خرید یا اجاره ملک مناسب جهت راه اندازی مطب؛ مطب بخریم یا اجاره کنیم؟

تهران (پانا) - یکی از نکات مهم وکلیدی در ارتباط با اجاره یا خرید مطب، موقعیت ملک مورد نظر می باشد. اما قبل از هر اقدامی، به این سوال باید پاسخ دهیم که مطب بخریم یا اجاره کنیم؟ کدام گزینه بهتری است؟

کد مطلب: ۹۰۲۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
خرید یا اجاره ملک مناسب جهت راه اندازی مطب؛  مطب بخریم  یا اجاره کنیم؟

برای اغلب پزشکان ،داشتن استقلال کاری با خرید یا اجاره مطب شروع می شود. در حال حاضر بین گزینه های خرید یا اجاره مطب، با توجه به رکود و شرایط اقتصادی، شاید سرمایه گذاری در بخش خرید مطب توجیه اقتصادی بالایی نداشته باشد. چرا که هزینه های خرید، تجهیز و نگهداری یک مطب بسیار سنگین بوده، همچنین تسهیلات مطلوبی برای خرید مطب، ارائه نمی شود. تنها سطحی از تسهیلات بانکی که شامل حال پزشکان می گردد، برخورداری از تسهیلات بانکی جهت خرید تجهیزات و لوازم پزشکی پیشرفته و تجهیز مطب، بدون نیاز به سند ملکی است. بنابراین اجاره مطب شاید گزینه بهتری باشد.

نکات مهم در رابطه با خرید، اجاره و راه اندازی مطب

1. در مورد موقعیت جغرافیایی ملک مورد نظر، شناخت کافی بدست بیاورید: لازم است که مطب شما ، در معرض دید و در دسترس باشد. به مراجعه کنندگان مطب خود بیاندیشید و از خود سوال کنید که، بیماران و مراجعه کنندگان مطب شما چه کسانی هستند؟ معمولا مراجعه کنندگان مطب پزشکان عمومی از تنوع زیادی برخوردار بوده و همه سنی از نوزادان تا افراد مسن را شامل می شوند. بیماران مراجعه کننده، معمولا بدون معرفی و ارجاع، به مطب پزشکان عمومی مراجعه می نمایند و از نظر انتخاب مطب انگیزه خاصی ندارند، به همین علت، مطب هایی که در معرض دید و همچنین در دسترس باشند، از نظر میزان جذب بیمار، از شانس بالاتری برخوردارند.

در اینجا لازم است به نکته ای اشاره کنیم. بهتر است از خرید مطب در مناطقی که از نظر تعداد مطب پزشکان، پر تراکم هستند، خودداری شود، چرا که پزشکان قدیمی و با سابقه که در آن منطقه طبابت داشته اند، توانسته اند مشتریان زیادی را جذب نمایند.

2. ملک مورد اجاره یا خرید، در چه طبقه ای از یک مجتمع واقع باشد ؟ اینکه مطب ما در چه طبقه ای باشد، باز بستگی به مراجعه کنندگان و بیماران مطب ما دارد. بارها باید این سوال را از خود بپرسیم که مراجعه کنندگان مطب ما چه کسانی هستند؟ چه افرادی را در مطب خود، قرار است ویزیت کنیم؟ از چه رده های سنی هستند؟ احتمالا جهت تشخیص و درمان چه مشکلات و بیماریهایی به مطب ما مراجعه می کنند؟

تا آنجا که ممکن است مطب خود را در طبقات اول یا دوم یک مجتمع انتخاب کنید، سعی شما بر این باشد که ساختمان دارای آسانسور باشد. مطب پزشکان عمومی، متخصصین ارتوپدی، قلب، زنان و زایمان و... واقع در طبقات همکف، بدون پله و در مجاورت با معابر عمومی، جهت مراجعه بیماران شما، به ویژه سالخوردگان،زنان باردار یا بچه دار و غیره مناسب ترند. لازم به ذکر است که طبقات بالایی، به دلیل برخورداری از آرامش بیشتر، جهت متخصصین اعصاب و روان، روانشناسی، مشاوره و همچنین متخصصین پوست و مو و زیبایی ارجحیت دارند.

3. به دنبال خرید یا اجاره مطب های فعال، باسابقه و با اعتبار باشید: انتخاب مطب های فعال، باسابقه، خوش نام و شناخته شده، جهت اجاره یا خرید، علاوه بر بازگشت بیماران قدیمی، مراجعه بیماران جدید را نیز به دنبال خواهد داشت.

4. فاصله کم مطب تا داروخانه و مراکز پاراکلینیک: اغلب بیماران ترجیح می دهندکه تمام خدمات تشخیصی و درمانی خود را، در یک محل و در کمترین زمان ممکن دریافت کنند، لذا نزدیک بودن مطب به داروخانه، آزمایشگاه های تشخیص طبی و مراکز تصویر برداری، همچنین واقع شدن درساختمان پزشکان یا مجتمع درمانگاهی که در ان خدمات درمانگاهی، از قبیل دندانپزشکی، پرستاری و تزریقات را انجام می دهند، در افزایش تعداد بیماران و مراجعه کنندگان بسیار موثر واقع خواهند شد.

5. راه اندازی مطب در مناطق پر جمعیت: هر چقدر تراکم جمعیتی منطقه بیشتر باشد، موفقیت شما بیشتر است. راه اندازی مطب در مناطق متوسط به پایین شهر، برای پزشکان جوان یا تازه کار نسبت به مناطق بالای شهر، موفقیت آمیزتر است. مناطق پایین شهر از تراکم جمعیتی بیشتری برخوردار بوده و در صورتی که نرخ خدمات شما نسبتا منصفانه باشد، می تواند تضمین کننده آینده شغلی شما باشد.

6. نزدیک بودن مطب به بیمارستان یا مرکز درمانی که در آنجا مشغول به فعالیت هستید، جهت ارجاع بیماران از بیمارستان یا مرکز درمانی، به مطب و بالعکس.

7. فضا و وسعت مطب، با نوع و فعالیت شما همخوانی داشته باشد، در صورت امکان با توجه به ساعات اوج حضور و تراکم بیماران در پیش از ظهر و بعد از ظهرها، به دنبال مطب با متراژهای بالا باشید و سالن انتظاری با وسعت مطلوب داشته باشد.

8. جهت اجاره مطب قرارداد اجاره چندین ساله ببندید.

9- اجاره اتاق از مطب یا اجاره شیفتی مطب: در صورتی که از توانایی مالی بالایی برخوردار نیستید یا تمایلی به صرف هزینه زیاد، در ابتدای کار ندارید، اجاره اتاق در مطب های فعال و مبله و یا اجاره شیفتی مطب نیز راهکار بسیارمناسبی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار