در مقابل نافرمانی کودکان چه باید کرد؟

تهران (پانا) ـ وقتی کودکان لج می‌کنند و به قول معروف هیچ جوره حرف بزرگ‌ترها در گوش‌شان نمی‌رود خیلی از ما عاجز می‌شویم که واقعا چگونه باید با آنها رفتار کرد.

کد مطلب: ۹۱۴۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد
در مقابل نافرمانی کودکان چه باید کرد؟

به گزارش روزنامه آفتاب‌یزد، این مشکل زمانی شدت بیشتری پیدا می‌کند که بچه‌ها در میان جمع باشند و والدین هم برای آرام کردن فرزندانشان دچار استرس و اضطراب بیشتری شوند. فراموش نکنیم همان‌قدر که بامزه‌گی و شیطنت‌های کودکان شیرین و دلنشین است اذیت، لجبازی و نافرمانی‌هایشان نیز می‌تواند آزاردهنده و حتی کلافه‌کننده باشد؛ خصوصا وقتی در جمع یا مهمانی هستند و علاوه بر سلب آرامش از والدینشان، دیگران را هم کلافه می‌کنند. با توجه به اهمیت موضوع آفتاب‌یزد در این‌باره با عاطفه کیانی‌نژاد، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت و گو کرده است.
وی در این‌باره می‌گوید: والدین برای جلوگیری از نافرمانی کودک اولین چیزی‌که باید به‌خاطر بسپارند این است که تعداد درخواست‌ها و فرامین‌تان معقول باشد.
کیانی‌نژاد ادامه داد: دومین مسئله این است که در لحن و عمل خوشایند و منطقی باشید. گاهی کودکان به این دلیل نافرمانی می‌کنند که به‌خوبی می‌دانند والدین‌شان تسلیم می‌شوند و کار را خودشان انجام می‌دهند و گاهی نیز به این دلیل است که والدین انتظارات خود را به‌وضوح بیان نمی‌کنند.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اظهار کرد: برای جلوگیری از نافرمانی کودک، صریح و دقیق باشید زیرا کودک ممکن است نداند معنای" اتاقت را تمیزکن" چیست. همچنین گاهی والدین چنان پشت سر هم دستوراتی صادر می‌کنند که کودکان قادر به یادآوری آنها نیستند و نهایتا اینکه گاهی والدین از کودکشان خواهش می‌کنند که کاری را انجام دهند، در حالی‌که منظورشان این بوده که به او بگویند آن کار را حتما انجام دهند.
وی بیان کرد: والدین باید کاری را که از کودک می‌خواهند دقیق و با کلمات ساده و قابل فهم بیان کنند. برای مثال اگر می‌خواهید اتاقش را تمیز کند به او بگویید که چطور قدم به قدم آن کار را انجام دهد: "اسباب‌بازی‌هایت را جمع کن، لباس‌هایت را آویزان کن و..." هنگامی که او کل کار را فهمید، می‌توانید صرفا به او بگویید: "برو اتاقت را تمیز کن"
کیانی‌نژاد عنوان کرد: کودکان اغلب چنان غرق کارهایشان می‌شوند که واقعاً نمی‌شنوند شما چه می‌گویید. در چشمان او نگاه کنید و از او بخواهید دستورات شما را تکرار کند و بعد معنای آن را برای شما شرح دهند این روش در مورد کودکان حواس‌پرت نیز موثر است.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اظهار داشت: والدین باید دستورات را پیگیری کرده و نظارت کنند زیرا برخی والدین دستوری که داده‌اند را فراموش می‌کنند و آن را پیگیری نمی‌کنند لذا مطمئن شوید کودک دستورات شما را انجام داده است. علاوه براین، از دادن دستوراتی که واقعا لازم نیستند، اجتناب کنید. هنگامی که او را در حال انجام تکلیف مورد نظر می‌بینید با لبخند و تحسین او را تشویق کنید.
وی ادامه داد: اگرکودک از انجام دستورات والدین سرپیچی می‌کند مرتبا آن را تکرار کنید و حتی اگر او را جریمه کردید بازهم از او بخواهید که آن کار را انجام دهد. او را وا دارید تا با نظارت شما کار را انجام دهد و در تمام مراحل خونسردی خود را نیز حفظ نمایید.
کیانی‌نژاد در پایان گفت: دستورات را به‌صورت بازی در آورید بدین‌صورت که می‌توانید با کودک خود مسابقه بگذارید یا انجام مسئولیت‌ها را در قالب بازی از وی بخواهید. اگر دستورات را اطاعت نکرد برایش محدوده زمانی مشخص کنید تا طی آن دستور شما را اجرا کند و اگر آن کار را باز هم انجام نداد به او بگویید "یا کاری را که من گفتم انجام می‌دهی یا این‌که به تو کمک می‌کنم اونو انجام بدی و جریمه هم بشی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار