طلایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس: باید در آموزش و پرورش مرکز سنجش ملی داشته باشیم

تهران (پانا) - عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بر ظرفیت‌سنجی و بازتعریف ایده‌ها تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۰۷۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
طلایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس: باید در آموزش و پرورش مرکز سنجش ملی داشته باشیم

ابراهیم طلایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در برنامه پرسشگر شبکه آموزش در پاسخ به اینکه دانش‌آموزان ما نسبت به گذشته باسواد تر شده‌اند یا بیسوادتر گفت: «باید در آموزش و پرورش ما موسسه و مرکز سنجش ملی داشته باشیم تا خود را با مقیاس بین‌المللی تیمز و پرلز و... قیاس نکنیم.»

طلایی با اشاره به نتایج یک سنجش ملی در دانشگاه تربیت مدرس گفت: «نتایج این سنجش نشان می‌دهد کیفیت برآیند آموزش و پرورش باید بیشتر شود حتی در حیطه سنجش حوزه‌های شناختی. البته کل سنجش در همه حوزه‌ها را ۱۸۰ درجه را در نظر گرفتیم که مشخص شد ۳۰ درجه در آموزش و پرورش انجام شده و هنوز ۱۵۰ درجه باقی مانده است.»

او تاکید کرد: «برخی معلم‌hk هنوز نمره‌ها را تبدیل به گزاره خوب، بسیار خوب و... می‌کنند. به عنوان مثال در کارنامه توصیفی برای درس علوم چهار قسمت در نظر گرفته شده اما در نهایت معلم باید همه را تجمیع و یک گزاره را ارائه کند. اما کارنامه توصیفی در کشور سنگاپور فقط درباره خواندن و نوشتن به طور میانگین چهار و نیم صفحه توصیف درباره هر دانش‌آموز وجود دارد.»

او با بیان اینکه موافق اصلاحاتی هستم که برروی ارزشیابی توصیفی انجام می‌شودT گفت: «اگر اثربخشی مفاهیمی در دنیا اثبات شده است باید ملزومات آن نیز فراهم شود. آموزش و پرورش سال گذشته تصمیم به حذف آزمون مدارس سمپاد گرفت اما دوباره ناچار شد آن را برگرداند. ایده‌ها در بافت ایران باید بازتعریف شوند و قبل از اجرا ظرفیت‌سنجی روی آنها انجام شود.»

او افزود: «در سواد خواندن و نوشتن هم مشکل داریم، سواد عاطفی و ارتباطی و... بماند. بچه‌های کلاس ششمی داشتیم که نمی‌توانستند کتاب چهارم را بخوانند. در ارزشیابی توصیفی، سنجش نکاتی وجود دارد و در مواردی باعث مسامحه‌گری در سنجش شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار