فرهنگی تمرکز بر فعالیت های مدرسه ای است نه این که فقط بر فعالیت های نمادین کشوری و کم عمق تمرکز کنیم شاید فعالیت ها نمانیدن و کشوری جنبه تبلیغی و ترویجی داشته باشد اما جنبه اثربخشی ندارد بنابراین سعی کردیم در فعالیت های فرهنگی مواردی نظیر مشارکت دانش آموزان، کم هزینه بودن فعالیت، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فراگیر بودن فعالیت ها و جریان ساز بودن برنامه را دنبال کنیم.

در ادامه جلسه حجت الاسلام روح الله میرزایی گودرزی ، معاون اجتماعی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور ضمن تقدیر از فعالیت‌های آموزش و پرورش در زمینه امر به معروف و نهی از منکر مهمترین وظیفه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر را بستر سازی و گفتمان سازی در زمینه مسائل دینی، اجتماعی و نیاز های جامعه عنوان کرد.

او ادامه داد: همیشه وقتی از ستاد احیای امر به معروف و نهی منکر صحبت می کنیم مردم یاد گشت ارشاد می افتند در صورتی وظیفه اصلی ستاد توجه رسانی و بیدار کردن اذهان مردم برای احیای امر به معروف و نهی از منکر و این واجب الهی در جامعه است .

معاون اجتماعی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور خاطر نشان کرد: بسیاری از مسائل اجتماعی نظیر کنشگر های محیط زیستی بر اساس تفکر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است بنابراین باید سعی کنیم که این مسائل را در جامعه احیا کنیم .

او خاط نشان کرد: ایجاد شبکه امر به معروف و نهی از منکر با شعار هر مدرسه یک یاور معروف و هر کلاس یک یادآور معروف امری بسیار ارزشمند است و امیدواریم بتوانیم در چارچوب تفاهم نامه‌‌‌ای با آموزش و پرورش به منظور احیای امر به معروف و نهی از منکر اقدامات اساسی انجام دهیم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار