در گفت و گو با پانا

مدیر آموزش و پرورش اهر: 35/63 درصد دانش آموزان دختر اهری در دوره دوم دبیرستان ترک تحصیل می کنند

۵۴.۵ درصد دانش آموزان شاخه نظری در رشته تجربی تحصیل می کنند

تبریز (پانا) - مدیر آموزش و پرورش اهر گفت: 64/37 درصد دانش آموزان دختر دوم متوسطه از پوشش تحصیلی برخوردار هستند و این یعنی35/63 درصد دانش آموزان در این مقطع ترک تحصیل می کنند که اصلی ترین دلیلش هم ازدواج زودهنگام است.

کد مطلب: ۹۰۶۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد
مدیر آموزش و پرورش اهر: 35/63 درصد دانش آموزان دختر اهری در دوره دوم دبیرستان ترک تحصیل می کنند

قادر رمضان پور در گفتگو با خبرنگار پانا با بیان این که کمبود منابع مالی آموزش و پرورش یکی از بزرگترین مشکلات است، گفت: در حال حاضر در نگهداری، تعمیر و تامین تجهیزات آموزش و پرورش به خصوص هنرستان ها، مشکلات اساسی داریم و البته این مسئله، تنها مشکل استان ما نیست بلکه مشکل کل کشور است.

کتاب های درسی و تجهیزات با هم همخوانی و تناسب ندارند

وی با بیان این که یکی از اصلی ترین مشکلات ما کمبود تجهیزات است، افزود: در حال حاضر، تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی که دانش آموزان رشته های نظری برای دروس فیزیک، شیمی، زیست و کار و فناوری نیاز دارند فراهم نیست.

در تامین تجهیزات هنرستان ها و آزمایشگاه ها مشکل جدی داریم

مدیر آموزش و پرورش اهر تصریح کرد: یکی از اساسی ترین مشکلات ما این است که کتاب ها و تجهیزات با هم همخوانی و تناسب ندارند و به عبارتی یک عده ابزارها و تجهیزاتی که دانش آموزان می خواهند در دسترس نداریم.

کسب رتبه اول توسط پژوهش سرای دانش آموزی اهر در سطح استان در چهار سال گذشته

وی با بیان این که علی رغم تمام محدودیت های مالی، آموزش و پرورش اهر در حوزه های مختلف، رتبه ها و موفقیت هایی کسب کرده است، ادامه داد: پژوهش سرای خیام میان ۴۰ پژوهش سرای استان، چهارسال متوالی توانسته رتبه اول در سطح استان را کسب کند و این پژوهش سرا ،تنها پژوهش سرایی است که در سطح کشور به عنوان پژوهش سرای موفق شناخته شده است.

رمضان پور اضافه کرد: دانش آموزان رشته های نظری برای دروس زیست، فیزیک، شیمی در این پژوهش سرا، آزمایشگاه های اختصاصی و موضوعی انجام می دهند که همه اینها را مدیون آقای اکبری ،مدیر این پژوهش سرا هستیم.

مدیر آموزش و پرورش اهر ادامه داد: استان آذربایجان شرقی در فعالیت پژوهش سرای دانش آموزی رتیه چهارم کشوری را کسب کرده و در کسب این رتبه، پزوهش سرای دانش آموزی اهر بیشترین تاثیرگذاری را داشته است.

وی با بیان این که با همت و تکیه بر توانمندی های دانش آموزان و معلمان منطقه، در سه سال اخیر 15 اختراع توسط دانش آموزان و معلمان به ثبت رسیده است که باز هم برای منطقه ما افتخار است، گفت: در سال های گذشته، مکان مناسبی برای فعالیت این مخترعان وجود نداشت ولی اکنون ما مکان نوسازی را برای این کار اختصاص داده ایم.

رمضان پور بیان کرد: یکی دیگر از موفقیت های ما پروژه مهر سال ۱۳۹۷است که رتبه چهار استانی را کسب کردیم و این یعنی نسبت به گذشته، رشد منطقه بسیار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: کسب رتبه سوم تعالی مدیریت در دوره اول متوسطه و کسب رتبه اول جشنواره نوجوان خوارزمی به لحاظ میزان مشارکت دانش آموزان با ثبت نام ۳۲۰ درصدی در جشنواره از دیگر موفقیت های آموزش و پرورش اهر هستند.

منطقه اهر، یکی از مناطق آسیب پذیر در مسئله ازدواج دانش آموزان است

متاسفانه برای حل مسئله کودک همسری راهکار عملی وجود ندارد

مدیر آموزش و پرورش اهر با اشاره به ازدواج دانش آموزان در سن کم و تأثیر آن بر تحصیل آنها بیان کرد: منطقه اهر، یکی از مناطق آسیب پذیر در مسئله ازدواج دانش آموزان است و متاسفانه اکثر دانش آموزان پایه های چهارم تا هشتم ازدواج می کنند که این موضوع در روستاهای خاص منطقه وجود دارد.

رمضان پور با بیان این که جلسات متعددی در بعضی روستاها برگزار شد و آقای فرماندار هم در این جلسات شرکت داشتند ولی متاسفانه برای حل این مسئله راهکار عملی وجود ندارد، گفت: صدا و سیما نقش بسیار مهمی در این راه و برای فرهنگ سازی دارد ولی آنطور که باید و شاید پرداخت کند، پرداخت نمی کند.

برخی خانواده های روستایی اجازه تحصیل دختران در مدارس شبانه روزی را نمی دهند

وی ادامه داد: در این رابطه، آمار دقیقی نداریم چون برای مثال دانش آموزی از سال دوم ابتدایی نامزد می شود و در سال هفتم، هشتم یا نهم عقد می کند و به همین دلیل آمار دقیقی در دست نیست.

مدیر آموزش و پرورش اهر گفت: 64/37 درصد دانش آموزان دختر دوم متوسطه از پوشش تحصیلی برخوردار هستند و این یعنی35/63 درصد دانش آموزان در این مقطع ترک تحصیل می کنند و از تحصیل بازمی مانند که اصلی ترین دلیلش هم ازدواج زودهنگام است و در تعدادی از روستاها به دلیل نبود مدارس پایه های اول و دوم متوسطه خانواده ها اجازه تحصیل به فرزندان خود نمی دهند.

رمضان پور افزود: علیرغم اینکه، مدارس شبانه روزی دخترانه دوره اول و دوم متوسطه داریم و همچنین پسرانه دوره اول و دوم متوسطه و حتی خوابگاه مرکزی هم داریم ولی تعدادی از خانواده ها ازتحصیل فرزندان خود جلوگیری می کنند.

لزوم پرداخت سرانه مدارس روستایی و هنرستان ها

وی اضافه کرد: از جناب آقای پاشایی مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان و وزیر محترم تشکر می کنم که امسال توجه ویژه به مدارس شبانه روزی داشتند و این مدارس از سرانه ی کافی برخوردار هستند اما فقط مدارس شبانه روزی از این سرانه برخوردار هستند و برای مدارس روستاها و مدارس عادی سرانه ای پرداخت نمی شود و این یکی از مشکلات ما به حساب می آید که امیدواریم دولت و آموزش و پرورش قدم خاصی در این راه بردارند و سرانه های مدارس به خصوص هنرستان ها را برای خرید تجهیزات و وسایل لازم پرداخت کنند.

42/5 درصد دانش آموزان به سمت رشته های هنرستانی هدایت شده اند

مدیر آموزش و پرورش اهر با بیان این که یکی دیگر از مشکلات مهم آموزش و پرورش، هدایت تحصیلی دانش آموزان است و در حقیقت در کل کشور در مورد هدایت تحصیلی مشکل داریم، گفت: البته ما در این موضوع موفق عمل کرده ایم و برای سال تحصیلی 97-98 حدود 42/5 درصد دانش آموزان منطقه به سمت رشته های هنرستانی یعنی کاردانش و فنی و حرفه ای هدایت شده اند.

در سند تحول بنیادین باید۵۰ درصد دانش آموزان در رشته های نظری و 50 درصد دانش آموزان در رشته های کار دانش و فنی حرفه ای تحصیل کنند

رمضان پور ادامه داد : در جذب دانش آموزان هنرستانی، بالاتر از نرم استانی عمل نمودایم این برای ما امتیاز بزرگی است، چون که در سند بنیادین تاکید شده است که باید در نهایت، این هدایت تحصیلی به صورت 50 به 50 در آید یعنی۵۰ درصد دانش آموزان در رشته های نظری و 50 درصد دانش آموزان در رشته های کار دانش و فنی حرفه ای تحصیل کنند.

وی گفت: در حال حاضر 57/5 درصد دانش آموزان اهری به رشته های نظری هدایت شده اند اما در میان رشته های نظری نیز در توزیع بین رشته ای مشکل داریم به طوری که 54/5 درصد دانش آموزان رشته های نظری متاسفانه به رشته های تجربی و بقیه به رشته های ریاضی و انسانی هدایت شده اند.

مدیر آموزش و پرورش اهر ادامه داد: میانگین هدایت رشته تجربی در کشور ۶۱ درصد است و این باعث شکست افراد زیادی در کنکور می شود.

رمضان پور گفت: در کنکور سالتحصیلی 96-97 در شهرستان اهر ۲۴ نفر رتبه زیر هزار و سه نفر رتبه زیر صد را کسب کرده اند و اکنون تلاش می کنیم ان شاالله نسبت به سال قبل رشد و پیشرفت داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار