عمادی: برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» فرصتی کم‌نظیر برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین است

تهران (پانا) - سرپرست آموزش دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش برنامه تعالی مدیریت مدرسه را فرصتی کم نظیر برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین دانست.

کد مطلب: ۹۰۰۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد
عمادی: برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» فرصتی کم‌نظیر برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین است

به گزارش مرکز ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، عبدالرسول عمادی در گردهمایی مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌های استان گلستان، گفت: «آموزش و پرورش دو چالش تأمین اعتبارات مالی مورد نیاز و تأمین نیروی انسانی متخصص را پیش روی خود دارد و برای عبور از این دو چالش، برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفته است.»

او افزود: در زمینه نیروی انسانی به دلیل اینکه بین نیروهایی که از سیستم خارج و نیروهایی که به سیستم وارد می‌شوند تناسبی وجود ندارد و همچنین به علت اینکه حتما آموزش و پرورش باید نیروی مورد نیاز خود را از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی در قالب کنکور و استخدامی ماده ۲۸جذب نماید، وزارت آموزش و پرورش با چالش نیروی انسانی مواجه شده است.»

او ادامه داد: «کمبود نیروی انسانی، ساماندهی نیرو در شهرستان ها را سخت‌تر می‌کند و این امر در دوره متوسطه بسیار دشوارتر است.»

عمادی گفت: «مطابق برنامه ششم توسعه، باید ۵۰درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش جذب شده و برای تحقق این امر، نیاز به کارگاه، آزمایشگاه، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در قالب هنرآموز، استادکار و سرپرست بخش است. به همین دلیل نیروی انسانی متخصص اولین مسئله ما درآموزش و پرورش است و مسئله دوم ما درآموزش متوسطه، تأمین تجهیزات مناسب برای تجهیز هنرستان‌ها، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها است تا بتوانیم به نقطه‌ای که در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده است دست یابیم.»

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: «امروز در کشور حدود ۶۵۰هزار خیر مدرسه ‌ساز داریم که به همت خودشان، بیشترین منابع را برای آموزش و پرورش فراهم کرده‌اند به گونه‌ای که سهم این قشر شریف در امر مدرسه سازی، حتی از دولت نیز بیشتر است.»

عمادی ادامه داد: «برای تجهیز هنرستان‌ها که بدون شک کیفیت بخشی آموزشی را به دنبال خواهد داشت، سعی کرده‌ایم تا از ظرفیت خیرین استفاده نماییم و با این رویکرد «جامعه خیرین تجهیز هنرستان ها» شکل گرفته است.»

او گفت: «تأکید نظام جمهوری اسلامی بر مهارت‌محوری است و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز عبور از حافظه‌محوری و رسیدن به مهارت‌محوری را هدف‌گذاری نموده است و برای اجرایی نمودن اهداف سند باید از مدیرانی که به آن باور داشته و اعتقاد دارند استفاده نماییم.»

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: «اگر مدیرانی شایسته برگزینیم با اعمال مدیریت بر منابع انسانی و منابع مالی و سایر ابعاد آموزش و پرورش می توانند اهداف والای سند تحول بنیادین را عملیاتی سازند.»

عمادی گفت: «در سند تحول بنیادین تأکید شده است که دانش آموزان را در همه ابعاد رشد دهیم تا خروجی نظام آموزشی انسانی متعادل باشد و اگر بخواهیم سند تحول بنیادین را با تمام مفاد آن اجرا کنیم، نیاز به برنامه اجرایی و عملیاتی داریم که ذینفعان باید در تنظیم آن نقش داشته باشند.»

او ادامه داد: ما به دنبال محیط آموزشی هستیم که درآن محیط، یادگیری در همه ابعاد صورت پذیرد و به عبارت صحیح‌تر به دنبال مدرسه زندگی هستیم.»

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، از معلمان به عنوان اصلی ترین منبع و سرمایه آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: «روح مدرسه و محیط آموزشی به تعلیم و تربیت است و روح تعلیم و تربیت مهارت آموزی است و به همین دلیل ما باید به دنبال دانشی باشیم که تبدیل به مهارت شود.»

عمادی گفت: «بزرگترین ظرفیت ما در آموزش و پرورش اعتماد و باور مردم به این دستگاه است و این سرمایه اجتماعی بهترین پشتوانه برای ما برای اجرایی کردن برنامه هاست.»

او با اشاره به برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» از آن به عنوان فرصتی برای اجرایی کردن سند تحول و خروج آن از پشت تریبون و ورود به مدرسه یاد کرد و گفت: «برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» به مدیران فرصت مدیریت کردن می دهد و آنها را به مدیرانی استراتژیک که بر داشته‌های خود تمرکز نموده و به دنبال ایجاد مدرسه زندگی هستند تبدیل می‌کند و به همین دلیل ما این برنامه را به کل مدارس تعمیم دادیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار