مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان عنوان کرد:

نقش مهم بازی در رشد اجتماعی، عاطفی، جسمی و ذهنی کودک

همدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان بازی را وسیله طبیعی کودک برای بیان خود و عاملی برای رشد و آمادگی برای زندگی بیان کرد.

کد مطلب: ۹۱۰۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد
نقش مهم بازی در رشد اجتماعی، عاطفی، جسمی و ذهنی کودک

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، محمد پورداود در مراسم تقدیر از منتخبین جشنواره بازی های بومی و محلی مراکز پیش دبستانی استان که با حضور حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: علاقه کودک به بازی امری فطری است و یکی از نیازهای جسمی و روحی او بازی و حرکت است.

پورداود افزود: بازی نقش مهمی در رشد اجتماعی، عاطفی، جسمی و ذهنی کودک دارد.

او با بیان این که در دین مبین اسلام کودک در ٧ سال اول سید و سرور تلقی می شود و به تعبیر پیامبر اسلام (ص) این مرحله، دوره سیادت کودک است، تصریح کرد: این دوره، سن خوشی و بازی کودک است که شخصیت او شکل می گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بازی و اسباب بازی را کلمات کودک و ساده ترین زبان برای بیان او خواند و گفت: کودک عاشق بازی است که هیچگاه نباید از آن محروم شود.

پورداود با اشاره به نقش بازی در رشد اجتماعی، عاطفی، جسمی و ذهنی کودک، خاطرنشان کرد: بازی روشی است که به وسیله آن کودک دنیای پیرامونش را بهتر بشناسد و بی دلیل نیست که کارشناسان تأکید دارند که بازی کار و شغل کودک است.

او مهارت هایی چون خلاقیت، استقلال، کنجکاوی، اطمینان، ایمنی، اتکا به نفس، دستیابی به دور اندیشی، رشد زبان و توانایی حل مسائل را از جمله نتایج بازی های کودکانه ذکر کرد و افزود: برای پی بردن به ارزش و اهمیت بازی باید بازی کودکان و نحوه انجام آن را بشناسیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر این که نباید بازی کودکان را بیهوده تلقی کنیم، گفت: اطلاعاتی که کودکان از طریق بازی به دست می آورند، نه تنها با زندگی حال حاضر، بلکه با زندگی آینده آن ها نیز ارتباط دارد.

او با اشاره به ویژگی های اساسی بازی، اظهار کرد: بازی از درون برانگیخته می شود، لذت بخش است، آزادانه انتخاب می شود و بازیکنان به طور فعال شرکت می کنند.

پورداود بازی های جسمی، آموزشی، تقلیدی و نمادین را از انواعبازیها برشمرد و خاطرنشان کرد: بازی جسمی از قدیمی ترین نوع بازی است که به ابزار مخصوص نیازمند است.

او با بیان این که در بازی نمایشی نیز کودک در تقلید از بزرگتر ها از لباس و وسایل مخصوص آنها استفاده می کند، افزود: در بازی تقلیدی کودک به تقلید نقش هایی می پردازد که آنها را باور کرده است و معمولا بهترین شخصیت ها برای شروع نقش والدین، برادران، خواهران و دوستان هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: در بازی نمادین کودک نیاز ها و آرزو های خود را با استفاده از وسایل نمادین و از طریق بازی بیان می کند.

پورداود با اشاره به اهمیت بازی آموزشی، گفت: در این نوع از بازی مهم ترین وسیله آموزش کودک استفاده از وسایل مناسب است.

او همچنین با اشاره به نقش مربی و والدین در بازی کودک، گفت: والدین باید در خانه نقش همبازی کودک را بر عهده گیرند و زمینه شادی و نشاط کودک را از طریق بازی فراهم آورند.

پورداود افزود: مربی باید مشاهده گر، ارزش گذار و طراح یا سازمان دهنده فضای بازی و مواد آموزشی لازم باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر افزایش کیفیت بازی، خاطرنشان کرد: باید از محدود کردن کودک در هنگام بازی بپرهیزیم و کاری کنیم که بازی به صورت تجربه لذت بخش در ذهن کودک باقی بماند.

پورداود در ادامه با بیان این که یکی از رویکردهای معاونت آموزش ابتدایی کارها و برنامه های خلاقانه است، افزود: این برنامه ها مبتنی بر سند تحول بنیادین است که هویت یابی در تدریس و آموزش نمونه بارز آن است.

وی جشنواره بازی های بومی و محلی را برگرفته از بحث هویت ایرانی- اسلامی خواند و تصریح کرد: یکی از اساسی ترین رسالت های آموزش و پرورش تلاش در جهت تعمیق هویت ملی در جریان تربیت است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: کودک در جریان تربیت در دوره های ابتدایی و متوسطه اول نخستین مفاهیم و انگاره های مربوط به هویت قومی- ملی را می آموزد.

پورداود تصریح کرد: رابطه عاطفی- خردمندانه «خود» را با دیگران درونی می سازد و «من» فردی را به «ما» خانوادگی و به تدریج به «ما» قومی- ایلی و بالاخره به «ما» ملی- دینی و در نهایت به «ما» جهانی اعتلا می بخشد.

او افزود: در این راستا علاوه بر رسانه ها و شناسنامه فردی، کتاب های درسی نقش تعیین کننده ای در تکرار و تنفیذ هویت های جمعی، گروهی، قومی، ملی و دینی دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار