گزارش قطع درختان اردوگاه دانش آموزی الغدیر تبریز تکذیب شد

باغ فتح آباد تبریز توسط آموزش و پرورش با عنوان اردوگاه دانش آموزی الغدیر احیا شده است

تبریز ( پانا ) - رئیس اردوگاه و تفرجگاه دانش آموزی الغدیر تبریز با تکذیب گزارش برخی رسانه ها مبنی بر قطع درختان این اردوگاه برای ساختمان سازی، گفت: این باغ با کشت بیش از 15 هزار اصله نهال توسط آموزش و پرورش احیاء شده است و ساختمان در حال احداث بعنوان خوابگاه دانش آموزی در فضایی فاقد درخت واقع شده است که ساخت آن توسط وزارت تصویب شده بود.

کد مطلب: ۹۱۳۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد
گزارش قطع درختان اردوگاه دانش آموزی  الغدیر تبریز تکذیب شد

از باغ فتح‌ آباد تبریز تا اردوگاه دانش آموزی الغدیر

باغ فتح‌‌آباد در نزدیکی روستایی به همین نام در حدود ۵ کیلومتری شهر تبریز در مسیر جاده‌ی باسمنج قرار دارد. قنات این باغ به شماره‌ی ۳۰۲۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آموزش و پرورش استان آذربایجان‌ شرقی، این باغ را در سال ۱۳۷۴ هجری شمسی خریداری کرده و در راستای اهداف آموزش و پرورش با تغییر کاربری به‌ شکل «اردوگاه فرهنگی الغدیر» در می‌آورد. برای تبدیل باغ به این اردوگاه، بخشی از زمین‌های اطراف باغ جهت توسعه و ساخت ابنیه‌ی متناسب با اردوگاه در دستور کار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

باغ و عمارت واقع در این اردوگاه مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، محله فتح‌آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است و هم‌سو با اهداف توسعه‌ی باغ، میراث فرهنگی تبریز، توسعه و تغییر کاربری باغ فتح‌آباد را جزو برنامه‌‌های مطالعاتی خود قرار داده تا توسعه‌ی باغ باعث از بین رفتن هویت واقعی آن نشود. در همین راستا آموزش و پرورش زیر نظر میراث فرهنگی تبریز در صدد احیاء باغ به شیوه‌ی پیشین (کاشت درختان از بین رفته، احیای دسترسی‌های تاریخی و جدید، بناهای تاریخی موجود و دیوارکشی اطراف باغ) برآمد، به‌ طوری ‌که تاکنون یکی از محورهای اصلی مسیر آب زیر نظر میراث فرهنگی تبریز مرمت شده و بخش عظیمی از صفه‌سازی محورهای آب، حوضچه‌ها و آب‌گیرها در برنامه‌‌ی زمان‌بندی مرمت باغ قرار گرفته است.

اردوگاه الغدیر واقع در 5 کیلومتری شهر تبریز دارای مساحت 18 هکتار به علت نزدیکی با پارک بزرگ و تاریخی ائل گلی تبریز و همچنین واقع شدن در فضای بکر باغات روستای فتح آباد در موقعیت آب و هوایی خوبی واقع شده و به علت وسعت فضای سبزی که دارد قابلت تبدیل شدن به اردوگاه ملی را دارا می باشد.

رئیس اردوگاه و تفرجگاه دانش آموزی الغدیر تبریز در گفت و گو با خبرنگار پانا در خصوص برخی شایعات و گزارشات کاذب مبنی بر قطع درختان این اردوگاه برای ساختمان سازی گفت: از بدو احداث این اردوگاه ساخت خوابگاه دانش آموزی در قسمت خالی باغ که فاقد درخت و فضای سبز بوده پیش بینی شده بود.

علی ولی نژاد تصریح کرد: از آنجائی که این مکان بعنوان یک اردوگاه دانش آموزی بازسازی شده است و یکی از ملزومات هر اردوگاه خوابگاه دانش اموزی است با نظر کارشناسی و مصوبه وزارت ساخت خوابگاه دانش آموزی در مکانی فاقد درخت و فضای سبز برای اردوگاه الغدیر در نظر گرفته شده که به علت کمبود بودجه تا یک سال اخیر ساخت آن به وقفه افتاده بود.

وی تاکید نمود: این مکان در زمان تحویل به آموزش و پرورش دارای نزدیک به 80 درصد درختان خشک شده بوده که توسط آموزش و پرورش بیش از 15 هزار اصله نهال کشت شده که در حال حاضر بیشتر این درختان به ثمر نشسته اند.

به گفته ی ولی نژاد، ساخت این خوابگاه در کنار فضای سبز و در مکانی فاقد درخت با نظر مدیران کل آموزش و پرورش، اداره نوسازی و تجهیز مدارس و سازمان میراث فرهنگی بعنوان طرح ملی در شورای آموزش و پرورش تصویب گردیده و بعد از مطالعات تکمیلی کارشناسی شده اسکت بندی خوابگاه با ظرفیت 300 نفری توسط اداره نوسازی و تجهیز مدارس استان در حال اتمام می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار