در گفت‌وگو با پانا

فلاحت‌پیشه: اگر برجام نتواند منافع همه طرف‌ها را تامین کند، نابود خواهد شد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است که در جریان مذاکرات ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام، مشخص می‌شود که این توافق توانایی برطرف کردن نیازهای همه طرف‌ها را دارد یا خیر که اگر پاسخ خیر باشد، برنامه جامع اقدام مشترک از بین خواهد رفت.

کد مطلب: ۹۱۳۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
فلاحت‌پیشه: اگر برجام نتواند منافع همه طرف‌ها را تامین کند، نابود خواهد شد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره اقدام اخیر جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش تعهدات برجامی خود، اظهار کرد: «تصمیم ایران برای کاهش تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک، تصمیمی عاقلانه توام با پیام صلح است و عملا توپ را به زمین طرف‌های دیگر برجام می‌اندازد.»

او ادامه داد: «فرانسه، انگلستان، روسیه، چین و آلمان به عنوان کشورهای باقی‌مانده در برجام تا دو ماه دیگر باید در جریان مذاکرات با ایران، درباره تعهدات خود بر اساس این توافقنامه بین‌المللی تصمیماتی جدید اتخاذ کنند.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «تکلیف برجام هم در این دور از گفت‌وگوها مشخص خواهد شد. اگر برجام توانایی تامین منافع دو طرف را داشت و منافع تمام طرف‌ها را به صورت کامل تامین کرد، طبیعتا این توافق حفظ خواهد شد و این جراحی به سود این برجام خواهد بود ولی اگر برجام نتوانست مشکلات ایران ناشی از تحریم‌ها را برطرف کند، آن زمان کل برجام از بین خواهد رفت.»

او درباره مذاکرات بین ایران و کشورهای 4+1 نیز گفت: «این مذاکرات براساس بندهای 26 تا 28 توافقنامه برجام صورت می‌گیرد که براساس آن نباید قطعنامه‌ای علیه کشورها صادر شود. از طرف دیگر یکی از نتیجه‌های این مذاکرات باید این باشد که دیگر هیچ قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر نشود.»

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: «این پیش شرط ایران نیست ولی باید اتفاق بیافتد. ما دو کار انجام داده‌ایم. اول اینکه اعلام کرده‌ایم ظرف دو ماه آینده باید مذاکرات مجددی درباره برجام صورت بگیرد و دوم هم اینکه اعلام کرده‌ایم تولیدات هسته‌ای خود را صادر نخواهیم کرد.»

فلاحت‌پیشه درباره چرایی این موضوع نیز بیان کرد: «دلیل این مساله هم تحریم‌های آمریکا است. چراکه با اقدام آمریکایی‌ها، صنعت هسته‌ای ایران به زیر تحریم رفته و عملا صادرات ایران با ممنوعیت مواجه شده است. در چنین شرایطی طبیعتا ایران محصولات هسته‌ای خود را صادر نخواهد کرد چرا که در صورت انجام این اقدام نمی‌تواند مواد مورد نیاز خود را وارد کند که در آن صورت چرخه سوخت تهران با مشکل مواجه خواهد شد.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی قوه‌مقننه بیان کرد: «بنابراین اقدام تهران، اقدامی کاملا تدافعی و برحق است. در این دوماه مذاکراتی بین ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام صورت می‌گیرد ولی حتی اگر در نتیجه این مذاکرات تحریم‌ها برداشته نشود، براساس قطعنامه سازمان ملل متحد، تحریم‌ها و قطعنامه‌های جدید علیه ایران صادر نخواهد شد.»

این نماینده مجلس چشم‌انداز مذاکرات ایران و اروپا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «ایران باب مذاکره را به خوبی باز گذاشته است بنابراین بعید می‌دانم اروپایی‌ها موضعی تند در برابر جمهوری اسلامی اتخاذ کنند چراکه تهران وارد فاز انتحاری نشده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار