برگزاری کارگاه طرح پژوهشی بررسی میزان کارایی و اثر بخشی سواد آموزی در عشایر فارس

شیراز (پانا) - معاون اداره کل سنجش و ارزشیابی سازمان سواد آموزی کشور در شیراز گفت: جامعه عشایری کشور دارای ویژگی ها و شرایط خاص است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و طرح ها و برنامه هایی که برای آنها به اجرا در می آید نیز باید مناسب با این شرایط و ویژگی های خاص باشد تا بتوان نهایت خدمت را به افراد این جامعه پویا و تاثیر گذار داشته باشیم .

کد مطلب: ۹۰۰۰۷۶
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری کارگاه طرح پژوهشی بررسی میزان کارایی و اثر بخشی سواد آموزی در عشایر فارس


عابدین بازگیر، در جمع سواد آموزان و آموزش دهندگان سواد آموزی عشایر فارس ، با اشاره به اجرای طرح هایی مختلف در حوزه سواد آموزی عشایر،گفت: ارتقاء سطح سواد در جامعه عشایری کشور یکی از این طرح ها است که با همکاری حوزه های مختلف مثل نهاد ریاست جمهوری ، سازمان امور عشایری کشور پیگیری می شود.

معاون اداره کل سنجش و ارزشیابی سازمان سواد آموزی کشور گفت: این طرح در راستای هدف اصلی سازمان که به فرمان حضرت امام خمینی (ره) ریشه کنی بیسوادی از کشور و توسعه عدالت آموزشی است ، با جدیت توسط مسئولین حوزه سواد آموزی در سطح کشوردنبال می شود.

او جامعه عشایری را جامعه ای پویا و مولد دانست و گفت: جامعه عشایری کشور دارای ویژگی ها و شرایط خاص است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و طرح ها و برنامه هایی که برای آنها به اجرا در می آید نیز باید مناسب با این شرایط و ویژگی های خاص باشد تا بتوان نهایت خدمت را به افراد این جامعه پویا و تاثیر گذار داشته باشیم .

بازگیر در تشریح اهداف برگزاری این کارگاه پژوهشی گفت: ضمن ارزیابی علمی و تخصصی از میزان تاثیر گذاری و اثربخشی این طرح، تلاش می کنیم تا مستندی از عملکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه عدالت آموزشی و خدمت رسانی آموزشی به جامعه عشایری تهیه و با پیوست ارزیابی علمی آن به سازمان جهانی یونیسف ارائه دهیم.

معاون مدیرکل سنجش و ارزشیابی سازمان سواد آموزی کشور یادآور شد: این کارگاه پژوهشی همزمان در برخی از مناطق استان فارس و استانهای چهارمحال و بختیاری ، اصفهان ، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی در حال اجرا می باشد.

او با تاکید بر اینکه در این ارزیابی محتوا، روش، زمان، مکان و سایر شرایط مورد ارزیابی قرار می گیرد، گفت : در این طرح پژوهشی سعی داریم به بررسی واژه هایی مثل میزان ساعات ، محتوای آموزشی ، عوامل انگیزشی، کاربرد و تاثیر آموزشها در زندگی روزمره جامعه عشایری و میزان تناسب آن با نیاز سوادآموز بپردازیم.

به گفته‌ی وی طبق آمارهای ارئه شده ، بیشترین افراد بیسواد در جامعه عشایری کشور حضور دارند که ناشی ازعوامل متعددی از همچون ویژگی های منحصر به فرد جامعه عشایری ،کوچ رو بودن و سخت بودن دسترسی به آنها می باشد.

بهزاد نوروزی در تشریح فعالیت های معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش فارس گفت: در این حوزه طرح هایی شامل مهارت آموزی ، سواد آموزی و توانمند سازی زنان عشایر بصورت جدی دنبال می شود.

وی افزود: در موضوع توانمند سازی زنان عشایر ،آموزش دهنده های این طرح ضمن فراگیری مهارتهای مختلف از اساتید برجسته کشوری و استانی ، نسبت به انتقال و ارائه این مهارتها در مناطق خود به زنان جامعه عشایری اقدام می نمایند.

نوروزی گفت: معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش فارس در راستای سیاست های سازمان سواد آموزی کشور و تحقق اهداف تدوین شده نظام مقدس جمهوری اسلامی در خصوص ریشه کنی بی سوادی در جامعه ، اقدام به اجرای برخی از طرح ها با همکاری و تعامل با سایر نهادها از جمله ریاست جمهوری نموده است که طرح پژوهشی بررسی میزان کارایی و اثر بخشی سواد آموزی در عشایر از آن جمله است.

در این کارگاه پژوهشی دو روزه که در اردوگاه فرهنگی تربیتی امام علی (ع) و به میزبانی اداره آموزش و پرورش عشایر سیار فارس برگزار شد ، 60 آموزش دهنده و 50 نفر از سواد آموزان مناطق عشایری استان حضور داشتند و در بخشی از این کارگاه نیز از تعدادی از آموزش دهندگان حوزه آموزش و پرورش عشایر فارس با اهداء لوح یادبود و هدایا تقدیر شد.

همزمان با شیراز این کارگاه در شهرستانهای نی ریز، و فیروزآباد و با حضور آموزش دهندگان و سواد آموزان این مناطق نیز بر گزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار