کاظمی: 305 اردوگاه دانش‌آموزی در بعد از انقلاب در کشور ساخته شد

۳۵هزار مشاور و ۹۰هزار مربی پرورشی کم داریم

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش رشد زیرساخت‌ها و ساخت 305 اردوگاه دانش‌آموزی در بعد از انقلاب را یکی از دستاورد‌های مهم آموزش و پرورش در چهل سال گذشته دانست.

کد مطلب: ۸۹۱۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: 305 اردوگاه دانش‌آموزی در بعد از انقلاب در کشور ساخته شد

علیرضا کاظمی در سلسله نشست‌های ارائه دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در باغ‌موزه دفاع مقدس گفت: «مجموعه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مولود انقلاب است و مهم‌ترین هدف شکل‌گیری این نهاد، تحکیم ارزش‌های انقلاب در فضای آموزش و پرورش، توسعه و ترویج مبانی دینی و دفاع از آرمان‌های انقلاب است.»

او ادامه داد: «این معاونت به دلیل ساختاری و محتوایی دچار تغییر و تحول شد و بیشتر دنبال تثبیت ارزش‌ها به عنوان پیشتازان عرصه انقلاب و نظام بود که تقدیم ۴۰ هزار شهید فرهنگی و دانش‌آموز و ده‌ها هزار جانباز و آزاده، بیشتر مدیون فعالیت امور پرورشی است.»

کاظمی افزود: «معاونت امور پرورشی در طول ۴۰ سال گذشته دستاوردهایی داشته است که یکی از بخش‌های مهم، زیرساخت‌‌هاست؛ اردوگاه‌ها از جمله فضاهای فرهنگی آموزش و پرورش است که در ابتدای انقلاب ۳۵ اردوگاه داشتیم و الان ۳۰۵ اردوگاه در سطح کشور داریم و سال گذشته ۱۵ میلیون نفر روز اردو برگزار کردیم.»

۲۰ هزار نفر از روحانیون ائمه جماعات در مدارس هستند

او ادامه داد: «کار دیگر ایجاد دارالقرآن‌‌هاست که قبلاً وجود نداشت و الان ۷۵۰ دارالقرآن داریم ضمن اینکه توجه به نمازخانه‌ها به عنوان مکانی که می‌تواند منشأ اثر باشد مورد نظر بوده است و هم‌اکنون در ۵۳ هزار مدرسه، نمازخانه داریم و در فضای مدارس جدید، نمازخانه داریم‌؛ همچنین در ابتدای انقلاب ۳۰ کانون فرهنگی و تربیتی داشتیم که الان ۱۲۰۰ کانون فرهنگی و تربیتی داریم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره توجه به بحث کتابخوانی گفت: «امروز با ۶۳ هزار کتابخانه رشد ۲۲۰ درصدی داریم و ۱۱۶ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های مدارس است و سرانه دانش‌آموزی به ازای هر دانش‌آموز ۵.۵ کتاب است.»

کاظمی به بهره‌گیری از حضور روحانیت در فضاهای مختلف در قالب ائمه جماعات اشاره کرد و گفت: «۲۰ هزار نفر از روحانیون ائمه جماعات در مدارس هستند.»

۳۰۰۰ حافظ کل قرآن تحویل جامعه داده‌ایم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «دو ماموریت اصلی را برای خود تعریف کرده‌ایم، اول غنی‌سازی اوقات فراغت و دوم بسترسازی برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان در ساحت‌های تربیتی؛ برگزاری اردوها، مسابقات فرهنگی، توجه به مناسبت‌های سیاسی و اجتماعی از دیگر برنامه‌هاست.»

او گفت: «شورای دانش‌آموزی، یاوران معروف، همیار پلیس، همیار مشاور و… از تشکل‌هایی هستند که به نهادینه شدن هنجارها کمک می‌کنند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش به مسابقات قرآنی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: «حدود ۳۰۰۰ حافظ کل قرآن در سال‌های نه چندان دور تحویل جامعه داده‌ایم. اکنون دو میلیون و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در نهضت ملی حفظ قرآن شرکت کرده‌اند و سالانه هفت میلیون نفر رشته در مسابقات و رشته‌های مختلف قرآنی شرکت می‌کنند.»

طرح نظام جامع مشاوره منتظر بررسی در صحن شورای عالی آموزش‌وپرورش است

او در ادامه افزود: «توسعه مهارت‌های ارتباطی، فضای مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از دغدغه‌های ماست. ۴۵ هزار مربی پرورشی و ۱۲ هزار مشاور در سطح مدارس داریم. مهمترین برنامه ما توسعه فرهنگ مشاوره و تلاش برای ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف است که در اداره کل امور مشاوره دنبال می‌شود.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره طرح نظام جامع مشاوره هم گفت: «این طرح در کمیسیون فرعی شورای‌عالی آموزش و پرورش تصویب شده و منتظر طرح در صحن علنی است.»

35هزار مشاور و 90هزار مربی پرورشی کم داریم

کاظمی درباره میزان کمبود مشاوره در مدارس گفت: «هر ۱۲ دانش‌آموز به یک مشاور نیاز دارد و اکنون با کمبود ۳۵ هزار مشاور روبه‌رو هستیم. مربی پرورشی استانداردهای متفاوتی دارد. حدود ۹۰ هزار مربی پرورشی نیز کمبود داریم البته معضل نیروی انسانی مربوط به همه حوزه‌هاست.»

او درباره بروز آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای کاهش آسیب‌ها گفت: «همه آسیب‌ها نشأت گرفته از کم مهارتی دانش‌آموزان، کاهش تاب‌آوری، خشونت و… است. سه میلیون دانش‌آموز متوسطه را در یک آزمون غربالگری شرکت دادیم، نیمرخ سلامت و نقشه خطرپذیری را ترسیم کرده‌ایم و برنامه‌های توانمندسازی را براساس آن تدوین و اجرا می‌کنیم. توسعه مهارت‌ها و فضایل اخلاقی در ۲۳ هزار واحد آموزشی در حال اجراست.»

کاظمی افزود: «طرح «نماد» نیز برای رسیدگی به مسائل اورژانسی اقداماتی انجام می‌دهد. تقویت هسته‌های مشاوره و تلاش برای توسعه و ترویج فرهنگ مشاوره و استفاده از ظرفیت خود دانش‌آموزان در قالب طرح همیار مشاور نیز دنبال می‌شود.»

منشور حقوق دانش‌آموزی برای تصویب در دست شورای عالی آموزش‌وپرورش است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «منشور حقوق دانش‌آموزی برای تصویب به شورای‌عالی آموزش و پرورش داده شده است و امیدواریم مراحل خود را طی کند و به تصویب برسد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا دستاوردها و خروجی مجلس و شوراهای دانش‌آموزی نتیجه تربیت موفق سیاسی ـ اجتماعی است؟ گفت: «ما در این زمینه خوب عمل کردیم و نسل جوانی شجاع و نقاد داریم. در حوزه تربیت دینی قبول داریم که ممکن است به اندازه‌ای که در حوزه دینی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، انتظاراتمان برآورده نشده باشد، البته اجبار و الزام در آموزه‌های دینی جایگاهی ندارد و ما هم آن را نمی‌پذیریم اما معتقدیم باید فضای مدارس آماده و مهیا باشد. جوانان مومن، متدین، انقلابی و دین‌باوری داریم که در صحنه اجتماع حاضر هستند و باید آنان را نیز ببینیم.»

حدود ۳۰۰۰ طلبه مستقر به عنوان مشاوران دینی در مدارس داریم

کاظمی در پاسخ به سوال پانا درباره استفاده از ظرفیت حوزه علمیه در آموزش و پرورش گفت: «۱۸ تا ۲۰ هزار ائمه جماعات روحانی داریم، بیش از ۴۰۰۰ روحانی تبلیغی به مدارس اعزام می‌شوند و حدود ۳۰۰۰ طلبه مستقر به عنوان مشاوران دینی در مدارس داریم.»

او همچنین در پاسخ به پانا درباره اجرای طرح سرباز طلبه گفت: «اخیرا نیز طرح سرباز طلبه را اجرا کرده‌ایم و ۵۰۰ طلبه تحت این عنوان مشغول هستند و امید است این ظرفیت به ۱۰۰۰ مورد در سال‌جاری افزایش یابد.»

تنبیه بدنی در مدارس را نمی‌پسندیم و آن را محکوم می‌کنیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره تنبیه بدنی دانش‌آموزان نیز افزود: «تنبیه بدنی را نمی‌پسندیم و آن را محکوم می‌کنیم. به نظر می‌رسد کمی در حق معلمان اجحاف می‌شود. در مدارسی با این گستردگی تعداد اندکی تنبیه صورت می‌گیرد. عدد بالا نیست اما فضاسازی سنگین است. توانمندسازی دانش‌آموزان و همکاران در حوزه بهداشت و سلامت روان را دنبال می‌کنیم. مشاوره فردی نیز انجام می‌شود و اگر موارد خاصی رخ دهد مرجع رسیدگی به تخلفات به آن رسیدگی می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار