کاظمی: بسته آموزش عمومی قرآن تهیه می‌شود

تهران (پانا) - معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش از برنامه‌ریزی برای تهیه بسته کامل «آموزش عمومی قرآن» برای سطح کشور خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۴۶۸۴
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: بسته آموزش عمومی قرآن تهیه می‌شود

علیرضا کاظمی شب گذشته در حاشیه بازدید از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به خبرنگار پانا گفت: «نمایشگاه قرآن یکی از بهترین فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن است، آن هم در دوره‌ای که جامعه و همه ما به معنای واقعی نیاز به آن داریم، نه نیاز شعاری بلکه نیاز عملی. شعار امسال نمایشگاه بین‌المللی قرآن، "قرآن معنای زندگی" است که خیلی مهم است. چون در واقع تفسیر زندگی ما قرآن است و نهایتا آنچه ما در فعالیت‌های قرآنی دنبال می‌کنیم، متجلی‌شدن آموزه‌های قرآنی در رفتار و بخش‌های مختلف از زندگی ما است که اگر چیزی جز این باشد طبیعتا ظلم در حق قرآن است.»

او که در مراسم افتتاحیه بخش دانشگاهی این نمایشگاه هم شرکت کرده بود، ادامه داد: «نمایشگاه بین‌المللی قرآن فرصت بسیار ارزشمندی است. مجموعه فعالان قرآنی دور هم جمع می‌شوند و آخرین دستاوردهای خود را در حوزه‌های مختلف به جامعه عرضه می‌کنند، این یک حرکت فرهنگی و یک جریان فرهنگ‌ساز است و موجی از توجهات جامعه را به حوزه قرآن جلب می‌کند. در کنار همه ابتذال‌هایی که در فضاهای مجازی و فضاهای حقیقی امروز مشاهده می‌کنید، جلوه‌های زیبای انس با قرآن را هم در بین جامعه می‌بینید که جامعه ما تنها این گوشه‌های سیاه و لکه‌های سیاهی که بعضی مواقع نشان می‌دهند نیست، اتفاقا جلوه‌های زیبای جامعه اسلامی ما و نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه دانش‌آموزی فوق‌العاده فراوان، زیبا و دلپذیر است و همینطور در بخش‌های فرهنگی، هنری و قرآنی و فعالیت‌های اجتماعی.»

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «کار مهم نمایشگاه قرآن جریا‌ن‌سازی فرهنگی است، بعد دوم آن هم آشنایی قرآن‌پژوهان و قرآن‌دوستان و محبین قرآن با آخرین دستاوردهای پژوهشی و علمی است. روش‌ها و متدهای جدید آموزشی خصوصا برای حوزه‌های دانش‌آموزی نیز از بخش‌های مهمی است که در این نمایشگاه می‌تواند از طریق تبادل تجربیات صاحب‌نظران این حوزه جزو مهم‌ترین دستاوردهای نمایشگاه باشد.»

بهترین ابزار انتقال مفاهیم زیبای قرآن به جامعه استفاده از جلوه‌های هنری است

کاظمی گفت: «به نظر من اتفاقی که در این نمایشگاه می‌افتد و خارج از نمایشگاه کمتر شاید اتفاق بیفتد، آشنایی مردم و معلمان و مربیان قرآن با جلوه‌های هنری قرآن به عنوان بهترین ابزاری که می‌توانیم مفاهیم قرآنی را به مخاطبان‌مان منتقل کنیم، است. به نظر من بهترین ابزاری که می‌توانیم مفاهیم زیبای قرآن را با آن به جامعه منتقل کنیم و مخاطب از آن لذت ببرد و آن‌ها را دریافت کند، همین جلوه‌های هنری قرآن چه در ظاهر و چه در باطن است و یکی از مأموریت‌های مهم این نمایشگاه است. این سخن مولا علی (ع) را شنیده‌ایم که می‌فرماید: «إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ» مجموعه‌ای از زیبایی‌ها را شما می‌بینید، که اعجاز ظاهری و باطنی قرآن یکی از این زیبایی‌هاست که هنوز به خیلی از این زیبایی‌ها و جلوه‌ها و بطون قرآن نتوانسته‌ایم دست پیدا کنیم. من معتقدم نمایشگاه در حوزه دانش‌آموزی می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند و امیدواریم با وجود اینکه ماه مبارک رمضان است و بچه‌ها هم درگیر امتحانات‌شان هستند بتوانیم زمینه حضور دانش‌آموزان را هم در نمایشگاه فراهم کنیم.»

دعوت معاون وزیر آموزش‌وپرورش از دانش‌آموزان برای بازدید از نمایشگاه قرآن

او از همه دانش‌آموزان دعوت کرد تا از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بازدید کنند و از محصولات و تولیدات قرآنی در بخش‌های مختلف بهره ببرند. کاظمی گفت: «عده زیادی در نظام جمهوری اسلامی مشغول تولیدات قرآنی هستند و از این مسیر به نظام جمهوری اسلامی ایران هم در گردش اقتصادی، هم در تولیدات علمی خدمت می‌کنند. به نظر می‌رسد این بعد قضیه یعنی بازار فروش تولیدات قرآنی و اقلام مذهبی هم خیلی مهم است و می‌تواند قابل توجه باشد، اگر چه ما در بحث مباحث قرآنی به این مسائل کمتر توجه می‌کنیم. در مباحث قرآنی، معنویت قرآن و روح الهی قرآن را و آموزه‌های قرآنی و ارزش‌ها قرآنی را بیشتر دنبال می‌کنیم و هم عرضه‌کنندگان تولیدات قرآنی هم خیلی به دنبال منافع اقتصادی نیستند. تولیدکنندگانی که در همین نمایشگاه حاضر شده‌اند، بسیاری از تولیداتی که با هزینه‌های بسیار بالا تولید کرده‌اند را با همان عشق و علاقه‌ای که به قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت دارند در اختیار مردم قرار می‌دهند. به نظر من تولیدکنندگان خیلی به این بعد توجه نمی‌کنند اگر چه قابل توجه است، یعنی اگر قرار باشد که ما تولیدات قرآنی را افزایش بدهیم انتظار می‌رود که مردم هم استقبال بکنند و بخرند. ما در بخش آموزش و پرورش به تولیدات قرآنی در بخش‌های آموزشی و پژوهشی و هنری نیاز داریم و حتما هم ان‌شاءالله استفاده خواهیم کرد.»

حفظ دروازه انس با قرآن و ورود به معارف قرآنی است

کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های آموزش و پرورش در حوزه قرآن اشاره کرد و گفت: «معاونت پرورشی یکی از محوری‌ترین فعالیت‌های خود را توسعه فرهنگ قرآن و عترت قرار داده است و در کنار توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، قرآن به عنوان محوری‌ترین برنامه مدنظر بوده و هست. سال گذشته چند رخداد قرآنی بزرگ در سطح آموزش و پرورش اتفاق افتاد. اولین رخداد نهضت ملی حفظ جزء سی‌ام قرآن بود که حدود 2 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز و معلم در این نهضت شرکت کردند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش حفظ را دروازه انس با قرآن و ورود به معارف قرآنی دانست و گفت: «به همین خاطر است که خانواده‌ها وقتی می‌خواهند بچه‌های‌شان را با قرآن مأنوس کنند سوره حمد، سوره‌های کوتاه جزء سی‌ام قرآن، دعای فرج و نماز را به آن‌ها یاد می‌دهند.»

او به دیگر فعالیت‌های این معاونت اشاره کرد و ادامه داد: «امسال ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن را با کمک سازمان اوقاف برگزار کردیم که از رشد کمی و کیفی خوبی هم برخوردار بود. فعالیت دیگر برگزاری مسابقات قرآنی در دو سطح دانش‌آموزی و فرهنگیان بود که همه این فعالیت‌ها به یک جریان قرآنی بزرگ در سطح کشور تبدیل شد که به نظر من آموزش و پرورش توانست به اهداف خود در این حوزه دست پیدا کند.»

از ظرفیت‌های مختلف برای تقویت آموزش عمومی قرآن استفاده می‌کنیم

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش کشف استعدادهای قرآنی از دیگر فعالیت‌های این معاونت است، کاظمی در این باره افزود: «بخش دومی که دنبال می‌کنیم کشف استعدادهای قرآنی است. ما زمینه کشف استعدادهای قرآنی را در مدارس قرآنی، دارالقرآن‌های کشور و محافل استماع قرآنی دنبال می‌کنیم و در این زمینه هم به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کردیم، به طوری که قاریان و حافظان برجسته کشور از موفقیت‌های آموزش و پرورش به شمار می‌روند. در کنار همه این فعالیت‌ها کار دیگری که دنبال می‌کنیم، آموزش عمومی قرآن و توسعه آشنایی دانش‌آموزان با آن به عنوان مأموریت آموزش و پرورش است تا دانش‌آموزان با روخوانی و روان‌خوانی و مفاهیم قرآن آشنا کند. آموزش و پرورش در این زمینه هم توفیقاتی داشته است، کمیسیون آموزش عمومی قرآن تشکیل شده و سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن را تدوین و تصویب کرده است، کارگروه‌ها شکل گرفته و امروز هم مشغول برنامه‌ریزی وسیعی برای تهیه یک بسته کامل آموزش عمومی قرآن برای سطح کشور هستیم. ما غیر از آموزش و پرورش متولی آموزش عمومی قرآن در کل کشور برای همه دستگاه‌ها هستیم و امیدواریم با کمک همه دستگاه‌ها و نهادها بتوانیم آموزش عمومی قرآن را در سطح کشور آنگونه که شایسته نظام جمهوری اسلامی است بسط و نشر دهیم.»

علرضا کاظمی در پایان افزود: «ان‌شاءالله استفاده از تشکل‌های دانش‌آموزی به ویژه سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی و سازمان جوانان هلال‌احمر هم برای ادامه نهضت ملی حفظ قرآن و هم در کمک به تقویت آموزش عمومی قرآن از محوری‌ترین برنامه‌های ما در سال آینده خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار