حسینی فر: هزاران دانش آموز حافظ جزء سی قرآن اول خرداد در نمایشگاه حاضر می شوند

تهران (پانا)- رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهر تهران خبر از همایش هزار نفری دانش آموزان حافظ جزء سی ام قرآن کریم در روز یکم خرداد در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم داد. تعداد 185 هزار نفر دانش آموز تهرانی برای شرکت در این مسابقه ثبت نام کرده اند.

کد مطلب: ۹۱۵۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
حسینی فر: هزاران دانش آموز حافظ جزء سی قرآن اول خرداد در نمایشگاه حاضر می شوند

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی (ره) از ۲۱ اردیبهشت‌ ماه مطابق با ششم ماه مبارک رمضان تا ۵ خرداد مطابق با بیستم ماه مبارک به مدت دو هفته از ساعت ۱۷ تا ۲۴، پذیرای عموم علاقه‌مندان و بازدید کنندگان است. این نمایشگاه با شعار «قرآن؛ معنای زندگی» و با حضور بیش از ۳۶۲ غرفه در ۱۲ بخش عفاف و حجاب، آثار هنری، عترت، فروش محصولات فرهنگی، ناشران مکتوب، پاویون رسانه‌های قرآنی، فضای مجازی، فروشگاه آثار و محصولات دیجیتال قرآنی، زنان و خانواده، کودک و نوجوان، بین‌الملل و بخش دستگاه ها و نهادها، برپا شده است.
آموزش و پرورش نیز به رسم هر سال با حضور پر رنگ در این دوره از نمایشگاه به ارایه فعالیت های فوق برنامه پرورشی و دینی دانش آموزان و فرهنگیان پرداخته است.
مجید حسینی‌فر، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با پانا می گوید: امسال بیست و هفتمین دوره برگزاری نمایشگاه قرآن کریم است که همه سال در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می شود و ما از سال 1390 تا الان به جز سال گذشته، مجری دوره های مختلف نمایشگاه قرآن بوده ایم.
حسینی فر با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، می گوید: ماه مبارک رمضان عظمتش به نزول قرآن است و نمایشگاه قرآن در این ماه یک مامن است. محل امنی است که بچه ها بیایند و هرچه از محیط پیرامون نمایشگاه نگاه می کنند فعالیت های قرآنی باشد و مشاهده نمایند.


معرفی غرفه های آموزش و پرورش در نمایشگاه قرآن
حسینی فر با اشاره به تجمیع نمایشگاه ها به دلیل جابجایی غرفه های بیرون از مصلی به داخل مصلی می گوید: تعداد غرفه های آموزش و پرورش هم مانند مابقی نهادهای شرکت کننده کاهش داشته است اما ما امسال 4 غرفه تجمیع شده داریم که شامل اجرای طرح های مصباح الهدی، حفظ موضوعی قرآن کریم و مدارس جامع تعلیمات اسلامی است. همچنین یک غرفه هم متعلق به اتحادیه اسلامی است که اجرای برنامه دارند و یک بخش اپلیکیشن فعالیت می کند که اکنون در بحث برنامه های قرآنی نمایش داده می شود. البته اتحادیه انجمن دانش آموزان، مستقل از آموزش و پرورش است اما چون فعالیت هایی که انجام می دهد در مدارس ما انجام می شود و فعالیت شان مرتبط با دانش آموزان است به همین دلیل غرفه ای به این اتحادیه داده شده تا فعالیت هایی که در مدارس انجام می دهند را معرفی کنند.
حسینی فر با اشاره به سایر غرفه های آموزش و پرورش می افزاید: یکی دیگر از غرفه های ما غرفه منادی تربیت است که آثار و محصولات قرآنی و کتاب هایی که در زمینه مسابقات و فعالیت های قرآنی چاپ شده و بیش از 64 موضوع است را نمایش می دهد.

وی می افزاید: در این غرفه مولفین کتاب های قرآنی را داریم که به صورت مستقیم با دانش آموزان و والدین شان صحبت کنند و نکاتی که در کتاب های درسی وجود دارد و برای دانش آموزان یا فرهنگیان مورد سوال است، توضیح دهند و راهنمایی کنند. آخرین غرفه ما هم آثار و محصولات دارالقرآن های ما می باشد. در هر منطقه یک دارالقرآنی وجود دارد که مرکز علمی فعالیت فوق برنامه قرآنی هستند و کارهای تخصصی تر از مدرسه در آنجا انجام می شود. در شهر تهران هم 27 دارالقرآن در حال فعالیت هستند. گوشه ای از فعالیت های این 27 دارالقرآن در این نمایشگاه ارایه می شود که در حوزه های آموزش تخصصی قرائت یا حفظ می باشد یا فعالیت های دیگری مانند قصه گویی قرآن کریم و غیره.
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به فعالیت های حاشیه ای نمایشگاه قرآن کریم می گوید: آموزش و پرورش در روز یکم خرداد، همایش هزار نفری از دانش آموزان را دارد که این دانش آموزان حافظ جزء سی قرآن کریم هستند و در طرح 1452 شرکت کرده اند و در آنجا مراسم قرعه کشی برگزار خواهد شد. وی می افزاید: تعداد 185 هزار نفر دانش آموز تهرانی در سامانه همگام برای شرکت در این مسابقه ثبت نام کرده اند.


نمایشگاه قرآن فرصتی برای ارایه فعالیت های قرآنی فوق برنامه مدارس
وی افزود: بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم با این هدف است که گوشه ای از فعالیت های قرآنی که در سطح مدارس انجام شده به نمایش گذاشته شود. زیرا آموزش و پرورش گسترده ترین دستگاهی است که فعالیت می کند و در آنجا فعالیت های قرآنی انجام می شود. در نمایشگاه قرآن سعی شده بخشی از همان فعالیت های فوق برنامه ای مدرسه ها به نمایش گذاشته شود و در ارتباط با فعالیت های مدرسه ای فقط بخش مولفین کتب درسی را داریم که به پرسش و پاسخ با دانش آموزان و فرهنگیان راجع به کتب درسی دینی پرداخته می شود اما اساس کار تمرکز بر فعالیت های فوق برنامه مدارس است که این فعالیت ها می تواند مرتبط با برنامه های فوق برنامه قرآنی باشد و یا بعد از زمان مدرسه صورت پذیرد و به نمایش گذاشته می شود.
حسینی فر در ارتباط با طرح مصباح الهدی در نمایشگاه قرآن می گوید: یکی از فعالیت هایی که در حین مدرسه انجام می شود حفظ مصباح الهدی است. کتاب هایی برای همه پایه های مختلف چاپ شده و در همه مدارس کار می شود. در طرح مصباح الهدی 14 عنوان کتاب برای چهارده معصوم تعریف شده است و با عنوان امام شناسی پخش شده تا دانش آموزان با سیره انبیا بیشتر آشنا شوند و هر استانی یکی از معصومین را به صورت شاخص تر کار می کند. مثلا در شهر تهران امام هفتم به عنوان امام شاخص جهت معرفی، مطرح شده است که مدارس روی آن کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه بازدید از نمایشگاه فقط به فرهنگیان اختصاص ندارد و برای عموم آزاد است، می افزاید: آموزش و پرورش مایل است همه به خصوص اولیای دانش آموزان بیایند و فعالیت های فوق برنامه ای که انجام داده است را ببینند.


اولین حضور آموزش و پرورش در بخش فضای مجازی نمایشگاه قرآن کریم
حسینی فر با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار است که آموزش و پرورش در بخش فضای مجازی حضور دارد، می افزاید: یکی از بخش هایی که در نمایشگاه قرآن کریم وجود دارد بخش مجازی است که سال های گذشته به نوعی به آن کمتر پرداخته شده اما امروزه با توجه به دسترسی افراد به فضای مجازی این فضا تغییر کرده است.فضای مکتوب همیشه هست و استفاده می شود اما با توجه به وسایل در دسترس ما مانندتبلت ها و موبایل ها موضوع فضای مجازی بیشتر کار شده است.
وی می افزاید: بخش مجازی یک فضای مستقلی در نمایشگاه دارد که اپلیکیشن ها و برنامه های مختلف را دارد و در بخش آموزش و پرورش اتحادیه انجمن های اسلامی هم به دلیل فعالیت های پررنگی که در این حوزه مجازی دارد و خاص برای دانش آموزان انجام می دهد به همین خاطر از آنها دعوت شده است تا حضور فعال داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار